Hlavní obsah

V Česku budou přibývat nabíječky. Novela je žádá u obchodních domů i kin

Foto: Maksim Safaniuk, Shutterstock.com

Elektromobil připojený na nabíječce.

Podle novely stavebního zákona, která platí od Nového roku, musí mít každé větší parkoviště minimálně přípravu pro nabíjecí stanici pro elektromobily. Odborníci a developeři upozorňují na úskalí, která s jejich budováním souvisí.

Článek

Každé parkoviště, které nabízí stání pro více než 20 aut, musí mít od Nového roku alespoň jednu dobíjecí stanici na deset stání nebo přípravu pro nabíječky u každého druhého místa. Novela zákona zatím platí pro parkoviště u všech budov, které nejsou určeny k bydlení, tedy nákupní centra, administrativní budovy, restaurace, školy, bazény nebo kina. Povinnost vychází z cílů Evropské unie pro rozvoj dobíjecí infrastruktury pro elektromobily, postupně bude počet dobíjecích bodů podle plánů EU přibývat. Závazná pravidla pro bytové domy zatím nejsou.

V případě, že vlastníci budov zákon nedodrží, bude se jednat o přestupek, za který jim hrozí pokuta ve výši 400 tisíc korun. Svaz obchodu a cestovního ruchu upozorňuje na detaily, kvůli kterým takové nařízení nemusí dávat řidičům elektromobilů smysl.

„Požadavky směrnice je třeba specifikovat tak, aby odpovídaly reálnému chování zákazníků a dávaly ekonomický smysl. Požadavek postavit na parkovištích co největší počet nabíjecích stanic bez ohledu na to, jestli je budou zákazníci reálně využívat, nedává smysl,“ zdůrazňuje Tomáš Prouza, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR.

Jak dlouho trvá dobíjení elektromobilu

Nabíjení na 80 procent kapacity trvá u modelu Škoda Enyaq se 77kilowatthodinovou baterií zhruba:

  • 6 hodin při připojení k 11kilowattové nabíječce. Toto řešení využívá většina řidičů elektromobilů, kteří mají možnost mít nabíječku doma či v práci.
  • 28 minut po připojení k veřejné rychlé nabíječce, která nabízí výkon 125 kilowatthodin.

Zdroj: Škoda Auto

„Lidé stráví v supermarketu v průměru 30 minut. Proto má v případě parkovišť u obchodů smysl investovat do menšího počtu rychlých dobíjecích stanic než budovat mnoho pomalých dobíjecích bodů, které nebudou dávat zákazníkům smysl během krátkého nákupu využívat,“ dodává.

Vlastníci prodejen nyní ve velkém uzavírají s energetickými společnostmi smlouvy na výstavbu nových dobíjecích stanic a na rozvoj elektrické infrastruktury obecně. Například E.ON postaví dobíječky u prodejen Kaufland a Globus. ČEZ zase vybuduje stanice pro Tesco nebo McDonald’s.

Nová pravidla pro nabíječky:

*Kabelovody slouží pro budoucí instalaci dobíjecích bodů.

V případě připravené kabeláže je možné okamžitě připojit a využívat nabíječku.

Řada praktických problémů

Kvůli slabé distribuční síti může být pro řadu vlastníků nemovitostí či stavebních firem téměř nemožné požadavkům EU vyhovět. „Již od počátku každého projektu jednáme s distributory elektřiny, abychom zajistili dostatečné kapacity pro všechna plánovaná dobíjecí místa. Pokud by taková kapacita nebyla dostupná, volíme řešení v podobě postupného zprovozňování stanic v návaznosti na posilování infrastruktury,“ popisuje situaci tiskový mluvčí stavební firmy FINEP Tomáš Hečko.

Například stavební firma Skanska řeší slabou kapacitu distribuční sítě řízením nabíjení, kdy nabíječky od začátku nabíjení nefungují na stoprocentní výkon. „Tento způsob nabíjení jsme zvolili ve vnitřních prostorách. Umožňuje nám efektivně přerozdělit výkon mezi jednotlivé nabíječky na základě aktuálních potřeb,“ vysvětluje Eva Nykodymová, Environmental, Health & Safety Manager ze společnosti Skanska.

Dalším problémem v efektivní výstavbě jsou požárněbezpečnostní předpisy, které je zejména u interiérů starších budov náročné splnit a pojí se s tím rozsáhlé investice. Právě u starších budov je výzvou také dodatečné začleňování kabelovodů či přípojnic.

Robustní elektrická síť

Na rozvoj elektromobility reagují energetické firmy, které na postupném rozšiřování elektrické sítě v Česku již několik let pracují. Zároveň ale připouští, že může nárazově dojít k problémům s nedostatečnou kapacitou.

„Spíše než s trvalou absencí výkonu v dané lokalitě se potýkáme s dobou, kterou zajištění připojení trvá, případně s náklady, kdy pro některé odlehlé oblasti může být vyvedení výkonu zdlouhavé, komplikované, a tedy i drahé. Obecně lze říci, že distribuční síť v ČR je robustní a nárůst poptávky po dobíjení dokáže uspokojit, vše je ale otázkou času a vhodného plánování,“ vysvětluje mluvčí skupiny ČEZ Martin Schreier.

Podle mluvčího společnosti E.ON Lubomíra Budného pak často brání v rychlém budování sítě zdlouhavé schvalovací procesy s majiteli pozemků, přes které je potřeba vést kabely pro dobíjecí stanice.

I developeři v budoucnu počítají s nárůstem počtu elektromobilů. „Všechny nové projekty, které stavíme, jsou navrženy tak, aby měla všechna vnitřní parkovací místa plně nachystanou přípravu pro budoucí připojení dobíjecích stanic,“ uvedl tiskový mluvčí společnosti Central Group Ondřej Šťastný.

Podle dat tuzemského Ministerstva dopravy je Česko s počtem nabíječek pro elektromobily v porovnání s ostatními zeměmi EU na 14. místě. Na posílení dobíjecí infrastruktury chystá vyhlásit nebo už vyhlásilo několik dotačních výzev za miliardy korun.

Doporučované