Článek
Letošní dovolená bude u Čechů vypadat trochu jinak než v dobách „blahobytu“. Zhruba třetina Čechů se rozhodla změnit způsob, jak na dovolenou vyrazí a místo letecké dopravy se rozhodli letos cestovat po zemi. Jako nejčastější důvod uváděli finanční situaci a nutnost úspor.
Autobusem letos pojede na dovolenou zhruba 7,5 procenta Čechů, deset procent pak vlakem a 26,5 procenta lidí se na dovolenou vydá letecky. Největší skupina se ale spoléhá na osobní automobil. Tím se chystá vycestovat 52 procent Čechů, vyplývá z průzkumu veřejného mínění agentury IPSOS.
V případě, že se sami chystáte na dovolenou autem a míříte do zahraničí, je na místě důkladná příprava.
„Základem je zkontrolovat si před odjezdem platnost cestovních dokladů, technický stav vozidla, včetně povinné výbavy, a připravit si všechny potřebné dokumenty pro případnou kontrolu, jako je technický a řidičský průkaz i bílá/zelená karta, která je dokladem o uhrazeném povinném ručení,“ uvádí produktová specialistka Tereza Procházková z internetového srovnávače pojištění Klik.cz.
Pojištění je základ
Ještě před samotným odjezdem je vhodné se také zamyslet nad variantami pojištění.
Povinné ručení hradí všechny škody, které způsobíte vlastním vozidlem na zdraví i majetku třetích osob. Řada pojišťoven i v jeho rámci nabízí další výhody a služby, jako například asistenční službu a odtah auta na určitou vzdálenost.
„Motorista by měl mít zelenou kartu při cestě do zahraničí vytištěnou u sebe, i když na území České republiky již postačí ji mít elektronicky například v mobilním telefonu. Změny se dočkáme až v průběhu roku 2025, kdy budou moci mít motoristé zelenou kartu v digitální podobě ve formátu PDF také v zahraničí,“ upozorňuje Vladimír Krejzar, ředitel likvidace České kanceláře pojistitelů.
Podle Milana Káni, tiskového mluvčího pojišťovny Kooperativa by řidič do zahraničí neměl vyjíždět s nižším pojistným plněním, než je sedmdesát milionů korun.
„Nejlepší je pojistit se na co nejvyšší částku. Pokud cestuje vozem do zahraničí často, je vhodné upravit limity až na sto milionů korun. Podle naší databáze 1,5 milionu klientů s povinným ručením má nastavené limity pojištění nad sedmdesát milionů korun tři čtvrtiny klientů,“ uvedl mluvčí pojišťovny.
Je však na místě upozornit, že pokrytí po celé Evropské unii a sousedních státech už není samozřejmostí. Je ale možné se krátkodobě pojistit pro konkrétní cestu. Zde si určíte co přesně navíc chcete pokrýt a do jakých zemí.
Úhrada způsobené škody ale není jedinou variantou, kterou pojišťovny řidiče v cizině mohou krýt. Důležitou součástí jsou také asistenční služby k povinnému ručení, které zahrnují běžně například odtažení vozidla, zajištění náhradního ubytování nebo zapůjčení náhradního auta a jsou zpravidla bez dalších poplatků.
Lze tak třeba si přesně na dobu dovolené připojistit právě asistenční služby a odtah nad rámec standardu.
Pozor na limity pojištění
Je ale nutné si uvědomit, že vše, co je nad limit sjednaného pojištění, bude pojišťovna majiteli účtovat. Například běžný limit pro cenu odtahu se u běžného povinného ručení pohybuje v jednotkách tisíc korun a majiteli vozu tak pojišťovna zajistí například jen hrazený odtah do nejbližšího servisu nebo na přesně stanovenou vzdálenost, například na 150 kilometrů. To ale v zahraničí nemusí stačit.
Proto je podle odborníků vhodné sjednat nové podmínky, které budou více odpovídat potřebám na dovolené. Nabízí se dvě varianty - vylepšit současné povinné ručení nebo sjednat dočasné havarijní pojištění.
Jaká varianta v současnosti vychází pro klienta levněji, to je podle Veroniky Pilkové, mluvčí České kanceláře pojistitelů individuální. Záleží totiž na konkrétních nabídkách jednotlivých pojišťoven.
Například za dva týdny vylepšených asistenčních služeb pojištění si připlatí nižší tisíce korun, záleží ale samozřejmě na kvalitě a bohatosti nabízených služeb.
Odtah i ubytování
V rámci těchto služeb by neměla chybět možnost odtahu vozidla s dostatečným limitem. V případě cest po Evropě by částka měla dosahovat alespoň padesát až šedesát tisíc korun.
Dále také odtah do nejbližšího servisu, kde se případným závadám budou věnovat. Právě servis, do kterého je vůz odtažen, také určuje rozsah škody a odhaduje potřebný čas pro opravy. Není totiž výjimkou, že pojišťovny poskytují odtah vozidla zpět do Čech pouze v případě, že se závada nedá opravit do pěti pracovních dnů. Samotná oprava vozu v zahraničním servisu jde pak už čistě za majitelem vozu.
V asistenčních službách by nemělo chybět ani hrazené náhradní ubytování v hotelu. I v tomto případě je služba limitovaná, a to jak počtem nocí, tak cenou ubytování za noc.
Užitečné mohou být i další služby, jako je například pomoc při ztrátě nebo odcizení klíčů od auta, pojištění píchlé pneumatiky nebo vybití baterie. Pokud posádka auta neovládá alespoň angličtinu, užitečné mohou být také služby tlumočníka.
„Můžete se připojistit také na situace, kdy například dojde při cestě benzín, kdy potřebujete zajistit dopravu zpět do ČR, ať už náhradním autem, veřejnou dopravou nebo i letadlem nebo záměnu paliva ,“ doplňuje Tereza Procházková z internetového srovnávače pojištění Klik.cz
Téměř čtyři nehody ze sta
Podle dat České kanceláře pojistitelů v rámci škod z povinného ručení Češi v zahraničí za rok 2022 způsobili celkem 7028 nehod.
„Nejvíce nehod způsobili Češi v Německu a v Rakousku. V oblíbeném Chorvatsku v minulém roce zavinili 163 nehod a umístilo tak se na pomyslné osmé příčce,“ jmenuje země Petr Jedlička, pojistný matematik České kanceláře pojistitelů.
Nehody českých aut v zahraničí v roce 2022
Nehody českých aut v zahraničí v roce 2022 | |
---|---|
Stát | Počet nehod |
1. Německo | 2620 |
2. Slovensko | 937 |
3. Rakousko | 907 |
4. Polsko | 716 |
5. Itálie | 417 |
6. Francie | 201 |
7. Maďarsko | 165 |
8. Chorvatsko | 163 |
9. Velká Británie | 152 |
10. Belgie | 105 |
Zdroj: Česká kancelář pojistitelů |