Článek
Česká železnice se v roce 2025 dočká řady rekonstrukcí a výstaveb nových klíčových staveb. Na ty bude mít Správa železnice v roce 2025 rekordních 62,7 miliardy korun. To je téměř o miliardu víc než v letošním roce.
Poznámka: Do rozpočtu na rok 2024 jsou zahrnuty mimořádné dotace ve výši 1,5 mld. Kč na povodně.
Stavba vypukne v kdysi největším seřaďovacím nádraží v Evropě – v České Třebové – a potrvá sedm let. „Rekonstrukce bude velmi složitá hlavně z pohledu jejího rozsahu. Železniční uzel Česká Třebová má dohromady na délku 5 kilometrů a jeho součástí je zhruba 400 výhybek. Spolu s výměnou železniční infrastruktury vybudujeme pod tratí také nový podchod a lávku,“ uvedl na tiskové konferenci generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
V příštím roce by měla začít další náročná stavba na nádraží v Hradci Králové. Doposud se na něm nachází technika z padesátých let minulého století, která bude kompletně nahrazena. „Naší prioritou je samozřejmě navýšení rychlosti a komfortu pro cestující včetně vybudování bezbariérového přístupu,“ řekl Svoboda.
V roce 2025 plánuje Správa železnic zmodernizovat 47 kilometrů tratí. Jednou z nich bude například úsek z Prahy-Ruzyně do Kladna. Celkové proměny se dočká také přeshraniční spojení západních Čech a Bavorska, konkrétně rekonstrukcí stávající tratě mezi Plzní, Nýřany a Chotěšovem.
Příprava na VRT vrcholí
Už 351 kilometrů, tedy téměř polovina plánované sítě vysokorychlostních tratí (VRT), je kompletně navrženo. Zároveň začíná geologický průzkum na budoucí trase mezi Olomoucí a Ostravou (pracovní označení VRT Moravská brána). Ještě letos se plánuje průzkum v místě, kde bude stát Krušnohorský tunel.
„Na přelomu roku předpokládáme získání kladného stanoviska k EIA, tedy posouzení vlivu stavby na životní prostředí, pro VRT Moravská brána. To nám umožní začít s výkupem pozemků. Pokračujeme i v architektonických soutěžích, v nejbližších dnech ji vyhlásíme pro plánovaný terminál Kořenice-Bečváry VRT. Jeho podobu bychom měli znát na jaře příštího roku,“ přibližuje Jiří Svoboda.
Se samotnou stavbou sítě rychlých spojení se začne právě příští rok. Konkrétně se jedná o modernizaci úseku Brno-Přerov, aby na něm mohly vlaky jezdit rychlostí 200 kilometrů za hodinu.
Pro provoz vlaků na vysokorychlostní železnici bude také nutné vybudovat dispečerská pracoviště, která budou v Praze a v Přerově. Správa železnic plánuje v listopadu zahájit projekční práce na řídící budově v pražské Balabence.
Stavby zprovozněné v roce 2024
Správa železnic letos dokončila modernizaci 73 kilometrů tratí a také významných nádražních budov. Kompletní rekonstrukcí si prošel železniční uzel v Pardubicích, kde byla přestavěna nejen železniční infrastruktura, ale i samotná nádražní hala. Proběhla také modernizace na trati Hradec Králové - Pardubice - Chrudim.
Kromě rekonstrukce Pardubické hlavní haly byly obnoveny také historicky cenné budovy v Plzni, Českých Budějovicích nebo v Berouně. Z dalších železničních tratí pak roli sehraje nově zmodernizovaná trať z Lanžhota na státní hranici se Slovenskem nebo přistavění druhé koleje v Praze na Branickém mostě.