Článek
Mladoboleslavská Škoda Auto oficiálně vstoupila na vietnamský trh. V Hanoji odstartuje prodej prvních vozů z dílny české automobilky už v pondělí. Kombinace nově vybudované výrobny a sítě třiceti prodejních dealerství má značce po roce 2030 přinést čtyřicet tisíc prodaných vozů za rok.
Značka další krok svého byznysu směrem na východ zpečetila slavnostní akcí, která proběhla za účasti představitelů vietnamské a české vlády, společnosti TC Group, která je partnerem české automobilky, a více než stovky novinářů.
Vietnamskou nabídku budou zpočátku tvořit automobily dovezené z Evropy, prodej firma zahájí s modely Karoq a Kodiaq. Ve druhé fázi je v plánu doplnit portfolio o další dovážené modely Octavia a Superb. Počítá se však také s uvedením elektrických vozů Enyaq. Do konce roku by značka měla do vietnamských dealerství dopravit nižší stovky modelů aut.
Podle Martina Jahna, člena představenstva Škoda Auto, na vietnamském trhu totiž roste potenciál také pro elektrické vozy.
„Vidíme, že všechny trhy míří směrem k elektromobilitě a bude to i otázka Vietnamu. Kdy mimo modely Enyaq přivedeme na trh další elektrické vozy a zda budeme nějaký ve vietnamském závodě vyrábět, to zatím nevíme,“ uvedl Jahn.
Jisté místo ve vietnamském závodu má na rozdíl od elektromobilů výroba spalovacích vozů Kushaq a Slavia z plně rozložených sad (CKD). Jejich montáž začne v druhé polovině příštího roku. Díly jednotlivých sad vozů zajistí indický závod v Púně.
Výroba poroste
Kapacita průmyslového parku Viet Hung, kde se nachází závod společnosti TC Group, by mohla být v budoucnu využita k rozšíření výroby s výhledem na export modelů Škoda do celého regionu ASEAN.
Konkrétní plán ale zatím automobilka nemá. „Nyní se soustředíme na Vietnam a rozjezd prvního kroku expanze. Ostatní země zatím analyzujeme a hledáme produkty a také vhodné možnosti vstupu na trhy,“ popisuje Martin Jahn další kroky společnosti.
Výstavba výrobní haly společnosti TC Group, místního partnera automobilky Škoda Auto, v současné době probíhá v průmyslovém parku Viet Hung v provincii Quang Ninh.
Celkový obchodní vstup společnosti, včetně budování výrobního závodu, dealerství a dalších kroků stál jak Škodu Auto, tak partnerské TC Group celkem stovky milionů eur.
Úspěšnému vstupu na trh značky by podle Martina Jahna mohly pomoci dobré mezinárodní vztahy i rostoucí zájem tamních obyvatel o cyklistiku a kempování.
„Konkurence je velmi silná a nebojujeme pouze s korejskými a japonskými značkami. O vietnamský trh usiluje také stále více evropských i čínských značek. Vycházíme ale z toho, že Česko a Vietnam mají tradičně velmi dobré vztahy. Vietnamská společnost se navíc posouvá k aktivnímu využití času v přírodě a stále více se věnuje například cyklistice nebo kempování. Právě to jsou elementy, které patří také ke Škodovce a myslím si, že to by nám mohlo pomoci,“ říká pro SZ Byznys Martin Jahn.
Evropský vůz však nebude pro každého. Cenou totiž automobilka míří spíše na vyšší střední třídu. Model Karoq značka nabídne v přepočtu za 940 tisíc korun. Kodiaq potom od 1,1 milionu korun. Pro srovnání například nejprodávanější vůz na vietnamském trhu, Toyota Vios, se prodává v přepočtu zhruba za půl milionu korun.
Cena modelů je vyšší než v Česku, zvyšují ji cla i náklady za dopravu.
Trh s auty ve Vietnamu roste
Automobilový trh ve Vietnamu v posledních letech roste. Podle dat Vietnamské automobilové asociace (VAMA) jde o čtvrté největší odbytiště v jihovýchodní Asii. Na 1000 obyvatel zde připadá pouze 38 vozidel, přitom celková populace činí přibližně 100 milionů lidí.
„To spolu s dalším předpokládaným ekonomickým rozvojem dělá z Vietnamu zemi s nejvyšším potenciálem k růstu v celé oblasti,“ odhaduje Škoda Auto.
Cestu do Vietnamu k oficiálnímu vstupu na trh financovala Škoda Auto.