Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Evropská unie bude řešit, zda ve svých emisních plánech od nového roku přitvrdit, aby se přiblížila svému cíli – snížení emisí skleníkových plynů do roku 2030 o 55 procent v porovnání s rokem 1990. V rámci toho by podle zprávy německého deníku Bild mohlo vejít v platnost i nové přeměřování emisí, které by potenciálně znemožnilo provoz milionů naftových osobních automobilů, přestože podle předchozích ustanovení splňují normy Euro 5 a 6. Jedná se tedy o vozy vyrobené zhruba před rokem roce 2014. Vozům splňujícím starší normy by přitom přeměření hrozit nemělo, zřejmě se počítá s tím, že je během následujících let řidiči stejně budou muset vyměnit za novější.
Podle německého automobilového webu eFahrer by se mohlo retroaktivně změnit měření u zmíněných norem na v současnosti mezinárodně uznávaný WLTP. To znamená, že by se počítalo množství emisí ve výfukových plynech při provozu motoru, který více odpovídá běžné jízdě, co se například rychlosti a délky trasy týče. Některá starší vozidla se vznětovými motory splňující normy Euro 5 a Euro 6 jsou však stále registrována podle staršího cyklu NEDC a mnoho z nich je stále v provozu, píše eFahrer.
Emisní normy Euro
Emisní normy Euro slouží ke škálování hodnot škodlivin ve výfukových plynech spalovacích motorů. Normy se postupně zpřísňují. Během příštího roku by měla vejít v platnost nová norma Euro 7, která přinese další omezení emisí, měření nejen látek, které vycházejí z výfuku, ale například i z brzd.
Jen v Německu by se změna dotkla více než osmi milionů osobních automobilů, píše Bild. Na zprávu okamžitě reagoval tamní ministr dopravy Volker Wissing, který svůj nesouhlas sdělil předsedkyni Evropské komise Ursule von der Leyenové. „Žádám konec protiautomobilové politiky z Bruselu. Lidé potřebují svá auta a nechtějí si je nechat sebrat,“ řekl ministr v rozhovoru deníku Bild.
Podle dostupných reakcí je ovšem možnost, že se retroaktivně změní způsob měření emisí a vozy, které již jezdí na silnicích, by musely do technické zkušebny, spíše nízká.
Svědčí o tom například dopis eurokomisaře pro volný trh Thierryho Bretona, reagující na obavy německého ministra opravy. „Komise rovněž nemá v úmyslu provádět retroaktivní změny, ukládat výrobcům automobilů další administrativní zátěž nebo požadavky nebo přijímat nebo podporovat opatření, která by jakýmkoli způsobem znevýhodnila občany, kteří si koupili auta.“ A prakticky stejnými slovy odpovědělo na dotaz SZ Byznys také tuzemské Ministerstvo dopravy.