Hlavní obsah

Ojetá auta válcují prodeje, elektromobilů je ale na bazarovém trhu málo

Foto: Tomáš Svoboda, Seznam Zprávy

Lidé stále více nakupují místo nových aut ta ojetá. Vozový park v Česku tak stále více stárne. Ilustrační snímek.

Většinu ojetých elektromobilů stále pod půl milionu nepořídíte. Auta se spalovacími motory jsou, ale stará, vyplývá z analýzy institutu Europeum a on-line autobazaru Sauto.cz.

Článek

Českému vozovému parku vládnou starší auta. Podle Svazu dovozců automobilů stárnou auta na českých silnicích již minimálně desátým rokem v řadě – průměrné stáří českých automobilů je v současnosti 15,58 roku. A to samé platí logicky i pro trh s ojetými vozy. Nová auta přitom neustále zdražují, a zájemci jsou tak často nuceni zaměřit svou pozornost spíše na bazarový trh. Tam stále dominují auta se spalovacími motory. Ze vzorku dvou set tisíc osobních aut nabízených na portálu Sauto.cz za druhé pololetí minulého roku bylo pouze 1200 elektromobilů a 3400 hybridních automobilů, vyplývá ze studie Europeum ve spolupráci s platformou pro inzerci aut Sauto.cz.

„Ojetých aut se v Česku prodá čtyřikrát více než těch nových. Lidé kupují, co je k dispozici a za rozumnou cenu. Vidět je to i na prodeji dovezených ojetých aut, která v minulém roce poprvé překonala prodeje nových aut,“ vysvětluje Petr Knap, partner poradenské společnosti EY pro automobilový sektor v regionu střední, východní a jihovýchodní Evropy a Střední Asie.

Nová auta zdražují

Ceny nových osobních aut stále rostou. Podle průzkumu EY od července 2021 do února letošního roku zdražila nová auta v základní výbavě o 7,4 procenta. Například nová Škoda Fabia je oproti minulé generaci o 60 tisíc dražší a začíná na ceně 339 tisíc korun.

Ke zdražování dochází především kvůli nedostatku polovodičů nebo stále rostoucích nákladů na plnění požadavků na jejich ekologičnost. Nově zdražování přispívá i vysoká inflace a s ní zvyšující se úrokové sazby. Situaci nepomáhá ani nejistá situace ohledně války na Ukrajině, kvůli které musela například Škoda Auto omezit výrobu, vysvětluje Petr Knap.

Ojeté auto do 200 tisíc

Řešením pro zájemce o koupi osobního automobilu tak může být trh s ojetinami. Za druhé pololetí minulého roku mělo více než 37,5 procenta vozidel z 200tisícového vzorku cenovku pod 200 tisíc korun. Ruku v ruce s tím jde ale i jejich průměrný věk, který se vyšplhal na 14 let. Nejvíce se nabízelo ojetých škodovek, ze všech aut to byla čtvrtina. Následoval Volkswagen a Ford.

Celá třetina všech nabízených vozidel byla starší deseti let. Více než 13 tisíc aut bylo dokonce starších 15 let.

Běžně se ojeté vozy na prodej dovážejí ze zahraničí, z dvou set tisíc nabízených vozů jich ze zahraničí byla polovina, jen z Německa pocházelo 40 tisíc aut. Jejich průměrné stáří je přes 11 let a mají najeto v průměru 148 tisíc kilometrů. Česká auta jsou oproti nim v průměru o čtyři roky mladší a mají najeto 92 tisíc kilometrů.

„Obecně sice nabídka ojetých vozů na tuzemském trhu meziročně i meziměsíčně mírně rostla, ale to se týká zejména starších vozů, kterých se ze západních zemí v současné době dováží nejvíce od roku 2008. U zánovních aut, kterými zákazníci dosud nahrazovali výpadky v dodávkách těch nových, se s určitým odstupem začíná projevovat nedostatek stejně jako na primárním trhu. To je jeden z důvodů, proč medián ceny u mladých ojetin jen za poslední rok vzrostl více než o čtvrtinu,“ sdělil ve čtvrtek ČTK výkonný ředitel AAA Auto Luboš Vorlík.

U elektromobilů je všechno jinak

Situace u ojetých elektromobilů je pochopitelně zcela odlišná. Pouze 20 procent elektromobilů bylo nabízeno s cenovkou pod půl milionu. Nejvíce bylo opět vozů Škoda a Volkswagen, po nich následovalo BMW. Zatímco škodovek bylo 230, VW 130 a BMW 120, elektromobilů Tesla bylo pro porovnání pouze asi 70.

Foto: Seznam Zprávy

Elektromobily dle ceny a věku.

Model s nejvyšším zastoupením byla Škoda Enyaq iV, těch se v půlročním období nabízelo 180 kusů. Průměrná cena tohoto modelu ale dosahovala bezmála 1 400 000 korun a počet najetých kilometrů pouze 4774.

„Prvních asi 750 registrovaných vozů Enyaq byly převážně interní vozy určené k testování nebo prezentacím. Většina inzerovaných aut tak pochází z našich zdrojů a jsou inzerovaná jako ojetá,“ vysvětluje tiskový mluvčí Škoda Auto Pavel Jína.

Ceny a nájezdy elektromobilů dostupných pod 500 tisíc korun

ModelPočetPrůměrná cena (Kč)Průměrný nájezd (km)
Škoda Citigo33449 95718 034
Volkswagen Golf33415 01155 291
Nissan LEAF30305 72762 178
Volkswagen Up!24315 02142 061
BMW i321421 45763 030

Kategorie „dostupných“ elektromobilů pod 500 tisíc je sice se svým 21procentním podílem omezená, ale koupit si auto na elektřinu za půl milionu není nemožné. Nejlevnější je v tomto ohledu Nissan LEAF, jehož průměrná cena byla 305 tisíc a průměrný nájezd 62 tisíc kilometrů. Druhý nejlevnější byl Volkswagen Up! za 315 tisíc. Mezi dalšími vozy v rozpětí 400 až 500 tisíc korun byly Škoda Citigo, Volkswagen Golf nebo BMW i3.

Doporučované