Článek
Pokračující dopady pandemie covidu a ruská agrese na Ukrajině, byly hlavním důvodem, proč společnosti Škoda Group klesl provozní zisk. Skupina loni dodala 400 vozů, meziročně o 88 procent více, a uzavřela několik velkých kontraktů.
Přední evropský výrobce vozidel pro veřejnou dopravu, zvýšil meziročně tržby o 81 procent na 1,382 miliardy eur (zhruba 34 miliard Kč). Provozní zisk EBITDA (před úroky, daněmi a odpisy) ale klesl o 57 procent na loňských 21,8 milionu eur (asi 540 milionů Kč).
„Loňský rok byl pro nás obdobím důležitých změn, a to jak v organizační struktuře, tak v organizaci obchodních aktivit. Vysoké investice, které jsme v posledních letech směřovali do našich závodů, se loni projevily zvýšením výrobní kapacity i výkonnosti,“ uvedl generální ředitel a výkonný předseda představenstva Petr Novotný. Počet výrobních hodin podle něj meziročně stoupl o 16 procent na 5,1 milionu. Velkým úkolem pro další roky bude další zvyšování efektivity vnitřních procesů, dodal.
Škoda Group zaměstnává přes 8000 lidí v několika výrobních závodech v ČR a ve Finsku. Obchodní jednotky má také v Německu, Itálii, Rakousku, Polsku, Maďarsku a na Ukrajině. Vyrábí hlavně tramvaje, elektrické lokomotivy, příměstské vlakové jednotky, soupravy metra, elektrobusy a trolejbusy a řídicí a pohonné jednotky pro dopravní systémy. ČR a Slovensko tvoří 35 až 40 procent tržeb skupiny. Nejvýznamnější ze společností Skupiny Škoda je Škoda Transportation. Skupinu vlastní společnost PPF.
Podívejte se: Seznam Zprávy sestavily žebříček 100 nejhodnotnějších českých firem. Kliknutím na řádek v tabulce nebo na interaktivní grafiku je možné zjistit další podrobnosti o umístěné společnosti.
Partnery České elity jsou společnosti ORLEN Unipetrol, Penta Fund, Burza cenných papírů Praha, UniCredit Bank, A&O Shearman.
Odborným garantem žebříčku TOP 100 České elity je společnost Deloitte.
Zásadní loňskou zakázkou byl podle mluvčího Jana Švehly kontrakt na výrobu až 200 tramvají pro Prahu v hodnotě přes 16 miliard Kč. K významným obchodům patří také výroba nočních vlaků pro finského dopravce VR Group, smlouva na dodávku metra do Sofie a tramvají pro německý Kassel. „Škoda Group se také silně etablovala na západních trzích – na italském aktuálně pracuje na zakázkách za více než 250 milionů eur a v Německu je klíčovým dodavatelem úzkorozchodných tramvají,“ dodal.
„Výsledek (loňského hospodaření skupiny Škoda Group) ovlivnily smluvní pokuty a větší byly také vícenáklady. V ziskovosti rozhodně nejsme tam, kde bychom chtěli být,“ řekl dnešním Hospodářským novinám Novotný. Podle něj má teď skupina dohodnuté kontrakty téměř za 80 miliard korun, což je v poměru k loňským tržbám práce zhruba na tři roky. Pokud by byl poměr větší, už bychom mohli mít problémy s kapacitami, dodal. Podle Novotného se od převzetí Škody Group skupinou PPF v roce 2018 do výrobních kapacit investovalo přes pět miliard korun, skupina je teď musí stabilně vytížit a zvyšovat výrobu bez dalších velkých investic.
Škoda Group zaměstnává přes 8000 lidí v několika výrobních závodech v ČR a ve Finsku. Obchodní jednotky má také v Německu, Itálii, Rakousku, Polsku, Maďarsku a na Ukrajině. Vyrábí hlavně tramvaje, elektrické lokomotivy, příměstské vlakové jednotky, soupravy metra, elektrobusy a trolejbusy a řídicí a pohonné jednotky pro dopravní systémy. ČR a Slovensko tvoří 35 až 40 procent tržeb skupiny.