Článek
Ruské letecké společnosti včetně státního Aeroflotu rozebírají letadla, aby si zajistily náhradní díly, které nemohou kvůli západním sankcím koupit od zahraničních dodavatelů. Agentuře Reuters to řekly čtyři zdroje z oblasti letectví.
Tento postup je v souladu s doporučením ruské vlády z června, v němž jeho autoři nabádají, aby letecké společnosti využily některé svoje stroje na náhradní díly a tímto způsobem zajistily, že zbytek letadel vyrobených v zahraničí bude moci létat alespoň do roku 2025. Kvůli sankcím zároveň ruští dopravci poskytují méně letů, což znamená, že odstavená letadla mohou posloužit na náhradní díly.
Aeroflot odstavil a nechává rozebírat nejméně dva své stroje, a sice dopravní letadlo Suchoj Superjet 100 a téměř nový Airbus A350, sdělil Reuters informovaný zdroj. Zařízení bylo odstraněno také z několika Boeingů 737 a Airbusů, poněvadž dopravce potřebuje náhradní díly pro svá jiná letadla stejného modelu.
V situaci, kdy se z jedněch letadel odebírají díly, aby jiná mohla létat, se někdy říká, že se z letadel dělají vánoční stromečky, podotýká Reuters. Většinou se tak děje kvůli finančním obtížím. V Rusku k této praxi podle předpovědí odborníků bude docházet v dosud nevídaném rozsahu, doplňuje Reuters.
Jak na aerolinky dopadly sankce
Kvůli sankcím mezi Ruskem a Západem se musely přepisovat letecké mapy. Státy si zakázaly vstup do svých vzdušných prostorů.
Většinu strojů ruské flotily tvoří zahraniční dopravní letadla, na dílech ze zahraničí ale silně závisejí i letouny Suchoj ruské výroby. Podle již zmíněného zdroje se nejméně z jednoho letounu Suchoj Superjet musel vyjmout motor, aby jiný stroj stejného modelu mohl pokračovat v létání. Motory se však podle odborníků z oblasti letectví prohazují mezi jednotlivými letouny běžně.
Podle jiného zdroje z leteckého průmyslu bude už po jednom roce sankcí pro Rusko výzva, aby udrželo moderní letadla v chodu, přestože země má solidní inženýrskou základnu. Novější generace letadel, jako je A320neo, A350 nebo Boeing 737 MAX a 787, mají totiž technologii, kterou je zapotřebí neustále aktualizovat.
Asi 80 procent flotily Aeroflotu tvoří boeingy a airbusy. Na konci loňského roku měl Aeroflot k dispozici 134 boeingů, 136 airbusů a necelých 80 strojů Suchoj Superjet 100. Podle zjištění agentury Reuters, které vychází z dat webu Flightradar24, asi 50 letadel ruského dopravce, neboli 15 procent jeho flotily, od konce července nevzlétlo. Asi tři měsíce nelétají také tři ze sedmi Airbusů A350, a to včetně stroje, který je nyní podle informací Reuters rozebírán.