Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
„Už v příštím roce zahájíme stavbu první vysoké rychlostní železnice na Moravě,“ řekl dnes ministr dopravy Martin Kupka v rámci kulatého stolu pořádaného Svazem podnikatelů ve stavebnictví. Podle ministra půjde o úsek Brno–Přerov.
Práce na úseku mezi Brnem a Břeclaví pak začnou v roce 2026, úsek Moravská brána nejpozději v roce 2028.
Kupka při debatě také vysvětlil, že kvůli zrychlení příprav na tyto klíčové projekty zavedl systém, kdy jsou odměny úředníků Správy železnic navázány právě na to, jak rychle vyřizují všechny žádosti a úkony nutné k zahájení stavby vysokorychlostních tratí.
Kupkův slib o roce zahájení je přitom poněkud překvapivý, protože ještě letos v březnu mluvil až o roce 2026. „Rok 2026 má být rokem, kdy začneme stavět první kilometry. K tomu míříme a není to záležitost nějaké efemérní vize,“ prohlásil tehdy ministr.
Nové tratě jsou projektované místy na rychlost až 320 km/h. Povedou z Prahy do Drážďan a do Brna, z Brna pak dvěma větvemi do Vídně a Ostravy. Výhledově – byť zatím spíše v teoretických úvahách – jsou ve hře ještě linky z Prahy do Vratislavi a z Plzně do Mnichova a odbočka z hlavní drážďanské trasy do Mostu. Celkově by výstavba základní VRT infrastruktury v Česku měla vyjít na 800 miliard korun, řekl dnes Kupka.
Cílem je Praha
Dlouhodobější plány pak směřují především k hlavnímu městu. Pokud všechno půjde dobře, výstavba pražské části vysokorychlostní infrastruktury začne nejspíš v roce 2030. Kupka dnes uvedl, že výstavby v regionech mají také svým způsobem „tlačit“ na Prahu, aby se přípravy napojení tratí na metropoli urychlily. Zde ale ještě ministerstvo musí jednat s městskými částmi, kterých se to bude týkat.
V Praze bude také Správa železnic stavět budovu pro centrální dispečerské pracoviště pro dálkové řízení provozu na vysokorychlostních tratích v Čechách za 39,9 milionu korun. Nová budova vznikne v blízkosti stávajícího centrálního dispečinku na pražské Balabence.
Příměstské vlaky jsou už nyní v metropoli přeplněné a stavba vysokorychlostních tratí by je měla. Ke stejnému účelu mají sloužit i nové podzemní tratě nazývané Nové spojení II nebo metro S, které by podle ministra mohly začít vznikat po roce 2030.
V současné pražské koalici panuje na podpoře stavby VRT shoda a město změnu už schvaluje. „Rok 2030 může být tím milníkem, kdy Pražané už uvidí stavební ruch na částech, které přivedou do Prahy vysokorychlostní vlaky,“ řekl Kupka.
Trať pro rychlé vlaky má podle ČTK vést z Vršovic do Běchovic a navazovat na plánovanou trať Polabí, která povede z Běchovic do Poříčan a bude součástí tratí ve směru do Ostravy a do Hradce Králové a Polska. Součástí výstavby bude také odstavné nádraží pro vysokorychlostní vlaky, které vznikne podle ministra ve Strašnicích. „Po mnoha studiích vychází jako jediná varianta Praha 10,“ řekl dnes. Město také v souvislosti s trasováním VRT jedná se SŽ o plánované promenádě s parkem, kterou připravuje na místě zrušené železnice mezi Vršovicemi a Zahradním Městem.