Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Opožděné dodávky letounů Boeing komplikují hlavní leteckou sezonu společnosti Ryanair. Dopravce očekává, že mu kvůli zpoždění dodávek v létě bude chybět pět až deset letadel, což ho pravděpodobně donutí snížit plánovaný růst dopravy. Pro Financial Times to v úterý uvedl generální ředitel Ryanair Michael O'Leary
Ryanair měl do konce dubna obdržet 57 letadel Boeing, ale tento deadline výrobce pravděpodobně nesplní. Podle O'Learyho tak pravděpodobně přepraví pouze 200 milionů cestujících, tedy o pět milionů méně než se původně předpokládalo. Omezení tak ovlivní výsledky jeho finančního roku, který začíná v dubnu. Kvůli zpožděním byl Ryanair nucen udělat škrty již ve svém zimním letovém řádu.
„Před Vánocemi jsme měli mít doručených 27 letadel, nakonec jsme jich dostali jedenáct. Do konce dubna nám mělo být předáno 57 letadel a myslíme si, že budeme rádi, když do konce června dostaneme 50 letadel. Takže nám bude chybět pět, sedm, možná deset letadel pro letošní hlavní letní sezónu,“ řekl O'Leary v rozhovoru pro Financial Times. Dodal, že ztráta pěti milionů zákazníků pro ně bude pravděpodobně představovat ztrátu mezi dvěma a dvěma a půl procenty zisku.
Boeing, který má už tak problém plnit objednávky, nyní řeší další komplikaci. Minulý týden se nedlouho po startu z letiště v Portlandu ve státě Oregon utrhl panel dveří u letu společnosti Alaska Airlines. V důsledku toho Federální úřad pro letectví (FAA) uzemnil 171 letadel MAX 9.
Ryanair sice létá jiným modelem letounu, konkrétně Boeingem 737. Podle O'Learyho by se ale jak Boeing, tak konkurenční Airbus měly během dohánění zpožděných zakázek začít více soustředit na kontrolu kvality. „Boeingy 737 jsou v pořádku. Ale nepotřebuje takovéto krátkodobé problémy s reputací,“ řekl O'Leary v rozhovoru.
S problémy se potýkají i některé aerolinky, které létají s Airbusy. Podle Financial Times motory některých letadel potřebují zkontrolovat, aby se zamezilo poruchám. Přes tisíc motorů Pratt & Whitney tedy musí být vymontováno a následně zrevidováno, což nutí některé společnosti měnit letový řád. Zasažena je například společnost Wizz Air, která kvůli situaci musela snížit své cíle na nový rok. Generální ředitel József Váradi v listopadu pro Financial Times uvedl, že letecká společnost tak čelí „bezprecedentní provozní výzvě“, která může trvat 18 měsíců.
Podle předběžných údajů společnosti Cirium, které mají Financial Times k dispozici, měl Airbus na konci roku 2023 8184 nevyřízených objednávek osobních letadel, u Boeingu to bylo 5661 letadel, z toho 4515 variant právě modelu 737 Max.