Článek
Dopravci v prvním čtvrtletí za mýtné na českých silnicích zaplatili 4,66 miliardy korun, meziročně o 16 procent více. V březnu stát na mýtném vybral 1,66 miliardy korun, což byl v meziročním srovnání růst o 11,7 procenta. Od roku 2007 šlo o největší měsíční výběr. K růstu výběru mýtného i počtu transakcí přispěl jeden pracovní den navíc oproti březnu 2024. V tiskové zprávě to uvedla společnost CzechToll, která mýtný systém spravuje.
Mýtný systém letos v březnu zaznamenal 103 milionů mýtných transakcí, ve srovnání s loňským březnem o šest procent více. Za celé první čtvrtletí uhradili dopravci 89 procent výnosů za jízdu po dálnicích, zbylých 11 procent za jízdu po silnicích první třídy.
Ke konci března bylo v systému elektronického mýtného zaregistrováno 892 000 vozidel s hmotností nad 3,5 tuny, z toho 710 000 automobilů mělo zahraniční registrační značky. K registrovaným vozidlům vydal CzechToll dopravcům 659 000 palubních jednotek.
Dopravci loni za mýtné na dálnicích a silnicích v Česku zaplatili rekordních 17,161 miliardy korun, což bylo meziročně o 15 procent víc. Příčinou růstu výběru bylo zejména zavedení čtvrté složky mýtného, poplatku za emise oxidu uhličitého, loni v březnu. Provozní náklady systému jsou dlouhodobě přibližně sedm procent. Výnosy z mýtného jsou příjmem Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI), který financuje výstavbu a provoz silnic a železnic.
Největší podíl má na mýtném poplatek za užití pozemní komunikace, a to 77 procent. Poplatek za emise oxidu uhličitého tvoří 19 procent, poplatek za znečištění ovzduší provozem tři procenta a poplatek za hluk přibližně jedno procento.
V Česku je nyní zpoplatněno 1587,5 kilometru dálnic a 1385 kilometrů silnic první třídy, výběr se od počátku letoška rozšířil na dalších 124,91 kilometru nových silnic a dálnic. Zároveň se od počátku roku až o pět procent dále zvýšil poplatek za emise oxidu uhličitého, liší se podle emisní třídy, do které nákladní vozidlo patří. Zvýšení mýtného by podle předpokladu Ministerstva dopravy mělo do rozpočtu SFDI přinést navíc 800 milionů korun.