Hlavní obsah

Samá zpoždění a častější opravy. České dráhy si stěžují na slovenské koleje

Foto: ČTK

České dráhy si stěžují na kvalitu slovenských kolejí. Ilustrační snímek.

Jen jedno z deseti pendolin přijelo loni ze Slovenska včas. Na vině je katastrofální stav kolejí v sousední zemi, na které si stěžují i České dráhy. Znamená to i dražší opravy vlaků.

Článek

Vykolejení pendolina Českých drah ve slovenské Žilině na začátku března otevřelo jeden velký železniční problém v sousední zemi. Tristní stav kolejí. Stěžují si na ně nejen České dráhy, ale i slovenský dopravce.

To je však jen špička ledovce. Strojvedoucí Českých drah na cestě Slovenskem v minulých týdnech vytipovali 16 problematických úseků na dvou tratích, které neodpovídají představám o bezpečné dopravě. A vyzvali slovenského správce železnic ŽSR k nápravě. Na odpověď dráhy čekají.

Problematické úseky jsou na trase od Mostů u Jablunkova do Košic a na trase od Břeclavi do Štúrova, kde jezdí vozidla a strojvedoucí Českých drah.

„Věříme, že ŽSR přistoupí k řešení situace a nebude nutné z naší strany přijímat další kroky. V opačném případě bychom museli například projednat otázku úhrady zvýšených nákladů na údržbu našich vlaků, které jezdí na Slovensko,“ odpověděl na dotazy SZ Byznys mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Dopis inicioval podnik po nehodě pendolina v Žilině z 1. března, ke které došlo nejspíš kvůli závadě na výhybce - z důvodu špatného stavu infrastruktury. Problematických úseků je však víc a pro českého národního dopravce to znamená hned několik komplikací.

Cestující musejí počítat s tím, že se vlaky na Slovensku ve většině případů zpožďují. Zpoždění dálkových vlaků se v loňském roce na vstupu ze Slovenska do České republiky na přechodech Lanžhot a Mosty u Jablunkova pohybovalo celkově mezi 50 a 60 procenty. Většina vlaků tak nabírá ztrátu. Ještě tristnější je statistika u pendolin, jedoucích z Košic. Nejrychlejší a nejdražší vlaky Českých drah loni jezdily s přesností jen 13 procent.

Navíc český dopravce, který měl v roce 2021 ztrátu 1,6 miliardy korun, platí zbytečně víc peněz za opravy a údržbu vozidel.

„Jedná se především o nutnost častějšího soustružení dvojkolí, což zkracuje jejich životnost, dále dochází k častějším závadám na vypružení, na motorech nebo elektronice,“ upřesnil Šťáhlavský a dodal: „To zvyšuje náklady na údržbu a provoz těchto vozidel a zkracuje jejich životnost. Z důvodu větší údržby je také vyšší potřeba záložních vozidel.“

Výši škod na havarovaném pendolinu podnik neupřesnil. Vůz se za 24 dní podařilo opravit, ale musel se vyměnit podvozek na čelním voze, vyměnila se poškozená jímka, přední pluh a po opravě je také kryt spřáhla a mezivozové kabely.

Máme méně peněz než Češi, tvrdí slovenské dráhy

Na katastrofický stav slovenské železnice upozornila tamního správce také Asociace železničních dopravců Slovenska (AROS). Firma ŽSR v reakci na dopis Českých drah podle ČTK napsala, že si je vědoma stávajícího stavu infrastruktury a že podnik je ze strany státu podfinancován.

Podle AROS je důsledkem i to, že tranzitní nákladní vlaky objíždějí Slovensko a že rozvoz zboží z Vídně zákazníkům na západním Slovensku zajišťují kamiony místo vlaky do terminálu v Dunajské Stredě, která leží zhruba 45  kilometrů od Bratislavy.

Státem vlastněný podnik ŽSR poukázal na nedostatek peněz a na vytváření dluhu v  souvislosti s odkládanou údržbou železniční infrastruktury. „Při srovnání s okolními správami infrastruktury (ČR, Rakousko), které disponují množstvím financí nejen na prostou reprodukci, ale i na investice z vlastních zdrojů, doufáme, že při tvorbě rozpočtu na další roky budou zohledněny naše požadavky a že následně budeme schopni realizovat potřebné úkony na zlepšení stavu infrastruktury,“ uvedl ŽSR. Dodal, že v reakci na dopis ČD připravuje návrh opatření.

Také vládní analytici na Slovensku v minulosti upozornili na nevyhovující stav železniční infrastruktury. Například v předloňské analýze uvedli, že rozvoj železniční sítě v zemi je dlouhodobě podfinancován a že chybějí peníze na nevyhnutelné rekonstrukce i na méně náročné modernizace nejvíce využívaných tratí.

Doporučované