Hlavní obsah

Nový systém zvýší bezpečnost na dálnicích. Stát bude stovky milionů

Foto: Michal Turek, Seznam Zprávy

Ilustrační snímek.

O větší bezpečnost na tuzemských dálnicích se postará nový dopravní systém C-ITS, který bude řidičům přímo do jejich vozidel zasílat informace o dopravních komplikacích a nebezpečích. Odborníci na bezpečnost systém vítají.

Článek

Kooperativní dopravní systém (C-ITS), je projekt Evropské unie, který má zvýšit bezpečnost na dálnicích, jež jsou součástí transevropské dopravní sítě (TEN-T). Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) uzavřelo minulý týden smlouvu na zavedení těchto systémů do praxe na těch úsecích dálnic, kde zatím není vybrán dodavatel systému. Jinde už jsou uzavřeny smlouvy.

„V posledních měsících zavádíme systémy na úsecích dálnic D1, D2, D5 a D11. Práce budou dokončeny v první polovině roku 2025. Instalace na dosud nevybavených úsecích dálnic D1, D8 a D10 budou dokončeny do konce roku 2025. Systém tak bude po otestování uveden do provozu na začátku roku 2026,“ uvedlo ŘSD v tiskové zprávě.

Dálniční spojení

  • Dálnice D1: Praha-Brno-Ostrava
  • Dálnice D2: Brno-Břeclav
  • Dálnice D5: Praha-Plzeň-Rozvadov
  • Dálnice D8: Praha-Ústí nad Labem-Děčín
  • Dálnice D10: Praha-Turnov
  • Dálnice D11: Praha-Hradec Králové

Systém dokáže zprostředkovat přímou komunikaci mezi jednotlivými vozidly nebo řídicími centry. Podél dálnice budou instalovány C-ITS jednotky napojené na řídicí centra, ze kterých bude možno řidičům vysílat informace. Takto spolu budou moci komunikovat i jednotlivá auta.

Foto: Seznam Zprávy

Mapa C-ITS.

Projekt je rozdělen na dvě části, cena první je 113,35 mil. Kč, cena druhé části 54,1 mil. Kč. Projekt se skládá ze samotného zavedení systému a čtyřletého provozu, během kterého bude systém pravidelně udržován. Implementační část je spolufinancována z poloviny evropským dotačním programem CEF (Nástroj pro propojení Evropy). Celková cena projektu se vyšplhá na 167,45 milionu korun.

Bezpečnější silnice

Hlavním cílem systémů je zvýšení bezpečnosti a plynulosti dopravy spolu s efektivním využívání dopravních dat.

Podle ŘSD je právě informovanost řidiče klíčová, pro vyšší bezpečnost na silnicích. „Systém by měl pomoci předejít nehodám, při kterých vozidlo nabourá do objektů na silnici, ať jde o odstavené vozidlo u krajnice, práce na silnici nebo zvířata na vozovce. Také může předejít nehodám při zhoršeném počasí, například při námraze nebo snížené viditelnosti, o které také předem informuje řidiče,“ říká tisková mluvčí ŘSD Nina Ledvinová.

Podobně systém řidiče dokáže upozornit i na nebezpečné chování nebo třeba prudké brzdění vozidel před ním. „Do budoucna by měl systém pomáhat asistenčním prvkům ve vozidle nebo dokonce být součástí autonomního řízení,“ dodala.

Odborníci na dopravní bezpečnost systém vítají. „Nosná myšlenka kooperativního dopravního systému je samozřejmě správná. Jakákoliv informace, kterou dostaneme dopředu a můžeme na ni být připraveni a zajistí vyšší bezpečnost, je užitečná,“ uvedl pro SZ Byznys instruktor Týmu silniční bezpečnosti Jiří Novotný.

Problémem však podle něj bude spíše zajištění přístupnosti pro samotné uživatele. „Je zapotřebí si instalovat jednotku, ta samozřejmě bude něco stát a následně ji musíme ve vozidle někde umístit. Z tohoto pohledu se jeví jako funkčnější využívání stávajících aplikací jako je Google nebo Waze, což jsou aplikace uživatelsky velmi rozšířené,“ pokračoval.

I přes to však vidí v systému potenciál do budoucna. „V případě, že by se dal systém využívat bez nutnosti pořizování technické jednotky, buď prostřednictvím využívaných aplikací, nebo navigací, které jsou mnohdy propojené online, stal by se tento systém velmi užitečným,“ dodal Novotný.

Omezené využití

Systém má být sice plně funkční na začátku roku 2026, řidiči však jeho výhody budou moci využít jen omezeně. Výrobci automobilů totiž nejsou povinni zabezpečovací systém C-ITS do svých aut instalovat, a proto tak zatím vyčkávají, jak dopadne vyjednávání mezi automobilkami na úrovni EU.

Takto vyčkává například i Škoda Auto. Žádné její modely, včetně nejnovějších, zatím instalovanou jednotku C-ITS nemají. Využívají však vlastní Traffication, v rámci které plánují rozšířit spolupráci s ŘSD.

Traffication umí řidiče informovat v infotainmentu vozidla o dění na silnici a může dokonce varovat, pokud vjedete na dálnici v nesprávném směru. To vše bez nutnosti otevírat aplikaci při každé jízdě, je totiž vždy spuštěna na pozadí.

Výrobce Volkswagen instaluje jednotku jen do některých modelů, záleží pak také na míře výbavy vozidla. Poprvé ji pak instaloval v roce 2020 do vozu VW Golf 8.

Někteří výrobci automobilů montují zabezpečovací systémy v neúplném provedení. například vozy značky Audi podporují bezpečnostní systém Car2X, což je jednou z podskupin systému C-ITS.

Jak Ministerstvo dopravy, tak ŘSD však počítá s tím, že se do celého systému budou řidiči připojovat postupně v následujících letech. Od samotného spuštění tak bude systém využíván zejména v rámci řízení dopravy pomocí dopravních značení.

Doporučované