Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
K dnešnímu dni se v Česku můžete projet po 1388 kilometrech dálnic a do konce tohoto roku to bude ještě o 100 kilometrů více.
V roce 2025 pak Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) slibuje, že uvede do provozu dalších 56 kilometrů. Podle plánů ŘSD má pak mít kompletní dálniční síť 2094 kilometrů a hotová bude v roce 2033.
Česká dálniční síť přitom patří k velmi vytíženým, země patří k důležitým dopravním uzlům Evropy, přes který projíždí značné množství mezinárodní dopravy. Denně ho využijí stovky tisíc vozů, z čehož nákladní doprava tvoří až 40 procent.
Grafická mapa níže přehledně znázorňuje aktuální stav českých dálnic.
Kde se staví
Na dálnici D35 probíhají intenzivní stavební práce. Momentálně se řidiči mohou projet po dvou jejích úsecích o celkové délce 93 kilometrů. Na dalších 36 kilometrech dálnic momentálně probíhají stavební práce. Jde o úseky Hořice–Sadová, Ostrov–Litomyšl a Janov–Opatovec, na kterých se budou lidé moci projet v roce 2025 a 2027.
16. září má podle plánů ŘSD začít výstavba úseku Sadová–Plotiště, dlouhého 7,5 kilometru. Letos mají dělníci začít stavět také úsek Litomyšl–Janov, pro který nyní ŘSD vybírá zhotovitele.
„Termín pro podání nabídek byl kvůli dodatečným dotazům uchazečů o tuto veřejnou zakázku prodloužen do 12. září. Od výsledků tendru se bude odvíjet i termín zahájení stavby. V našich plánech nadále počítáme s tím, že bychom chtěli stavbu zahájit už letos,“ řekl pro SZ Byznys mluvčí ŘSD Jiří Veselý.
Dálnici D3 označil ministr dopravy Martin Kupka (ODS) za „nejrozestavěnější dálniční tah v jednom kraji“. Otevřený úsek dálnice mezi Novou Hospodou a Úsilným u Českých Budějovic měří 65,8 kilometru. Aktuálně probíhá výstavba 44 kilometrů dálnic ve dvou úsecích. Ty budou do provozu uvedeny najednou letos v prosinci.
Stavební práce začaly také v nejjižnějším úseku dálnice D3 mezi Kaplicí a Dolním Dvořištěm. Jde o 15 kilometrů dlouhý úsek, jehož konec spojí Česko s Rakouskem. Dálnici budou dělníci otevírat postupně, první část koncem roku 2026, tu druhou pak v září 2027.
Dálnice D3 však ještě čeká na jeden úsek, a to mezi Prahou a Novou Hospodou. Řidiči, kteří vyrážejí z Prahy a chtějí se dostat například do Českých Budějovic, musí místo toho jet po silnici nižší třídy, která nemá dostatečnou přepravní kapacitu. Výstavba úseku dlouhého téměř 64 kilometrů započne v roce 2026 a podle předpokladů bude dokončena v roce 2029.
Stavba dálnice D6 je rozkouskovaná. Dosavadní tři úseky měří 103 kilometrů. Řidiči prozatím dojedou z Prahy do Krupé, kde dálnice končí. Navazující úsek mezi Hořesedly a Hořovičkami bude zprovozněn příští rok, část dálnice Petrohrad–Lubenec pak nejpozději v roce 2027 – na obou úsecích už probíhají stavební práce. Tím dojde ke spojení dálnice od Prahy až k Bošovu.
V letech 2027 a 2028 bude možné dojet z Prahy přímo až do Karlových Varů a dále do Chebu. Poslední část dálnice mezi Chebem a Pomezím, dlouhá 6,6 kilometrů, spojí Česko s Německem v roce 2030. Dokončená dálnice D6 pak bude měřit 166 kilometrů.
Již v tomto roce bude kompletně dokončena dálnice D4, která spojí Prahu s Pískem. Doposud je v provozu 57 kilometrů ve dvou úsecích, jde o úseky Praha–Háje a Mirotice–Krašovice. Dálnice má měřit 84 kilometrů a částečně také poslouží jako alternativa k dálnici D3.
V Česku přitom jde o vůbec první projekt financovaný za pomoci PPP, tedy formy spolupráce mezi soukromým a veřejným sektorem. Celá stavba a její následný provoz jsou v režii soukromé firmy, které bude stát 25 let platit „nájemné“. Po uplynutí této lhůty přejde komunikace do vlastnictví státu a musí být v dobrém technickém stavu.
Dálnici D7 chybí pouze dva úseky. Ten od Knovíze po Panenský Týnec je dlouhý 17 kilometrů a mezi Březnem a Postoloprty jde o pět kilometrů. Tyto úseky by měly jít do provozu mezi lety 2026 až 2028.
Dálnice D55 se 2. prosince tohoto roku rozroste o 21 kilometrů na třech úsecích, a to od Babic po Bzenec. Datum zprovoznění ŘSD SZ Byznys potvrdilo.
I lidem, kteří využívají dálnice D48 a D49, se zpříjemní jejich cestování. Na dálnici přibude úsek mezi Bělotínem a Rybím o délce 8,2 kilometru. U dálnice D49 ŘSD avizovalo komplikace se stavebním povolením.
„V úseku D49 mezi Hulínem a Fryštákem stále doufáme ve zprovoznění stavby do konce roku a obnovení právní moci stavebního povolení,“ řekl Veselý.