Článek
Odborům se nelíbí plány vedení na rušení pracovních míst a některých továren. Poslední návrh odborů na snížení nákladů vedení koncernu Volkswagen zamítlo v pátek.
„Výstražné stávky začnou ve všech závodech v pondělí,“ oznámil Gröger. Žádné podrobnosti neuvedl. Dohoda vedení a odborů o zákazu stávek vypršela sobotní půlnocí.
Spor se týká mezd přibližně 120 000 zaměstnanců v závodech značky Volkswagen, kde platí zvláštní dohoda o mzdách. Vedení zatím odmítá jakékoliv jejich zvýšení, naopak plánuje snížení mezd o deset procent vzhledem k tíživé situaci koncernu. Na stole je také uzavření závodů a propouštění. Obě strany sporu se sejdou k dalšímu kolu jednání o mzdách 9. prosince.
Naposledy se konaly stávky ve všech šesti velkých závodech VW v západním Německu v roce 2018. Tehdy se jich podle IG Metall zúčastnilo více než 50 000 zaměstnanců.
Koncern Volkswagen je největším evropským výrobcem osobních automobilů, jeho součástí je rovněž česká automobilka Škoda Auto, po několika dekádách expanze má nejširší tovární zázemí v regionu.
Zároveň se ale potýká s potížemi kolem přechodu na elektromobilitu. Plány na masové rozšíření produkce čistě elektřinou poháněných vozů koncernu zatím příliš nevychází, a to jak z technických důvodů, tak kvůli poměrně nízkému zájmu zákazníků.
Podle analýzy agentury Reuters, vycházející z memoranda rady zaměstnanců, jsou například náklady Volkswagenu na pracovní sílu výrazně vyšší i ve srovnání s německou konkurencí VW. Podíl příjmů vynaložených na pracovní sílu ve Volkswagenu sice celosvětově klesl z 18,2 procenta v roce 2020 na 15,4 procenta v roce 2023, je to ale stále relativně vysoké číslo. Značky BMW, Mercedes-Benz nebo Stellantis v roce 2023 na zaměstnance vynaložily 9,5 až 11 procent příjmů.