Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Krize automobilky Volkswagen a potažmo celého evropského odvětví se dostává do další fáze. Společnost ve středu zveřejní výsledky za třetí čtvrtletí a vedení se setká opět s odborovým svazem IG Metall, který firmě hrozí stávkou zaměstnanců kvůli plánům na propouštění. Podle ekonoma a odborníka na elektromobilitu Jana Staňka zisky společnosti ve třetím kvartálu oproti loňsku klesnou.
„S vysokou pravděpodobností lze očekávat pokles ziskovosti Volkswagenu, protože mu meziročně klesají prodeje aut v Číně i Evropě dvouciferným procentním tempem. Peking se odvrací od nákupu spalovacích aut zahraničních značek a prodeje elektromobilů a hybridů překračují v posledních měsících padesát procent trhu,“ predikuje odborník pro SZ Byznys.
Události posledních týdnů jeho skepsi odpovídají. V pondělí oznámilo vedení VW plán na uzavření tří německých fabrik, k čemuž má dojít poprvé v 87leté historii firmy. Analytici nejčastěji odhadují, že by mohlo jít o závody v Drážďanech, Kasselu či dolnosaském Brunswicku. Stejně tak chce společnost podle Financial Times snížit platy zaměstnanců o 10 procent. Názory na to, jak rychle dopadnou tyto události na český automobilový průmysl a dodavatelské řetězce, se různí. Ale o tom, že dopadne, nepochybují.
„Uzavírání továren v Německu má rozhodně vliv na český automotive, protože u nás sídlí řada subdodavatelů. Zároveň lze s jistotou očekávat výrazná úsporná opatření i v dceřiné Škodě Auto. Volkswagen včetně Škody zatím nepřichází dostatečně rychle s atraktivními, cenově dostupnými elektromobily se špičkovým softwarem a na globální trend elektromobility nezvládají naskočit tak dobře jako Tesla či čínské a korejské automobilky,“ míní Staněk.
Podle Petra Knapa z poradenské společnosti EY se naopak nejnovější posuny v krizi automobilky, pod niž spadá i česká Škoda, českého automotivu zatím přímo nedotknou.
„Zatím si myslím, že Škoda Auto je od těchto problémů odstíněná a netýkají se jí přímo. Nicméně kontext a atmosféra v koncernu VW na ni nějaký vliv mít může a samozřejmě dlouhodobě může pocítit podobné potíže,“ říká pro Byznys SZ expert na automobilový trh Knap.
Zatímco česká Škodovka zůstává podle druhého experta prozatím v bezpečí, dopadá krize evropského automotivu na dodavatelské řetězce. Jak upozornili odborníci pro Seznam Zprávy, kvůli slábnoucí německé ekonomice propouštějí i české společnosti. Za poslední tři měsíce nahlásilo Úřadu práce hromadné propouštění 31 tuzemských zaměstnavatelů. Mezi nimi například výrobce dílů pro motory Brawe či společnost Beneš a Lát specializující se na výrobky ze slitin hliníku a plastu.
Boj o nový model
„Pro některé z dodavatelů může jít v případě uzavření továren Volkswagenu o jasný signál, že se situace nezlepší a je třeba reagovat. V automotivu jde primárně o to, zda dostanete jako dodavatel práci na dalším modelu a podle toho se rozhodujete z pohledu investic a kapacit. Samotné uzavření německých továren a přesunutí produkce do jiných závodů zvýší riziko nižších objemů u dalších projektů,“ interpretuje situaci Knap.
Problémy firmy a na ni navázaných společností lze podle předchozích výsledků i nadcházejícího výhledu pro rok 2024 opět očekávat. Za druhý kvartál reportoval Volkswagen provozní zisk necelých 5,5 miliardy, což představuje pokles o necelých 2,5 procenta oproti předchozímu roku. Podle zářijového výhledu společnosti pro rok 2024, na niž ve středu naváže, VW očekává, že dodávky zákazníkům budou činit letos přibližně 9 milionů vozů, zatímco v roce 2023 dodal VW o čtvrt milionu vozů více.
