Hlavní obsah

Rejdaři řeší milionové ztráty. Bolet je to nemusí, předtím extrémně vydělávali

Foto: Pixabay.com/Dendoktoor

Ilustrační foto.

Dva veleúspěšné roky u námořních přepravců vystřídala krize. Společnosti omezují cesty z Číny do Evropy a USA, protože o dovoz zboží není zájem. Někteří rejdaři tak letos uzavřou rok ve ztrátě.

Článek

Začátkem letošního roku vystřídal dva roky obrovské poptávky, dlouhých čekacích lhůt a obrovských zisků námořních přepravců strmý pád. Letošní rok uzavřou někteří rejdaři ve ztrátě.

Právě tyto obří společnosti zajištují přepravu až 90 procent veškerého světového obchodu. Zboží se přepravuje v kontejnerech, na obřích tankerech, přičemž ty největší lodě pojmou až 24 000 kontejnerů.

„Všichni námořní přepravci vykazují slabší profity. Například společnost Cosco Shipping vykázala za druhý kvartál výrazný pokles zisku, a to 8,9 miliardy dolarů. Stále jde o dobrý výsledek, ovšem v porovnání se stejným obdobím loňského roku jde o zásadní propad. Vloni totiž společnost vykázala zisk 63 miliard dolarů,“ uvedl příklad David Knobloch, jednatel a spolumajitel zasílatelské společnosti NTG Air & Ocean.

Na rozdíl od čínské společnosti, která i přes výrazný pokles zisku zůstala mírně v plusu, jiní zaznamenávají výsledky v červených číslech. Příkladem je izraelský rejdař ZIM, který ve druhém čtvrtletí vykázal ztrátu 162 milionu dolarů, nebo tchajwanský rejdař Yang Ming se ztrátou 4 miliony dolarů.

„Do konce roku se nepředpokládá žádné zlepšení situace a naopak menší rejdaři budou vykazovat větší ztráty,“ upozorňuje odborník na námořní dopravu.

Situace by podle Davida Knoblocha mohla v následujících měsících u některých společností dospět dokonce do stavu, ve kterém se námořní přeprava nacházela v roce 2016. V té době někteří rejdaři dopravovali zboží za ceny, které se pohybovaly pod úrovní cen ropy spotřebované na dopravu.

„V té době se cena za námořní přepravu z Číny do německých přístavů u některých přeprav pohybovala včetně palivového příplatku kolem 300 dolarů za čtyřicetistopý kontejner. Provozní náklady jsou navíc v současnosti vyšší, než byly v roce 2016,“ uvedl David Knobloch.

V současnosti přepravci vozí zboží v kontejnerech oproti roku 2016 stále za vyšší cenu. Ve srovnání s úrovní, na které se pohybovaly ceny začátkem loňského roku, jde ale o desetinásobný propad.

„Rejdaři dramatickému poklesu cen nedokážou zabránit navyšováním sazeb ani umělým snižováním kapacit, kdy lodě vynechají některé přístavy na trase anebo nevyjedou vůbec,“ popisuje situaci odborník ze společnosti NTG Air & Ocean.

Nyní i prodělávají, ale předtím měli rekordní zisky

Nutno ale připomenout, že v průběhu dvou předchozích extrémně úspěšných roků si rejdaři vytvořili tak velké finanční zásoby, že mohou provoz financovat ve ztrátě i několik následujících let.

Jen za loňský rok totiž rejdaři v kombinovaných provozních ziscích vydělali zhruba 290 miliard dolarů, tedy mnohonásobně více, než byli zvyklí z předchozích let. Odhad zveřejnila britská agentura Drewry, který se zabývá výzkumem a poradenstvím pro námořní a lodní průmysl. Letos by to mělo být jen 15 miliard.

Výrazný propad poptávky potvrzuje také Jakub Honzek, manažer námořních přeprav společnosti DB Schenker. Větší dostupnost kapacit má v současné době pro zákazníky kromě levnější dopravy i další výhodu, zlepšení dodržování jízdních řádů přepravců.

„Nadbytečná kapacita je jednou z hlavních příčin poklesu sazeb, pokud to situace přepravcům umožní, snaží se kapacitu omezovat. V důsledku vývoje však došlo ke zlepšení dodržování jízdních řádů,“ uvedl Jakub Honzek.

Přepravní společnosti byly k snížení cen nuceny přistoupit zejména kvůli poklesu mezinárodní poptávky. Vůbec největší propad zájmu v posledních měsících eviduje Čína, a to napříč hlavními směry do Spojených států a Evropy.

Podle dat čínského celního úřadu export letos v červenci klesl o 15 procent ve srovnání se stejným obdobím roku 2022, zatímco import se propadl o 13 procent. Jedná se tak o největší propad od vypuknutí pandemie v roce 2020.

Z pohledu čínského exportu do Spojených států situace podle červencových čísel vygradovala natolik, že se z vývozce číslo jedna stala dvojka a titul největšího vývozce zboží do USA převzalo Mexiko. Informovala o tom agentura Bloomberg.

Vánoce nepomohou

Každoroční pozitivní vzpruhou bývají z pohledu poptávky a využití kapacit přepravců blížící se vánoční svátky. Ani to se ale kvůli současné nejisté ekonomické situaci zřejmě nestane.

„Před Vánoci standardně poptávka roste, ale letos se neočekává žádný velký růst díky stále plným skladům obchodníků, kteří se výrazně předzásobili v době pandemie koronaviru a za historicky nejvyšší ceny,“ dodává expert.

K prvnímu růstu by podle jeho slov mělo dojít nejdříve po čínském Novém roce 2024.

Doporučované