Článek
Stát firmám a živnostníkům letos rozdělí dosud rekordní částku na nákup elektromobilů. Až na 4 550 elektroaut padne necelá miliarda korun, píší Hospodářské noviny (HN). Aktuálně podle dostupných dat na českých silnicích jezdí přibližně deset tisíc automobilů s elektrickým pohonem. Vládní dotace podpoří tuzemskou elektromobilitu také dalšími 300 miliony korun, za které má být vystavěno 1 500 nových nabíjecích bodů.
Návrh dotačního programu aktuálně dokončuje ministerstvo průmyslu a obchodu, přičemž konečnou verzi představí veřejnosti nejpozději v únoru.
O dotaci o celkové výši 940 milionů korun budou moci žádat podniky a OSVČ, které v Česku podnikají alespoň dva roky, píší HN. Peníze budou moci použít na nákup nejen elektromobilu, ale také vozu na vodíkový pohon nebo nákladního elektrokola.
Hodnota jednotlivých podpor se pak má vypočítávat z konkrétního rozdílu mezi cenou vozu s ekologičtějším pohonem a cenou auta se spalovacím motorem. Pro velké firmy s 250 až 3 000 zaměstnanci stát chystá dotaci v hodnotě 40 procent rozdílů. Podniky do padesáti zaměstnanců si pak mohou přijít až na 60 procent z rozdílu obou částek. Konkrétní vzorec pro výpočet rozdílu ceny ale ministerstvo zatím nezveřejnilo.
Dotaci na nákup elektromobilu by mohli podnikatelé čerpat od letoška až do konce roku 2025.
Češi se do elektromobility nehrnou
Financování nákupu vozidel s alternativním pohonem má zlepšit pozici Česka, které za dalšími evropskými zeměmi zaostává. V roce 2021 se vozy na elektrický pohon podílely na počtu nově registrovaných aut jen z 1,28 procenta, například v Německu to bylo 13,6 procenta.
Češi zatím elektrická auta vesměs nechtějí. Mezi hlavní důvody patří vysoká pořizovací cena, zhoršený dojezd při delších cestách a dosud nedostatečná infrastruktura nabíjecích bodů.
„Aby se elektromobilita mohla v budoucnu úspěšně rozvíjet, budeme potřebovat cenově dostupné elektromobily a dostatečnou síť nabíjecích stanic, aby logistika spojená s užíváním těchto vozů nebyla pro jejich majitele příliš velkou zátěží,“ upozornil viceprezident Svazu průmyslu a dopravy ČR Radek Špicar.
I přes nízká čísla prodejů si ale elektromobilita v Česku získává stále větší pozornost. Svědčí o tom například přístup některých zdejších firem, jež kompletně přecházejí na elektrické vozy. Příkladem je skupina Moneta, která už v roce 2017 jako první firma v Česku přesedla do elektroaut. Do roku 2026 budou ve firemní flotile tvořit 80 procent všech vozů a od roku 2030 by měl být celý vozový park výhradně poháněn elektřinou.
Na rostoucí zájem ukazuje také Národní akční plán čisté mobility, podle něhož by v Česku mělo v roce 2030 jezdit 220 tisíc až 500 tisíc elektromobilů a fungovat 19 tisíc až 35 tisíc dobíjecích bodů na elektřinu. V roce 2035 podle ambiciózních plánů Evropské komise navíc skončí na „starém kontinentu“ výroba nových automobilů, které nebudou poháněné elektřinou či vodíkem.