Hlavní obsah

Proměna ŘSD zrychlí přípravu i stavbu silnic a dálnic v Česku, věří Kupka

Foto: Michal Turek, Seznam Zprávy

Ilustrační foto.

Ředitelství silnic a dálnic už není příspěvkovou organizací, ale státním podnikem. Podle ministra dopravy Martina Kupky (ODS) by díky tomu měla zrychlit přípravu nových dálnic a silnic v Česku.

Článek

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) bude mít v letošním roce na výstavbu i údržbu dopravní sítě o téměř 12 miliard korun více než v loňském roce. Uvedl to na tiskové konferenci ředitelství ministr dopravy Martin Kupka (ODS). V loňském roce ředitelství hospodařilo se 66,8 miliardami korun, letos se rozpočet zvýší na 78,1 miliardy korun.

V tomto roce se navíc fungování ŘSD změní. V návaznosti na loni schválenou novelu zákona o pozemních komunikacích se z příspěvkové organizace stává státní podnik. „Významně se zvýší tlak na kvalitu údržbových prací na silnicích a dálnicích a efektivnější nakládání s veřejnými prostředky,“ komentoval přeměnu organizace na státní podnik ministr dopravy.

Česko čeká na stovky kilometrů dálnic

To by podle jeho slov mělo zrychlit také přípravu dálničních a silničních staveb. „Budou přesně určeny milníky, které bude muset ŘSD plnit. Půjde například o termíny, v nichž bude muset odevzdat příslušné dokumenty pro stavební povolení,“ vysvětlil.

Aktuálně je v procesu výstavby zhruba 267 kilometrů nových silnic a dálnic. „Jde historicky vůbec o nejvyšší počet, který Česko zažilo,“ komentoval aktuální stav Kupka. V letošním roce stát plánuje začít s výstavbou dalších přibližně 170 kilometrů nových pozemních komunikací. Více než 120 kilometrů přitom budou tvořit dálnice.

„Půjde o pět úseků dálnice D35, zahájení významné části pražského okruhu nebo úseku na dálnici D3 směrem k rakouským hranicím,“ popsal Martin Kupka. Zprovozněno bude v roce 2024 podle plánů ředitelství zhruba 118 kilometrů dálnic a necelých 29 kilometrů silnic. V tom loňském to bylo kolem 15 kilometrů.

Ve zrychlení v souvislosti s přeměnou ŘSD na státní podnik věří také Jan Čáp, spolupracovník Týmu silniční bezpečnosti. Podle jeho slov se ale změna promítne primárně ve správě a údržbě dopravních komunikací.

„Správce komunikace se více osamostatní a dostane ze zákona o pozemních komunikacích více kompetencí, což dosud nebylo možné. Největším přínosem bude zrychlení a zefektivnění správy komunikací. V praxi bude mít ŘSD nově kompetenci samo odstraňovat pevné překážky u silnic, jako jsou například nepovolená reklamní zařízení. Před změnou bylo třeba problém řešit přes silniční správní úřady, což dobu vyřízení značně prodlužovalo,“ vysvětlil pro SZ Byznys.

Nové dálnice rychleji?

Právě pomalá výstavba v Česku je dlouhodobě jedním z předmětů kritiky státu. Stejně jako v případě například bytů i u silnic a dálnic největší zpoždění projekt nabírá už z počátku při jeho přípravě a schvalování. Kvůli vypořádávání námitek účastníků nebo majetkovým vypořádáním trvá příprava výstavby úseků dálnic nebo silnic v některých případech i více než deset let. Existují ale i příklady, kdy se přípravy stavby protáhly na 13 let.

Pro srovnání – například průměrná doba přípravy obdobných projektů v Německu trvá přibližně sedm let. Samotnou přípravu by mohly výhledově zrychlit také některé další už schválené legislativní úpravy, například novela zákona pro urychlení výstavby dopravní infrastruktury.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD)

ŘSD bylo založeno v roce 1967 jako státní příspěvková organizace.

Jejím hlavním cílem je výstavba a správa dálnic a silnic první třídy.

Od roku 2024 ŘSD funguje jako státní podnik, který sice vykonává samostatnou obchodní činnost, ale některé pravomoci zůstávají státu.

V roce 2024 hospodaří ŘSD s rozpočtem 78,1 miliardy korun.

Jednodušší přístup k odborníkům

Přeměna ve státní podnik by podle jeho generálního ředitele Radka Mátla mohla přinést i další pozitiva. Ředitelství bude díky lepší pozici na trhu práce jednodušeji získávat odborníky.

„Přeměna na státní podnik umožní snadněji získávat odborníky v potřebných pozicích a zároveň si je také udržet. Nejde pouze o dopravní inženýry, ale také o správce staveb, právníky, experty na technický dozor a specialisty na kyberbezpečnost,“ popsal ředitel podniku.

Doporučované