Článek
Rozhovor si také můžete poslechnout v audioverzi.
Současná situace evropského automobilového průmyslu nenaplňuje experty optimismem. Čínské automobilky tlačí evropskou konkurenci z tamního i evropského trhu. Padají prodeje velkým značkám, jako jsou BMW, Mercedes i Volkswagen.
„Kdybyste před patnácti lety řekl, že Čína bude naší automobilovou konkurencí, tak by se vám většina lidí vysmála. Dnes se v takové situaci nacházíme,“ naráží v Agendě SZ Byznys na jednu z příčin počínající krize odvětví bývalý předseda Asociace evropských výrobců automobilů, který vedl vyjednávání automobilek s Evropskou komisí třináct let, Ivan Hodáč.
Za krizi mohou podle něj částečně vnější faktory, ale i samotné automobilky, které umožnily čínské konkurenci učit se od nich technologicky a následně levněji vyrábět tytéž výrobky. Peking letos poprvé do Evropy vyveze více aut, než pojede opačným směrem. Volkswagen zvažuje zavírání továren. Starému kontinentu chybí dostatečná infrastruktura pro elektromobily. To jsou jen některé z příčin stávající situace, která se promítá do padajících prodejů velkých evropských automobilek.
Poslední varovné signály se objevily minulý týden, kdy tři německé automobilky oznámily pokles prodejů v Číně ve třetím čtvrtletí, píše agentura Bloomberg. BMW zažilo nejprudší propad prodejů za více než čtyři roky, a to o 30 procent. Dodávky Mercedesu se snížily o 13 procent v důsledku slabé poptávky po jeho nejdražších vozech včetně limuzín třídy S a Maybach. Prodeje Porsche v Číně se propadly téměř o pětinu. Nejnižší zájem panuje na tamním i dalších globálních trzích o evropské elektrické vozy.
„Musíme se technologicky a cenou dostat na úroveň čínské konkurence a vyrábět elektromobily stejně draho nebo levněji, protože jinak o to nebudou mít spotřebitelé zájem a my se z krize nedostaneme. Není to jen otázka automobilek, je to i na zákonodárcích a Evropské komisi,“ říká Hodáč.
Dalším faktorem, na nějž Hodáč naráží, je tlak na odvětví od Evropské unie. Od roku 2025 každé auto jedoucí po silnicích EU bude muset snížit svou uhlíkovou stopu z letošních 116 gramů CO2 na 93,6 gramu na kilometr. Pokud to nezvládne, zaplatí výrobce pokutu 95 eur, tedy zhruba 2400 korun za každý vyprodukovaný gram CO2 navíc. Nejhůře má podle analytiků krize zasáhnout německý Volkswagen.
„Ukázalo se, že automobilky nejsou schopné emisní limity splnit. Jsou nejtvrdší na světě a také založené na předpokladu, že prodáte určitý počet elektroaut. To ale znamená, že je spotřebitel musí koupit. Jenže lidé jich nekupují tolik, aby to splnilo požadavky pro emisní limity z let 2025,“ vysvětluje expert.
Problém se podle něj zásadním způsobem dotýká také dodavatelských řetězců, jimiž je Unie s Čínou propojená. Tam může nastat další série ekonomických problémů, se kterými se Evropa bude potýkat.
Obě velmoci proti sobě v posledních dnech a týdnech navyšují či zavádějí nová cla. Obchodní vztahy mezi Bruselem a Pekingem se tak podle veterána automotive ochlazují a vzájemná celní opatření podle Hodáče dovedla Unii na práh obchodní války.
„Nic takového nechce podle mě ani jedna strana, protože obchodní válku nevyhraje nikdo. Musíme se jí vyhnout za každou cenu. Pro nás by byla velice nepříjemná. Důležité je, jak do toho promluví Spojené státy, kde podobu obchodní politiky nejspíš rozhodnou prezidentské volby. Pokud dojde ke střetu mezi USA a Pekingem, ovlivní nás to negativně taky,“ vypočítává možné černé scénáře Hodáč.
Agenda
Čtvrthodinka o byznysu z první ruky. Rozhovory s top lídry českého byznysu, zakladateli firem, odborníky.
Od pondělí do čtvrtka na SZ Byznys a ve všech podcastových aplikacích.
Odebírejte na Podcasty.cz, Apple Podcasts nebo Spotify.