Podle Knapa se musí Česko připravit na to, že Německo nebude v následujících letech táhnout tuzemskou ekonomiku vzhůru.
„Přímý dopad výsledků Volkswagenu na českou ekonomiku bude krátkodobě omezený. Nicméně hlavní je signál, že i jeden z největších světových výrobců aut má podle tržeb zásadní problémy. Už to dává naprosto jasnou zprávu o tom, že německá ekonomika nás další roky nepotáhne vzhůru, ale bude brzdit a tlumit. Zejména podniky napojené na tradiční automobilové dodavatelské řetězce jsou ve velkém ohrožení,” vypočítává rizika expert.
Kde se stala chyba?
Jako hlavní příčinu stávající situace evropského automotivu vidí odborníci i světová média konkurenci Číny především na trhu s elektromobily. Asijská velmoc vytlačuje evropské automobilky z trhu, a Volkswagen tak není jedinou společností v odvětví, která uvažuje o výrazných škrtech i propouštění.
Společnost Stellantis, která v Evropě vlastní značky Opel, Fiat a Peugeot, je pod silným tlakem italských politiků a odborů, aby navzdory propadu prodeje zachovala svou nejstarší továrnu Fiat v Turíně, píše Financial Times.
Francouzské montážní linky Stellantisu se kvůli nižším nákladům přesouvají do zemí s nižšími náklady, jako je Maroko a Turecko. Začátkem tohoto měsíce protestovalo před pařížským autosalonem několik stovek francouzských zaměstnanců. Mezi nimi i lidé z dodavatelských firem včetně například Bosche. Krize dopadá na celou ekonomiku EU. Evropský automobilový průmysl totiž zaměstnává téměř 14 milionů lidí a tvoří 7 procent HDP Unie, jak uvádí zpráva bývalého guvernéra Evropské centrální banky Maria Draghiho.
Výrobci ze starého kontinentu se také bojí nejpřísnějších emisních limitů stanovených Evropskou komisí pro rok 2025. Od prvního ledna příštího roku každé auto jedoucí po silnicích Unie bude muset snížit svou uhlíkovou stopu z letošních 116 gramů CO2 na 93,6 gramu na kilometr. Pokud to nezvládne, zaplatí výrobce pokutu 95 eur, tedy zhruba 2400 korun za každý vyprodukovaný gram CO2 navíc.
Kvůli kupícím se problémům se množí hlasy vyžadující najít ze strany průmyslu společné řešení. Jedním z nich je i výše zmiňovaná Draghiho zpráva. Jenže současně se spolupráce nedaří ani uvnitř jedné ze zasažených automobilek, Volkswagenu.
Stávka na obzoru
Nalézt společnou řeč se neúspěšně pokouší i vedení společnosti s německými odboráři ze svazu IG Metall. Ti se vzpouzejí plánovaným krokům vedení VW. Nejvíc odborům vadí, že chce ukončit program jistoty pracovních míst. Ten platil již od roku 1994 a zabraňoval propouštění zaměstnanců do roku 2029. Patová situace nenahrává podle odborníků ani jedné ze zúčastněných stran. Experti doufají, že středeční jednání dovede obě strany k posunu a odbory ustoupí. Nic jiného firmě totiž neprospěje.
„Je třeba radiálních akcí. Jakkoliv chápeme, že odbory musí primárně hájit zájmy svých členů, tak v tomto případě asi budou muset být připraveny udělat v zájmu zachování rozumných objemů výroby v Německu výrazné ústupky,“ říká Knap. Totéž si myslí i Staněk.
„Za sebe považuji za žádoucí, aby odbory projevily konstruktivní součinnost, má-li koncern do budoucna být životaschopný,“ říká.
K odblokování situace ale ze strany odborů nejspíš nedojde. Daniela Cavallo, šéfka podnikové rady VW, v pondělí podle Financial Times sdělila zaměstnancům hlavního závodu společnosti ve Wolfsburgu, že šéf VW Oliver Blume si „pohrává s obrovským rizikem. Přerušíme jednání a uděláme to, co musí udělat zaměstnanci, když se bojí o svou existenci.“