Článek
Stavba sítě rychlých spojení, jak Ministerstvo dopravy projekt moderních tratí označuje, začne už v příštím roce a trvat má minimálně dvacet let. V rychlovlacích, které pojedou až 350 kilometrů v hodině, se sice ještě pár let nesvezeme, během pár let by však v Česku měly být železniční úseky, po kterých budou moci vlaky jezdit rychlostí až 200 km/h.
Rychlá spojení a vysokorychlostní tratě
Rychlá spojení (RS) jsou definována jako provozně-infrastrukturní systém rychlé železnice na území ČR. Vedle nových vysokorychlostních tratí zahrnují také tratě upravené pro rychlost 200 km/h i další modernizované konvenční tratě s rychlostmi do 160 km/h. Vysokorychlostní tratě (VRT) jsou tedy zřejmou součástí Rychlých spojení. Nyní se na nich počítá s maximální provozní rychlostí 320 km/h.
Koncepce s navrženým linkovým vedením vysokorychlostním vlakům umožní využívat nejen VRT, ale díky propojením a sjezdům také modernizovanou konvenční infrastrukturu.
Zdroj: Vrtky.cz
Na úpravu železničních úseků pro vyšší rychlosti musejí reagovat tuzemští železniční dopravci a pravidelně dokupovat nové vlakové soupravy a lokomotivy.
Například RegioJet má ze svých celkových 250 vagonů 235 uzpůsobeno na provoz v rychlostech 200 km/h. Současné lokomotivy, kterými RegioJet disponuje, ovšem zvládají pouze rychlost 160 km/h. Vedení firmy proto připravuje objednávku deseti lokomotiv, které zvládnou jet požadovanou rychlostí. Nákup by měl být realizován ještě do konce tohoto roku.
Od roku 2026 RegioJet přebírá dopravu na lince R9 mezi Prahou a Brnem, kde bude potřeba nasadit moderní vlaky. Od polské společnosti proto dopravce kupuje 18 jednotek PESA. „Do budoucna počítáme s postupným dokupováním dalších jednotek i pro další linky, pokud se nám podaří zakázky na nové linky vysoutěžit,“ řekl pro SZ Byznys ředitel strategie RegioJet Jiří Schmidt.
Modernizují i České dráhy
Pozadu v přípravách není ani český národní dopravce. České dráhy již teď disponují stovkami vozů a desítkami lokomotiv, které jsou schváleny pro provoz v rychlostech 200 km/h. Této rychlosti dokážou vlaky na zahraničních železnicích pohodlně dosáhnout, v Česku však zatím maximální povolená rychlost zůstává 160 km/h.
V zahraničí jsou požadavky na rychlost dokonce ještě vyšší, obvykle 230 km/h, a proto musí České dráhy nakupovat ještě výkonnější vlaky. Nasmlouvané mají 50 kusů lokomotiv Siemens Vectron, které jsou ve výrobě a dosáhnou rychlosti 230 km/h, a 20 souprav neboli 180 vozů ComfortJet uzpůsobené na stejnou rychlost. Dodávky těchto souprav již začaly a soupravy budou podle Českých drah kompletní v příštím roce.
Kterými vozy disponují České dráhy:
Lokomotiva Siemens Vectron, 200 km/h – 61 kusů
Elektrická jednotka Pendolino, 200 km/h – 50 kusů
Vůz Interjet, 200 km/h – 50 kusů (10 souprav)
Vůz Railjet, 230 km/h – 49 kusů (7 souprav)
+ Dalších více než 200 kusů vozidel uzpůsobených pro vyšší rychlosti.
„Stále platí, že se do deseti let svezeme vlakem po vysokorychlostní trati, do roku 2040 bude postavená většina projektovaných tratí a do roku 2050 bude celá síť VRT v Česku napojena na evropskou dopravní síť, k čemuž jsme se jako členská země EU zavázali,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka (ODS) v říjnu.