Hlavní obsah

Po třech letech se české automobilky oklepaly

Foto: Shutterstock.com

Ilustrační foto.

Po krizi, která způsobila tři roky klesajících objemů automobilového průmyslu, přichází konečně růst. V Česku se vyrobil více než milion vozů, většina zamířila do zahraničí.

Článek

Automobilkám se loni dařilo. Po propadech rostly meziročně tržby v odvětví o téměř 13 procent.

„Po třech letech klesajících objemů opět automobilový průmysl ve většině segmentů dosáhl růstu produkce, a to navzdory přetrvávajícím potížím v dodavatelských řetězcích, nedostatku čipů, válce na Ukrajině, extrémnímu růstu cen energií či vysoké inflaci,“ řekl k loňským výsledkům firem Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP) jeho prezident Martin Jahn.

Členské firmy AutoSAP v roce 2022

  • Tržby: 1256,7 miliardy Kč (+12,7 %)
  • Export: 1027,6 miliardy Kč (+12,7 %)
  • Počet zaměstnanců: 140 253 (-1,8 %)
  • Průměrná mzda: 50 472 Kč (+9,0 %)

Zdroj: AutoSAP

Celkové tržby členských firem AutoSAP v loňském roce meziročně vzrostly o 12,7 procenta a překonaly hranici 1,2 bilionu korun. O stejné procento se zvýšil také objem exportu, který dosáhl hodnoty 1027,6 miliardy korun. Celkově se vývoz zboží a služeb podílí na tržbách z 82 procent.

Nejvýznamnějším odbytištěm pro tuzemské firmy jsou státy Evropské unie s dominantním postavením Německa, které obstarává podíl ve výši 29,3 procenta.

Vozy míří hlavně do zahraničí

Samotná výroba osobních aut loni vzrostla o 10,2 procenta a z českých výroben odjelo 1,218 milionu vozů. Z toho 92,8 procenta směřovalo do zahraničí, zejména do Německa a dalších evropských zemí. Kromě automobilů stoupla produkce autobusů, motocyklů i nákladních vozů. Naopak klesala výroba přívěsů, a to o celou pětinu.

Světová výroba vzrostla meziročně o 8,7 procenta na 68,5 milionu osobních vozidel.

Výrobci vozidel v roce 2022

Tržby: 722,3 miliardy Kč (+14,7 %), z toho export: 642,9 miliardy Kč (+12,3 %)

Výroba:

  • Osobní automobily: 1 217 787 kusů (+10,2 %)
  • Autobusy: 5322 kusů (+7,6 %)
  • Nákladní automobily: 1347 kusů (+6,7 %)
  • Motocykly: 1624 kusů (+56,9 %)
  • Přívěsy a návěsy: 23 201 (20,6 %)

Zdroj: AutoSAP

Zvýšení tržeb se podle Miroslava Dvořáka, viceprezidenta AutoSAP, projevilo také v sektoru dodavatelů.

„Přes všechny problémy, se kterými se potýkaly, dokázaly dodavatelské firmy v autoprůmyslu zvýšit tržby meziročně o víc než devět procent a export vzrostl skoro o 13 procent,“ uvedl.

Dodavatelé jsou však nyní podle jeho slov v extrémně složité situaci. „Ceny materiálů i energií nadále zůstávají na vysoké úrovni, eventuálně rostou a přetrvávající inflace stupňuje i tlak na růst mezd. Vyšší náklady na výrobu však dodavatelé jen obtížně přenášejí do cen,“ vysvětluje Dvořák.

Situace v dodavatelských řetězcích je proto z jeho pohledu nadále výrazně nejistá a vzniká kvůli tomu velké riziko uzavírat dlouhodobé kontrakty.

„Plánování výroby se proto stává extrémně obtížnou kategorií. Pokud se dodavatelé nemohou zcela spolehnout na objemy objednávek, jsou pak nuceni výrobu ponižovat dle odhadů – což zvyšuje riziko nedodávek,“ dodává viceprezident sdružení.

Dodavatelé v roce 2022

Tržby: 507,3 miliardy Kč (+9,4 %), z toho export: 376,1 miliardy Kč (+12,6 %)

Zaměstnanost: 81 968 osob (2,7 %)

Průměrná mzda: 43 497 Kč (+8,2 %)

Zdroj: AutoSAP

Zaměstnanci zůstali

Firmám se navzdory poklesu objemu výroby v minulých letech podle AutoSAP podařilo také udržet zaměstnance. Jejich počet v odvětví klesl o 1,7 procenta na celkových 140 253 osob.

Zaměstnancům navíc mírně rostly mzdy. Průměrný příjem u členských firem AutoSAP poprvé v historii přesáhl hranici 50 tisíc korun. Nejvyšší průměrné mzdy vykazují finální výrobci, a to víc než 61 tisíc korun.

Mzdy a zaměstnanci v automotive v roce 2022

Průměr v odvětví:

  • Počet zaměstnanců: 140 253 (1,8 %)
  • Průměrná mzda: 50 472 Kč (+9,0 %)

Výrobci vozidel:

  • Zaměstnanost: 47 777 osob (1,0 %)
  • Průměrná mzda: 61 260 Kč (+10 %)

Zdroj: AutoSAP

Budoucnost automobilového průmyslu v dalších měsících je podle prezidenta sdružení Martina Jahna nejistá.

„Dodavatelsko-odběratelské řetězce jsou stále poznamenané jak dozvuky covidu v Číně, tak geopolitickou situací. Nadále hrozí výpadky čipů, i když očekáváme, že druhé pololetí by mělo přinést zlepšení a větší stabilitu. O naší budoucnosti však rozhodne zejména schopnost Česka zachytit probíhající transformaci směrem k bezemisní mobilitě a výrobě,“ uvedl.

Specificky pro automotive tak může být klíčové zajistit strategické projekty zaměřené na výrobu baterií, čipů a dalších komponent pohonů bateriových vozidel.

Doporučované