Hlavní obsah

Zájem o ojetiny roste na úkor dovozu, pochvalují si autobazary

Foto: AutoESA

Ilustrační snímek.

Počet importovaných aut byl v uplynulém roce nejnižší od roku 2014. To hraje do karet českým autobazarům, které hlásí rekordní tržby.

Článek

Dovoz ojetých osobních aut do Česka loni meziročně klesl o 8,8 procenta na 140 397 vozů, a byl tak nejnižší za posledních deset let. Počet dovezených ojetin po rekordním roce 2021 klesá už třetí rok v řadě.

„Za poklesem je souhra několika faktorů, které jsou všechny pro český sekundární trh pozitivní. Spotřebitelé jsou si více vědomi rizik dovozových vozů z hlediska jejich historie a původu a vědí, že je bezpečnější kupovat auta s tuzemským původem. Dovoz ojetých aut už také kvůli nízkým cenám vozů na domácím sekundárním trhu nedává ekonomický smysl,“ uvedla pro ČTK generální ředitelka Aures Holdings, který vlastní AAA Auto a Mototechnu, Karolína Topolová.

Mezi nejvíce dováženými značkami byla Škoda Auto, u níž počet importovaných ojetých vozů klesl o téměř dvě procenta na 33 293 aut. Na druhé příčce se umístil Volkswagen, který zaznamenal pokles o šest procent na 28 549 vozů. Třetí Ford pak hlásí propad o 15 procent na 9026 aut.

Autobazary hlásí žně

V loňském roce bylo na českém trhu nabízeno celkem 907 tisíc ojetých aut, což je oproti roku 2023 růst o 11 %. Teprve loni se tedy trh dostal na předcovidovou úroveň. Auta se nejčastěji inzerovala za 205 tisíc korun. Tempo růstu cen na českém trhu v posledním roce výrazně zpomalilo – zatímco v roce 2022 rostly ceny o téměř 14 procent a v roce 2023 o 9,3 procenta, loni to bylo už jen 2,7 procenta.

Zatímco počet dovezených aut rapidně klesl, žádný útlum v počtu nakoupených aut nenastal. „Tento vývoj na trhu pozitivně ovlivnil tuzemské provozovatele autobazarů. Namísto pořízení ojetého vozu v zahraničí se totiž kupující častěji obraceli právě na ně. Za uplynulý rok proto někteří domácí prodejci hlásí rekordní počty prodaných vozů,“ vysvětluje ředitel TipCars Marek Knieža.

Všechny autobazary, které SZ Byznys oslovily, zaznamenaly v roce 2024 zvýšenou poptávku i vyšší tržby.

„Zájem o ojeté a zánovní automobily, prodávané našimi autocentry AAA Auto a Mototechna, byl v loňském roce rekordní. Prodali jsme nejvíce aut za 32 let naší existence – v celé skupině celkem téměř 109 000 kusů, což byl meziroční růst o 11 %. Auta šla dobře na odbyt i v úplném závěru roku a zájem je i nyní, v prvních dnech roku nového,“ uvedla Topolová.

Nejprodávanější ojeté vozy

V roce 2015V roce 2024
Škoda OctaviaŠkoda Octavia
Škoda FabiaŠkoda Fabia
VW GolfŠkoda Superb
VW PassatVW Golf
Ford FocusVW Passat
Ford MondeoBMW 3
Škoda SuperbFord Focus
Renault MéganeBMW 5
BMW 3Škoda Kodiaq
Opel AstraVW Touran
Zdroj: Aures Holdings

I autobazar Auto ESA zaznamenal v minulém roce nárůst tržeb. „V loňském roce jsme prodali více než 26 000 vozidel, což představuje nárůst o pět procent oproti roku 2023. Pozitivní je, že se snížilo průměrné stáří prodaných vozidel, a to na 10,5 let. Průměrný nájezd byl 154 tisíc kilometrů. Průměrná prodejní cena se zvýšila ze 191 000 na 204 500 Kč,“ popsal Filip Kučera, ředitel marketingu Auto ESA.

„V roce 2024 jsme zaznamenali 38% nárůst prodeje ojetých vozů oproti roku 2023. Tento růst je výsledkem našich zvýšených aktivit na podporu prodeje, otevření nového autocentra v Poděbradech a rostoucího zájmu podnikatelských subjektů o zánovní vozy,“ uvedl Robert Imling, ředitel obchodu s ojetými vozy společnosti Louda Auto.

„V neposlední řadě k tomu přispěl také obecný nárůst zájmu soukromých osob o ojeté vozy, který je způsoben jejich příznivější cenou ve srovnání s novými automobily,“ dodal Imling.

Doporučované