Článek
Železniční úsek mezi Prahou a Českou Třebovou je zdaleka nejvytíženější v Česku. Denně na této trati mezi Poříčany a Českou Třebovou projede kolem 320 vlaků, poblíž Prahy je to pak i 430 vlaků za den – to zhruba představuje jednu soupravu každé tři minuty.
Pro porovnání, na úseku Praha-Kralupy nad Vltavou projede za den přibližně 215 vlaků, tedy jeden vlak za téměř sedm minut.
Na přetíženost úseku dlouhodobě upozorňuje svaz železničních dopravců SVOD Bohemia. Podle něj se kvůli slabé kapacitě musí nákladní a osobní doprava na železnici „neustále přetahovat“. Požadují proto zečtyřkolejení železnice, tedy dvě koleje v obou směrech, namísto dosavadní jedné koleje na jeden směr.
Podle Ministerstva dopravy je však tento požadavek nereálný a neefektivní. „Z hlediska rychlostního profilu, územní projednatelnosti, demolic objektů a protihlukové ochrany a s tím spojených investičních nákladů není přidání dalších dvou kolejí efektivní,“ uvedla pro SZ Byznys mluvčí Ministerstva dopravy Alena Mühl.
Poměr osobní a nákladní dopravy v jednotlivých úsecích:
Česká Třebová – Pardubice 2:1 (osobní : nákladní)
Kolín – Velim 6:1
Český Brod – Úvaly 7:1
„Zkapacitnění ve formě zečtyřkolejnění v celé délce by s sebou přineslo roky výluk a omezení na současné vytížené trati. Proto je mnohem smysluplnější kombinovat úsekové zkapacitnění s výstavbou nebo zkapacitněním paralelních tratí,“ dodala.
Namísto zečtyřkolejení proto Ministerstvo dopravy ve spolupráci se Správou železnic připravuje sérii jiných projektů, které provozu na trati Praha-Pardubice-Česká Třebová odlehčí. Jde o stavby, které proběhnou jak v krátkodobém, tak dlouhodobém horizontu.
Stavby na železnici z Prahy do České Třebové
Zvýšení rychlosti na 200 km/h v úseku Pardubice–Choceň je jedním z projektů, který se skládá z více fází. Jde o rekonstrukci úseku Choceň–Uhersko, která by měla probíhat v letech 2031 až 2033. V jejím rámci by měl vyrůst nadjezd ve stanici Uhersko a nové mimoúrovňové křížení místo pěti dalších přejezdů. Poslední přijde na řadu rekonstrukce úseku Uhersko–Pardubice mezi lety 2032 a 2035.
V úseku Choceň – Ústí nad Orlicí nechává Správa železnic zpracovat posouzení nákladů na vybudování nové tratě.
„Předpokládáme, že by mělo během první poloviny příštího roku dojít ke schválení záměru projektu Centrální komisí Ministerstva dopravy. Na základě schválení záměru projektu bude možné zahájit i navazující projektovou přípravu včetně klíčových průzkumů a procesu EIA,“ uvedla Správa železnic s tím, že přesný termín realizace se v tuto chvíli nedá specifikovat.
Při modernizaci úseku Velký Osek – Hradec Králové – Choceň dojde k jeho zdvoukolejení. Stavba se skládá ze čtyř fází, u každé probíhá projekční příprava. S podáním žádostí o stavební povolení počítá Správa železnic v letech 2025 a 2026. Realizace stavby je naplánována v letech 2025 až 2030 a bude navázaná na modernizaci železničního uzlu v Hradci Králové.
Projekt čtvrté koleje v úseku Praha–Libeň - Praha-Běchovice je prozatím součástí stavby vysokorychlostní trati. Čtvrtá kolej se tedy vybuduje v rámci tohoto projektu mezi lety 2028 až 2032. Poslední stavbou je pak zkapacitnění úseku Poříčany–Kolín. „O formě navýšení kapacity či zvyšování rychlosti v tomto úseku ještě nebylo ze strany Ministerstva dopravy rozhodnuto,“ uvedla Správa železnic.
VRT jako definitivní řešení
Kromě těchto projektů na běžné trati odlehčí úseku v dlouhodobém horizontu také vysokorychlostní železnice (VRT). Konkrétně jde o VRT ze zastávky Praha-Běchovice do Praha-Poříčany, která bude sloužit výhradně pro osobní přepravu a na dosavadním úseku uvolní kapacitu pro nákladní dopravu. Podobnou roli v budoucnu sehraje také VRT mezi Poříčany a Brnem.
Rychlotratě přehledně:
„Jedním z hlavních cílů VRT je zajistit kromě atraktivní rychlosti i dostatečnou kapacitu na železnici. Po výstavbě VRT bude dálková doprava přesunuta na novou vysokorychlostní trať. Tím se uvolní kapacita na dnešní trati, která bude moci být využita pro rozvoj regionální a nákladní dopravy,“ vysvětlil mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.