Článek
Krize v Rudém moři, kde už několik týdnů útočí jemenští povstalci na obchodní lodě proplouvající Rudým mořem a Adenským zálivem, pokračuje. Dodavatelský řetězec se musí připravit na výpadky dodávek, zpoždění i zvýšení ceny.
„V současnosti je situace natolik vážná, že všichni velcí rejdaři zastavili své lodě do této oblasti, na kterou navazuje Suezský kanál, kterým denně proplouvá kolem dvanácti procent světového obchodu. Jde průměrně o 52 lodí,“ uvedl jednatel a spolumajitel zasílatelské společnosti NTG Air & Ocean David Knobloch.
Podle informací Mezinárodní námořní organizace (IMO) své lodě touto cestou přestalo posílat z bezpečnostních důvodů nejméně 18 námořních dopravců. Místo toho vysílají jejich posádky delší cestou, kolem Mysu Dobré naděje na jihu Afriky.
V konkrétních číslech byla takto odkloněna doprava zboží za více než 200 miliard dolarů, v přepočtu tedy zhruba 4,5 bilionu korun.
„Toto přesměrování s sebou přinese zpoždění v řádu 10 až 15 dnů na trase směrem z Číny do Evropy,“ predikuje David Knobloch pro SZ Byznys.
Dovoz za vysokou cenu
Situace podle dopravního experta už nyní má a bude mít i nadále přímý vliv na cenu dopravy.
„Cena námořní dopravy se zvedla různě v závislosti na směrování. Například na trase z Číny do Evropy se samotné námořné zatím zvedlo o zhruba 80 procent. Ve skutečnosti dochází k navýšení i o několik stovek procent a to kvůli zavádění různých dalších příplatků k samotnému námořnému,“ vysvětlil Knobloch.
Aktuálně cena za velký (40stopý) kontejner překračuje na trase z Čína do Evropy více než čtyři tisíce dolarů. Ještě v loňském červnu se přitom cena za stejný kontejner pohybovala na úrovni 1200 dolarů.
Avšak situace v Rudém moři začíná negativně ovlivňovat všechny hlavní námořní trasy. „Největší navýšení vůbec je zatím hlášeno na státy severovýchodní Afriky jako Etiopie, Eritrea a Djibouti. V jejich případě se cena přepravy zvýšila na více než 10 tisíc dolarů za velký kontejner. Důvodem jsou chybějící spojení,“ dodává David Knobloch.
Pro rejdaře to může být, alespoň dočasně, pozitivní zpráva. Zvlášť po turbulentním loňském roce, kdy řada z nich hlásila výrazné propady zisků. Některé společnosti, jako například izraelský rejdař ZIM, se dokonce začaly propadat do ztráty.
Dražší nákupy
Situace, která do odvětví přináší zdražení dopravy i zpoždění doručování zboží, by se podle expertů v oblasti logistiky mohla v následujících měsících odrazit i v cenovkách pro spotřebitele.
„Očekávám, že vyšší náklady za námořní dopravu se letos na jaře projeví v dodavatelském řetězci i u spotřebitele,“ potvrzuje generální ředitel námořní společnosti OL-USA Alan Baer.
Podobný vývoj očekává také generální ředitel globální poradenské společnosti Lindsey Group Larry Lindsey. Podle něj, pokud budou problémy v Rudém moři a v Indickém oceánu pokračovat, budou muset dodavatelské řetězce na tlaky reagovat.
Podle Davida Knoblocha se kromě tlaku na zdražování dopravy dá předpokládat, že v následujících týdnech nastanou vzhledem k zpožďování lodí také potíže s dostupností prázdných kontejnerů v Evropě.
„Podobnou situaci jsme zažili v roce 2021, kdy došlo k nehodě v Suezském průplavu u lodě Ever Given, kterou se podařilo vyprostit po sedmi dnech a přesto následky trvaly několik měsíců,“ dodává expert společnosti NTG Air & Ocean.