Hlavní obsah

Stát si došlápne na měření emisí. Nepoctivci snáz přijdou o licenci

Foto: Shutterstock.com

Výfukové plyny. Ilustrační foto.

aktualizováno •

Dosavadní systém měření emisí v dopravě pouští na silnice i auta, která nesplňují limity. Ministerstvo chce přísněji postihovat podvody a chystá i pomoc krajům a obcím, které měřící stanice kontrolují.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) ve čtvrtek oznámil zpřísnění kontrol měření emisí u silničních vozidel. „Nejsme spokojeni s tím, jak fungují stanice měření emisí a stanice technické kontroly. Samozřejmě ne se všemi, v některých případech fungují dobře, ale analýza dat ukazuje na celou řadu pochybení,“ prohlásil ministr.

Ministerstvo tak reaguje na veřejnou kritiku současného systému měření emisí, které není plně funkční a podle expertních odhadů pouští do provozu zhruba 10 procent vozidel, která by kvůli neplnění emisních limitů neměla na silnicích co dělat. „Chceme dosáhnout výrazného zlepšení,“ uvedl Kupka.

Policie ve spolupráci s techniky Centra služeb pro silniční dopravu zintenzivní měření emisí přímo v provozu. V prvním letošním pololetí jich povedla 363, přičemž nevyhovujících bylo přes 77 procent vozidel. „Je to dáno hlavně tím, že si tipujeme auta, která mají i vizuální znaky, že emisní limity neplní, například kouřivost,“ řekl ve čtvrtek novinářům náměstek policejního prezidenta Tomáš Lerch.

Od května do října má policie provést 42 takových kontrol ve všech krajích ČR. Měření bude probíhat vždy na dvou stanovištích, z nichž jedno bude v blízkosti vytipované stanice měření emisí. Technici tak budou moci zkontrolovat i vozidla bezprostředně po absolvování měření na vybrané stanici.

Od poloviny příštího roku by se Centrum služeb pro silniční dopravu, které patří pod Ministerstvo dopravy, mělo změnit na Inspekci silniční dopravy. Transformace nepočítá se zvýšením počtu techniků, kteří v provozu měří emise, ale dá jim nové kompetence.

„Získají pravomoc samostatně zastavovat vozidla, ukládat pokuty a vybírat kauce, které se zvýší ze 100 tisíc na 200 tisíc korun. Budou mít také oprávnění zadržet řidičský průkaz a registrační značku,“ upřesnil Kupka.

Lepší práce s daty

Jedna z hlavních změn spočívá v lepší práci s daty ze stanic měření emisí. Do centrálního informačního systému se tyto údaje zapisují už šest let, ministerští úředníci je ale dosud ke kontrole měřicích stanic využívali jen sporadicky. Ještě před koncem roku chce ministerstvo zavést automatickou kontrolu těchto údajů.

„V předchozích dnech a týdnech jsme vytipovali a odborně prodiskutovali šest kritérií, na jejichž základě budeme moci přistoupit přímo k příkaznímu řízení. To výrazně zrychlí celý postup a umožní to obsáhnout větší počet případných chybných měření nebo dokonce podvodných jednání,“ řekl ministr.

Mezi zmíněnými kritérii jsou například hodnoty kouřivosti u různých euro norem, které technici neoznačili jako závady, překročení stanoveného hodnoty otáček motoru, rozsvícená kontrolka závady motoru nebo měření, která trvala méně než dvě minuty.

Ručně provedená kontrola záznamů z centrálního informačního systému ukázala, že z více než 1,634 milionu měření v první polovině letošního roku byla tato kritéria porušena ve zhruba 30 tisících případech. Analýza také ukázala, že 75 stanic měření emisí tato kritéria porušila více než stokrát.

Testy poctivosti

Chystají se také školení pracovníků krajských úřadů a obcí s rozšířenou působností, kteří mají ze zákona povinnost kontrolovat STK i stanice měření emisí. Ministerstvo pro ně připravuje zpřesněné metodiky, kontrolní manuály i seznamy položek, na které by se měli při kontrolách zaměřit.

Připravuje také takzvané testy poctivosti spočívající v kontrolách měřicích stanic bez vědomí jejich provozovatelů nebo zaměstnanců. Pro nepoctivé emisní techniky pak chce ministerstvo zavést pravidlo, podle nějž by po druhém přistižení přišli o oprávnění k měření emisí. Další opatření na zlepšení kontroly systému měření emisí mají vyplynout z analýzy, kterou chce mít úřad hotovou do poloviny příštího roku.

Ministr Kupka při prezentaci nových opatření prohlásil, že jeho tým vycházel mimo jiné i z podnětů Libora Fleischhanse, předsedy Asociace emisních techniků a opravářů, který přístup ministerstva dlouhodobě kritizuje. Fleichhans ale SZ Byznys sdělil, že Kupka s ničím novým nepřichází. „Nenavrhli vlastně žádná nová ani systémová opatření, která by se nějak významně lišila od současnosti,“ říká.

Doplnili jsme reakci Libora Fleischhanse.

Doporučované