Hlavní obsah

Výběr v autobazarech se tenčí. Kdo chce německou kvalitu, tak si připlatí

Foto: Seznam Zprávy

Ilustrační foto.

Nabídka ojetých aut v červnu na českém trhu klesla o 18 tisíc vozů na 107 665 aut. Také jejich cena mírně roste. A kdo chce například oblíbená auta s původem v Německu, připlatí si ještě více.

Článek

Počet nabízených ojetých aut na českém trhu v červnu proti předchozímu měsíci klesl o 18 tisíc vozů na 107 665. Nabízené vozy v Česku jsou nejčastěji staré 10,4 roku a mají najeto 154 tisíc kilometrů, jak ukazuje analýza skupiny Aures Holdings.

Podle ředitele společnosti Cebia Martina Pajera vzrostla průměrná cena všech ojetých aut letos meziročně „jen“ o necelých 10 procent na 299 000 Kč. Mezi Čechy jsou však dlouhodobě oblíbená auta z Německa, mají pověst kvality a Češi jim důvěřují. A právě u nich průměrná cena meziročně stoupla o 17,4 procenta na 453 700 Kč. Tato auta totiž zdražují více než zbytek trhu.

Loni se tak dalo auto s německým původem v průměru pořídit za 386 500 Kč, letos si musí zájemce v průměru 67 200 Kč připlatit.

„Za růstem cen ojetých aut z Německa je především dlouhodobě velký zájem ze strany českých zákazníků,“ říká Pajer a dodává, že i vzhledem k nízkému kurzu koruny vůči euru jde o markantní zdražení, neboť nižší kurz by měl auta v průměru zhruba o 15 000 Kč zlevnit.

Vysoká průměrná cena za německá auta je přitom dána extrémně velkým zastoupením luxusních vozů, které tvoří 27,9 procenta nabídky. Pro srovnání, celkový podíl ojetých luxusních aut bez ohledu na původ tvoří 12,7 procenta českého trhu. Pokud by se luxusní auta nebrala v potaz, činí letos průměrná cena za ojetinu s německým původem 249 000 Kč, což je o 25 procent více než loni. Levnější auta tedy zdražují ještě rychleji.

Podle provozního ředitele Auresu Petra Vaněčka chybí na současném trhu ojetin nejvíce vícemístné automobily, o které je tradičně před prázdninami největší zájem.

„Poptávka po ojetých automobilech je v letošním roce velice silná, což pozorujeme ve všech našich více než 60 autocentrech ve střední Evropě. Napříč středoevropskými trhy auta ale chybí. Jen v Česku jich trh nabídl meziměsíčně o více než 14 procent méně,“ uvedl.

S tím, jak ojetiny zdražují a lidé mají kvůli ekonomické situaci stále prázdnější peněženky, věnují mnohem větší péči kontrole, zda je auto v budoucnu nepřekvapí skrytou vadou či vyšším nájezdem. Roste tedy i  zájem o prověřování historie ojetých vozů přes společnost Cebia. Počet zakoupených prověření se letos v prvních pěti měsících meziročně navýšil o 37 procent, loni činil meziroční nárůst ve stejném období „jen“ 13 procent. Oproti covidovému roku 2020 se letos zájem o prověřování navýšil o 130 procent.

„Zájem o historii aut roste i během letošního roku. V květnu jsme zaznamenali meziroční navýšení dokonce o 44 procent,“ říká Martin Pajer.

Související témata:

Doporučované