Hlavní obsah

Očekáváme oběti představenstva, říká odborář z Volkswagenu

Foto: Aerovista Luchtfotografie, Shutterstock.com

Hlavní továrna VW ve Wolfsburgu.

Management automobilky VW se dohodl s odbory, ale situace je křehká. „Nyní přichází klíčový moment našich vzájemných jednání. Vedení Volkswagenu musí doručit podmínky, které nám před Vánocemi slíbilo,“ říká mluvčí německých svazů.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Ticho po bouři, tak se navenek jeví současný stav mnohaměsíčních jednání mezi managementem německého Volkswagenu a odborových svazů. Obě strany se před Vánocemi dohodly na kompromisech, které ukončily stávky zaměstnanců a posunuly situaci německé automobilky do další fáze.

Výsledkem je úsporný program, v němž podle mluvčího IG Metall Jana Mentrupa přináší oběti představenstvo společnosti, management i zaměstnanci firmy. Nyní podle něj přichází na řadu klíčová fáze sporu.

„Naše dohoda s managementem Volkswagenu by neměla zastínit skutečnost, že vedení firmy má nyní odpovědnost za dosažení slíbených výsledků, mezi které patří například dosažení technologického prvenství VW, optimalizace hodnotového řetězce společnosti a využití talentu svých zaměstnanců, které považujeme za klíčové při udržení konkurenční výhody Volkswagenu,“ vypočítává slíbené požadavky jednání Mentrup.

Nejsilnější odborový svaz má v tradiční německé automobilce silnou pozici. V minulosti vedly spory mezi vrcholným managementem společnosti a odboráři i k odvolání generálních ředitelů VW. Ten stávající, Oliver Blume, se proto raduje, že se shodu oběma stranám podařilo najít, ačkoliv firma v prohlášení uvedla, že dohoda stála management „nepřiměřené oběti“

Mentrup očekává, že oběti, které přinese představenstvo, budou ve srovnání s managementem ještě vyšší. „Vedení a představenstvo se musejí podílet na řešení stávající situace Volkswagenu, jak to od počátku požadovala strana zaměstnanců. A to se nyní děje. Dohoda pro management je již v závěrečné fázi a očekáváme, že oběti, které přinese představenstvo ve srovnání s ústupky managementu, dokonce vyniknou,“ předpovídá Mentrup.

Pokud by totiž byly reálné škrty namířené jednostranně vůči zaměstnancům, mohly by se odbory opět začít vzpouzet. Vzhledem k výše zmíněné síle německých svazů se toho však tiskový mluvčí IG Metall nebojí.

„Tlak, který odbory vyvinuly, bezpochyby donutil společnost změnit svůj původní tvrdý postoj. Myslím tím především dvě výstražné stávky, jichž se zúčastnilo přibližně sto tisíc zaměstnanců VW. V tomto pro Volkswagen bezprecedentním pracovněprávním sporu se nám podařilo zajistit řešení, které chrání pracovní místa, zajišťuje výrobu v závodech a usnadňuje rozhodující budoucí investice, “ poukazuje na sílu svazu Mentrup.

Původní představa manažerů hlavní značky koncernu Volkswagen byla uzavření tří závodů, hromadné propouštění desítek tisíc lidí a snížení platů o deset procent. IG Metall naproti tomu požadoval navýšení mezd a o uzavření závodů nechtěl ani slyšet. Výsledkem je úsporný program s mnoha velkými „ale“. Nebudou sice uzavřeny závody, ale některé fabriky změní svůj původní účel. Podle německého Handelsblattu se například jedna z továren v Dolním Sasku stane nejspíš zbrojovkou.

Ačkoliv k hromadnému zániku více než padesáti tisíc pracovních míst nedojde a odbory podle vlastní interpretace celé záležitosti v jednáních uspěly, do konce roku 2030 plánuje automobilka „sociálně odpovědně“ zrušit 35 tisíc pracovních míst. Mentrup však navzdory ústupkům svazů považuje výsledek za úspěšný.

„IG Metall stanovil své nevyjednatelné červené linie již na počátku procesu. Všechny závody musí zůstat zachovány, žádné vlny propouštění a žádné snižování měsíčních mezd. Všechna tato stanoviska jsme úspěšně obhájili. Závody zůstávají otevřené, zajistili jsme novou záruku zaměstnanosti do roku 2030 a měsíční mzdy zůstávají nedotčeny. To lze rozhodně považovat za velký úspěch,“ tvrdí odborář.

Křehkou dohodu, kterou se podařilo navzdory pesimistickým předpovědím uzavřít, označila některá německá média za „vánoční zázrak“. Její naplňování však bude možná ještě obtížnější než její sjednání.

Redakce Seznam Zpráv požádala o vyjádření i centrálu Volkswagenu, do publikace článku však VW nereagovalo.

Doporučované