Hlavní obsah

EU a Čína rozjíždí obchodní válku: Peking přišel s odvetou za elektroauta

Foto: FooTToo, Shutterstock.com

Na elektromobily čínské značky BYD může EU uvalit celní sazbu ve výši 17,4 procenta.

Čína uvaluje cla na evropské brandy. Postihne tím hlavně Francii jako hlavního podporovatele zdanění čínských elektromobilů. Peking ale uvažuje i o clech na evropská auta a vepřové maso, ty by už postihly více zemí.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Čínská vláda v úterý reagovala na evropskou dohodu o zvýšení cel na dovoz čínských elektromobilů do EU. Tamní ministerstvo obchodu oznámilo, že od 11. října zavádí „prozatímní antidumpingová cla“ na destilát brandy dovezený z Evropské unie.

Rozhodnutí přichází jen několik dní poté, co členské státy EU schválily uvalení cel na dovoz čínských elektromobilů do Unie. Ty se mohou na dalších pět let zvýšit ze současných 10 procent až na 45 procent. O jejich definitivním zavedení rozhodne Evropská komise.

Vyšetřování dumpingových cen evropského brandy podle čínského ministerstva prokázalo, že import z EU „výrazně ohrožuje“ domácí vinopalný sektor. Dovozci budou proto od pátku muset při importu vinných pálenek složit bezpečnostní kauci v rozmezí 30,6 až 39 procent.

Na brandy od firem, které s čínskými úřady na vyšetřování spolupracovaly, bude uvaleno clo ve výši 34,8 procenta. Nejvyšší cla –⁠⁠ 39 procent –⁠⁠ se týkají mimo jiné i značek Hennessy a Remy Martin, nejnižší sazba 30,6 procenta pak dopadne na produkty společnosti Martel. Tento odstupňovaný postih je totožný s tím, jaký platí u evropských cel na elektroauta.

Ty automobilky, které při šetření EU spolupracovaly, se dočkají dodatečného cla ve výši 21 %, zatímco na ty, které nespolupracovaly, se vztahuje dodatečné clo ve výši 38,1 %. Toto clo se navíc přičítá k již existujícímu 10procentnímu, celkově tedy mohou čínské automobilky odvádět do unijní kasy až okolo 50 procent z proclené hodnoty vozu. Nejvyšší sazbou byl zatížen SAIC, tedy vůbec největší čínská automobilka a majitel značky MG Motor.

Čínský krok ohledně luxusního destilátu dopadne především na Francii, která podpořila cla na čínské elektromobily. Podle agentury Reuters pochází z této země naprostá většina brandy dovážené na čínský trh. Loni tam z Francie směřovaly různé typy vinných pálenek za téměř 40 miliard korun.

Na Česko cla přímo nedopadnou

České destilatéry cla nepostihnou, protože výroba brandy je mezi tuzemskými lihovarníky okrajovou záležitostí. Případné snížení vývozu do Číny by mohlo brandy, koňak a další vinné pálenky na českém trhu zlevnit, řekl SZ Byznys šéf Unie výrobců a dovozců lihovin Vladimír Darebník.

„Evropská unie stále s čínskou stranou invazivně jedná, ale pokud se nepodaří dosáhnout dohody a cla zrušit, tak si myslím, že by mohlo dojít k mírnému snížení ceny dovozových brandy na českém trhu. České výrobce a české exportéry to ale nijak zvlášť neovlivní,“ říká Darebník.

Brandy

  • Brandy je anglický název pro vinnou pálenku či vínovici, destilát z vína s obsahem alkoholu 35–60 %. Název pochází z nizozemského brandewijn nebo německého Branntwein, což znamená doslova pálené víno. Nejznámější brandy pocházejí z Francie (oblasti Cognac a Armagnac v jihozápadní Francii).
  • Kvalitní brandy se vyrábí z vybraných odrůd vinné révy, nejméně pár týdnů kvasí, pak se postupně destiluje a nechává dozrát i několik let v dubových sudech po sherry, kde teprve dostává typickou barvu. Naopak do portského vína, do sherry a „šaleru“ se brandy přidává, původně proto, aby víno při dlouhém transportu nezačalo kvasit.

Zdroj: Wikipedie

Evropská komise oznámila, že čínská cla na dovoz brandy z Evropské unie napadne u Světové obchodní organizace.

Čínské ministerstvo obchodu ale také oznámilo, že zvažuje zvýšení cel na dovoz velkých motorových vozidel z EU. To by nejvíce zasáhlo německé automobilky, které do Číny loni vyvezly vozidla s motorem o objemu přes 2,5 litru za zhruba 27,6 miliardy korun. Tento krok by mohl dopadnout i na české dodavatele německého automobilového průmyslu.

„Evropský automobilový průmysl nemá zrovna nejlepší výsledky a toto by mohl být faktor, který povede k jeho dalšímu oslabování,“ domnívá se portfolio manažer investiční společnosti Cyrrus Tomáš Pfeiler.

Německo se kvůli dopadům celní války na tamní automobilky postavilo proti zvýšení cel na čínská elektroauta, ostatní členské státy ale odpůrce cel přehlasovaly. Česká republika se při hlasování o clech zdržela.

„ČR je dlouhodobě příznivcem volného trhu, v tomto případě však dochází k jeho narušování čínskými subvencemi, na což reagovaly i další země, jako například USA,“ uvádí Miluše Trefancová z tiskového oddělení Ministerstva průmyslu a obchodu.

Zdrželo se také Španělsko, které patří v významným evropským exportérům vepřového masa do Číny. Ta přitom pokračuje v prošetřování údajných dumpingových cen vepřového masa z EU a nevylučuje, že clo uvalí i na ně.

Chovatelé prasat se obávají zlevnění

Na Česko by cla na evropské vepřové přímý dopad neměla. Domácí spotřebu pokrývá tuzemská spotřeba jen asi ze 40 procent a vepřové se proto z Česka moc nevyváží. „Snížení odbytu evropského vepřového masa v Číně by ale mělo za následek přebytky na evropském trhu, což by mohlo mít vliv také na cenový vývoj této komodity,“ říká mluvčí Agrární komory Barbora Pánková.

„Vzhledem k propojenosti evropského trhu by to mělo dopad i na domácí chovatele, kteří proto vývoj kolem čínské obchodní politiky sledují,“ dodává.

Podle Tomáše Pfeilera jde zatím v obchodních sporech mezi EU a Čínou zatím o „řízenou eskalaci“. „Není to ještě plnohodnotná obchodní válka, zejména Čína postupuje velmi chytře a vybírá si specifické produkty. Je ale patrné, že protekcionismus v zahraničním obchodě nabývá na síle,“ míní.

Doporučované