Hlavní obsah

Omlouváme se, najali jsme brigádníky. Šéf letiště musel vysvětlovat problémy se zavazadly

Letiště Václava Havla v Praze.Video: ČTK

aktualizováno •

Pražské letiště má problémy při odbavování zavazadel, některá zůstávají v Praze bez majitelů, další nejsou včas na výdejním pásu. Podle letiště za to může silný provoz a málo personálu. Letiště i jeho firma přijaly brigádníky.

Článek

Pražské letiště se potýká s problémy při odbavování zavazadel. Některá zůstávají v Praze bez svých majitelů, kteří již odletěli, a ta, která přiletí, zase nejsou včas na výdejním pásu. Předseda představenstva Letiště Praha Jiří Pos dnes uvedl, že za problémy stojí situace, kdy v neděli večer extrémně stoupl počet odletů z plánovaných 17 na 28. To se pak promítlo do dalších dnů.

Připomněl, že řada letadel měla zpoždění kvůli přeplněnému prostoru nad Tureckem, ale také kvůli bouřkám.

Handlingová společnost CSAH, která má na starosti odbavování zavazadel, prý již nabrala nové pracovníky a počet těchto zaměstnanců se zvedl o 20 lidí, v následujících dnech jich podle Pose přijde ještě 25 až 30. Na dotaz, zda by se situace nevyřešila vyššími platy pro zaměstnance, kteří kufry nakládají a vykládají, šéf firmy uvedl, že se musí „pohybovat v nějakém konkurenčním prostředí.“ Média již dříve uvedla, že zaměstnanci berou asi 35 000 hrubého.

Místopředseda představenstva společnosti Lukáš Soukup pro Seznam Zprávy uvedl, že pro zaměstnance je spíš než základní plat důležité motivační nadstandardní ohodnocení, například v rámci placených přesčasů.

Seznam Zprávy se proto zajímaly, kolik si zaměstnanec, který těchto možností využije, může vydělat. „Záleží na nich. Já si troufnu odhadnout, že to může být i dvojnásobek. Jsou to opravdu těžce vydělané peníze,“ uvedl.

Směny jsou v CSAH až šestnáctihodinové a jedná se o fyzicky náročnou práci. Kolik je pracovníků na konkrétní směně, se podle Soukupa odvíjí od denní doby, každá směna je totiž jinak vytížená.

„Dopolední špičku vykrýváme nějakými pětatřiceti až pětačtyřiceti lidmi. Přes polední špičku, která je nejhorší, tam je od šedesáti do devadesáti lidí. Odpolední asi třicet až čtyřicet, noční třicet,“ uvedl s tím, že v té největší polední špičce projde směně pod rukama téměř 11 tisíc zavazadel.

Podle informací serveru Novinky.cz bylo v posledních dnech zaměstnanců na směně výrazně méně, v pondělí prý dorazilo pouze deset lidí. Na dotaz Novinek, jestli v práci doopravdy bylo takto málo zaměstnanců, Soukup odpověděl, že se situace mohla vázat pouze například k třídírně zavazadel nebo konkrétnímu časovému úseku. Jak to doopravdy bylo, nedovedl říct.

Letiště prý také přijalo krizového manažera, který se bude situací zabývat. Jeho jméno oznámí zítra, tedy ve čtvrtek. Letiště Praha se kvůli problémům s odbavením snaží získat další brigádníky, oslovilo také jiné firmy jako ČD Cargo a spolupracuje s agenturami. Těm podle člena představenstva Lukáše Krále CSAH aktuálně nabízí 190 korun na hodinu.

S brigádníky je podle Soukupa ale problém, že nechodí pravidelně a někdy do práce nedorazí pět až šest lidí, kteří jsou na letišti potřeba. Nasmlouvaných je podle něj na dohodu aktuálně přes 300 lidí, pravidelně dochází asi jedna třetina.

Prioritou jsou odlety

K problému se pro Seznam Zprávy také vyjádřilo Ministerstvo financí, které je jediným akcionářem letiště. „S vedením Letiště Praha jsme v intenzivním kontaktu. Pro Ministerstvo financí jako akcionáře je nyní prioritou, aby současná situace byla co nejrychleji vyřešena a cestující převážně charterových letů nečekali na odbavená zavazadla jak v dovolenkových destinacích po odletu z Prahy, tak i po návratu z dovolené. Čerstvé informace z letiště naznačují, že se v nadcházejících hodinách podaří situaci stabilizovat. Až se tak stane, budeme samozřejmě po vedení letiště a jeho handlingové společnosti požadovat analýzu nastalé situace a zda ji nešlo řešit lépe. V první řadě je ale nyní potřeba postarat se o hladké odbavení cestujících na odletech a příletech z dovolených,“ uvedla mluvčí resortu Michaela Lagronová.

Podle mluvčí letiště Kláry Divíškové má nyní prioritu náklad zavazadel pro odlety, do cílových destinací letiště kufry posílá nejbližšími lety. Tím se zpožďuje výdej zavazadel cestujícím, kteří přiletí do Prahy. Cestující mohou vyplnit reklamační formulář, díky kterému dostanou zavazadlo domů. Letiště také zřídilo dočasnou telefonní linku pro cestující, kterým zavazadlo nedorazilo.

Odbavování zavazadel se snaží zajistit další personál. A to buď napřímo, nebo prostřednictvím personálních agentur. V třídírně a na reklamacích nyní pomáhají letištní administrativní pracovníci.

Téměř polovina z asi tisícovky zpožděných zavazadel z devíti odletů s problémovým odbavením je nyní na cestě z pražského letiště za svými majiteli v cílových destinacích. Zbytek zavazadel letiště pošle dnes. ČTK to dopoledne řekla mluvčí Letiště Praha Klára Divíšková. Podle ní s nakládkou zavazadel letiště problémy aktuálně neeviduje, naopak problémy s výdejem zavazadel nadále přetrvávají.

Jak postupovat, když nepřiletí zavazadlo

Ihned po příletu by měl cestující kontaktovat přepážku handlingového agenta, kde vyplní Property Irregularity Report (PIR), také by si měl uchovat palubní vstupenku a zavazadlový lístek.

V případě zpoždění zavazadla v destinaci po dobu delší než 24 hodin má cestující nárok na proplacení nezbytných výloh. Kompenzace je vyplácena na základě účtů.

Aktualizovali jsme o exkluzivní vyjádření šéfa letiště a společnosti zajišťující manipulaci se zavazadly.

Doporučované