Hlavní obsah

Krajské volby

Konečné výsledky voleb v ČR
Sečteno 100 %
Výsledky voleb
StranaHlasy
ANO
842 947
ODS
140 544
KDU+ODS+TOP 09
131 058
STAN
130 347
Piráti
85 169

Volby do Senátu

Výsledky 1. kola voleb
Sečteno 100 %
Výsledky voleb

U Prahy vyrostl autobazar za miliardu. Nové ojetiny budou hit, věří majitel

Foto: Louda Auto

Pavel Louda, Louda Auto.

Čím dál víc lidí si místo nového auta raději koupí novou ojetinu. Největší dealer škodovek Pavel Louda se vrhá na auta z druhé ruky a otvírá největší krytý autobazar v Česku. Prodat auto jen jednou je podle něj „zhýralost“.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Ojetých aut se dnes v Česku prodá třikrát víc než nových, po odečtení firemních zákazníků je nepoměr ještě větší. Jeden z největších dealerů aut Pavel Louda kvůli tomu u dálnice z Prahy na Poděbrady otvírá nový autobazar, do kterého investoval miliardu korun.

Mluví o něm jako o největším krytém prostoru pro prodej aut v Česku. Do budovy se vejdou tři tisíce vozů a Louda si od ní slibuje zdvojnásobení prodeje ojetých aut pod svou značkou.

„Obecně platí, že ojetá auta by měla mít větší podíl prodeje v autosalonech než auta nová. To je trend, ke kterému se hlásíme. Předpokládáme, že tak to bude na celém trhu,“ odhaduje Louda.

V Česku se ročně prodá kolem 200 tisíc nových osobních aut. Trh s ojetinami je však podstatně větší – půl milionu se jich prodá mezi tuzemskými vlastníky, dalších 250 tisíc se doveze. Louda vidí perspektivu hlavně v novějších ojetinách do věku pět až sedm let, které podle něj budou do budoucna pro čím dál víc zákazníků zajímavější volbou než auta nová, a to kvůli lepšímu poměru ceny a kvality.

Louda je dnes největším prodejcem nových aut ŠkodaHyundai a v počtu dealerství má jednu z největších sítí v Česku. Patří mu také služba na sdílení aut Car4way. Větší zaměření na ojetiny bere jako doplněk k tomu, co už dělá – tak, aby stejné auto jednou prodal nebo použil v Car4way jako nové a časem ten samý vůz prodal znovu jako ojetý.

Foto: Louda Auto

Budova autobazaru Louda u dálnice D11.

„Nově koupené auto dnes může vydržet na trhu klidně dvacet let. Na trh se bude vracet opakovaně a pro nás je dobré být u toho cyklu. Kdybychom auto prodali jednou jako nové a pak už v životě neviděli, tak to by byla skoro zhýralost,“ přibližuje Louda. V případě zdvojnásobení prodeje ojetých aut bude pro něj tento trh stejně velký jako prodej aut nových.

Ve světě aut je jeho firma 32 let, kdy Louda s otcem otevřel první dealerství v Poděbradech. Dál funguje jako rodinný podnik, do kterého patří ještě sklárna Crystal Bohemia a kolínská továrna Louda Alform na výrobu lisovacích nástrojů. Dohromady má holding tržby přes 11 miliard korun a podle žebříčku Česká elita patří mezi stovku nejhodnotnějších firem pod kontrolou českých vlastníků.

„Je to tah směrem k budoucnosti, kam se trh s auty ubírá,“ říká k otevření nového miliardového autobazaru spolupracovník Svazu dovozců automobilů Karel Beránek. Loudova strategie má podle něj logiku v tom, že nových aut se tolik neprodává a automobilky kvůli emisním regulacím omezily levný sortiment. Na chudších trzích jako Česko tím pádem poptávka po ojetinách poroste.

Louda chce do konce roku spustit také e-shop s ojetými auty. Do online prodeje se vrhají i jiné firmy, podle největšího konkurenta, společnosti AAA Auto, je budoucnost právě tady. Podle šéfky AAA Karolíny Topolové lze brát vznik nového velkého showroomu pro ojetá auta jako krok ke „kultivaci trhu“, ale možná přichází zbytečně pozdě.

„Z pohledu současné doby mám pocit, že spíše než velké kamenné budovy, které se při prodeji aut hodně využívaly jednu nebo dvě dekády zpět, dávají větší smysl investice do moderních technologií na výkupu, prodeji i v marketingu. Pobočky se totiž stále více stávají spíše jen předávacími místy pro vozidla a hlavní část obchodu se odehrává v online prostředí,“ uvádí k miliardové akci konkurenta Topolová.

Václav Fojtík, spolumajitel dalšího dealerství Auto Jarov, které je pro Loudu jedním z hlavních rivalů na trhu nových vozů, nechtěl konkurenční strategii přímo komentovat. Hledat jeden trend, na který lze do budoucna stoprocentně vsadit, je však podle něj složité. „Trh s vozy je za poslední čtyři roky jak na houpačce. Co platilo, tak zase neplatí a vše se mění každý rok,“ míní Fojtík.

Doporučované