Hlavní obsah

Vydržíme týdny, maximálně měsíce. Dopravcům dochází hotovost

Foto: Shutterstock.com/Virrage Images

Kamionovým firmám vysychá hotovost. Ilustrační snímek.

Řídit kamionovou firmu s naftou za 50 korun začíná být horor, varují podnikatelé z oboru. I ti největší mohou brzy pocítit problém s nedostatkem hotovosti. Palivové příplatky se jim proplácejí někdy až po třech měsících.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Dopravní firmy, které zajišťují přepravu zboží mezi fabrikami, ale i do obchodů, přišly za měsíc války o zhruba 1500 ukrajinských řidičů, kteří vyměnili volant za pušku. To pro ně ale není hlavní problém.

Kvůli cenám pohonných hmot je tíží především vysychající zdroje hotovosti, kterými financují běžné podnikání. Problémy mají především malé firmy, které kromě dopravy nemají vedlejší byznys. Tím je často provoz skladů. Ale i větší společnosti už mluví o existenčním ohrožení.

Na to, abychom vůbec přežili, jsme si vzali provozní úvěr. Pokud se to nezlepší, je to pro nás předposlední nebo poslední měsíc.
Vlastimil Chlumský, jednatel Hamr Art

Nakolik je situace vážná, ukáže čas. Oslovené společnosti však tvrdí, že jim zbývají maximálně měsíce. Pokud nezlevní pohonné hmoty, nebo nepomůže vláda, nemusejí údajně některé firmy situaci ustát.

Na jednom litru nafty momentálně kamionové firmy prodělávají 6 až 7 korun, uvádí sdružení autodopravců Česmad. Dopravci totiž musí jezdit za již dříve smluvně dohodnuté ceny a nemohou dražší naftu okamžitě přenést na své zákazníky. Redakci SZ Byznys to následně potvrdilo několik společností.

„Na to, abychom vůbec přežili, jsme si vzali provozní úvěr. Pokud se to nezlepší, je to pro nás předposlední nebo poslední měsíc. Pokud vláda nepřijde s razantnější pomocí, budeme to muset zavřít. Ztráta za poslední měsíc dosáhla asi 240 000 korun,“ popsal Vlastimil Chlumský, jednatel společnosti Hamr Art.

Pražská firma s 21 kamiony vozí zakázky pro jediného zákazníka, nákladního dopravce na železnici Metrans a patří k menším hráčům v oboru.

I jiným dopravců s najetými kilometry narůstá ztráta. Někteří ale mají štěstí, protože jejich byznys stojí na více nohách. Třeba developerské činnosti nebo pronájmu skladů.

Mínus 40 tisíc měsíčně na auto

„My máme naštěstí sklady. Ale stejně je to šílené. V průměru nás ztráta na jedno auto vychází 40 tisíc korun měsíčně,“ říká Rudolf Domanský, asistent ředitele ČSAD Mělník. Vnitrostátní náklady pro papírenský průmysl přepravuje šestnácti kamiony.

Společnost má jako řada dalších hráčů v přepravě smluvně uzavřené palivové doložky, které v případě prudkých tržních výkyvů vyrovnávají rozdíly v cenách pohonných hmot. Ale podle firem jsou v době, kdy nafta zdražila za týden o 12 korun přibližně na 50 korun, neúčinné. Doložky se sice aktivovaly, ale proplácejí se v některých případech až po měsících. Dopravcům proto dochází hotovost.

Po době covidu nikdo z nás dopravců nemá velké finanční rezervy, ani ti největší. Možná, že větší a střední firmy vydrží měsíc, dva, ale ne trvale. Potřebujeme jistotu, že vláda náš problém chápe.
Josef Melzer, spolumajitel Logistik M+L

„Palivové doložky se proplácejí pozdě, vyhodnocují se čtvrtletně a jsou stavěné na situaci, kdy se cena zvedne třeba jen o tři koruny,“ líčí Domanský. Doložky se proplácejí různě. Po měsíci, dvou, i kvartále a nepříjemně to dopadá i na větší dopravce.

„Po době covidu nikdo z nás dopravců nemá velké finanční rezervy, ani ti největší. Možná, že větší a střední firmy vydrží měsíc, dva, ale ne trvale. Potřebujeme jistotu, že vláda náš problém chápe,“ reagoval spolumajitel jedné z největších přepravních firem M+L Logistik Josef Melzer, který je zároveň prezidentem sdružení Česmad. „Konkrétně naše společnost má zásobu peněz na šest neděl,“ dodal.

Vláda podle dopravců sice komunikuje, ale zavedla příliš měkká opatření, jako je odklad platby DPH, odklad platby silniční daně a zrušení povinnosti přimíchávat biosložku do nafty.

Konkurence z východu

Česmad požaduje, aby vláda přispěchala s přímou finanční pomocí kamionovým firmám, aby měly hotovost na nákup nafty. S podobným příspěvkem přes tisíc eur na jeden kamion přišlo Německo. Dalším nápadem je snížení spotřební daně o 1,60 koruny, aby byla ČR konkurenceschopná vůči zemím východní Evropy.

Polsko, pobaltské státy, Maďarsko a Rumunsko podle sdružení konkurují tuzemským kamionovým firmám dlouhodobě. Protože se orientovaly tradičně i na ruský a ukrajinský trh, se nyní čeští dopravci ještě víc bojí, že jim řidiči z východní Evropy vezmou zakázky.

Nejvíce ohrožené jsou podle Melzera malé rodinné firmy, které mají dva, pět nebo třeba deset kamionů. Jsou páteří tuzemské logistiky a pokrývají většinu zakázek. „Vláda by si měla uvědomit, že pokud nechá tuzemské dopravní firmy padnout, může se také stát, že se budeme dívat na prázdné regály,“ dodal.

Doporučované