Článek
V prvním čtvrtletí letošního roku se v prodeji osobních aut dařilo nejvíce domácí Škodě, celkem prodala 20 573 vozů, následuje Hyundai s odbytem 5541 aut a třetí skončila Toyota se 4866 prodanými vozy, která předstihla Volkswagen. Ten prodal 3711 aut. Na pátém místě skončila Kia s 2412 vozy. Nejprodávanějšími modely byly Škoda Octavia (6326), Škoda Fabia (2734) a Škoda Scala (2682). Uvedli to zástupci Svazu dovozců automobilů na dnešní tiskové konferenci.
Prodej nových osobních vozů v Česku ale celkově zpomaluje. Po loňském dvouciferném růstu se v letošním prvním čtvrtletí meziročně zvýšil jen o 2,2 procenta na 57 605 aut. V samotném březnu proti stejnému měsíci loni prodej klesl o 15,5 procenta. Přes 73 procent vozů nakoupily firmy.
Letošní rok už není podle Daniela Janečka z poradenské firmy PwC ovlivněný odloženou poptávkou z předchozích let a naopak doznívá vliv negativního ekonomického vývoje z posledních měsíců – a s tím spojené nižší poptávky na straně domácností i firem.
„Pro letošní rok předpokládáme, že registrace nových vozů se budou pohybovat přibližně na úrovni registrací z roku 2023, tedy okolo 205 000 až 225 000 automobilů,“ řekl Janeček.
Z pohledu obchodních tříd jsou stále nejoblíbenější SUV vozy s podílem téměř 47 procent. Vozy na benzin měly podíl 68,3 procenta, na naftu necelých 24 procent. Elektromobily měly podíl 2,2 procenta. Jejich prodej klesl o 1,8 procenta, což může souviset s dotačním programem, který Ministerstvo průmyslu a obchodu spustilo až v polovině března.
Prodej lehkých užitkových vozů se meziročně zvýšil o 18,4 procenta na 5966 aut. V březnu odbyt vzrostl o 6,5 procenta. Nejvíce aut prodala značka Renault, následují Ford a Toyota. Nejoblíbenějším modelem byl Opel Movano.
Registrace nových nákladních vozidel klesly o 16,8 procenta na 2213 aut. Nejprodávanější byla značka Mercedes-Benz před Scanií a MAN.
Prodej autobusů vzrostl o 128 procent na 189 vozidel. Více než polovinu tvořily linkové autobusy a čtvrtinu městské. První je domácí Iveco Bus, následuje MAN a Setra.
Poptávka po motocyklech se díky teplému počasí zvýšila meziročně o 7,7 procenta na 5378 prodaných strojů. Prvenství uhájila s 1135 kusy japonská Honda, následuje čínská CF Moto a na třetím místě skončil německý výrobce BMW.