Článek
Japonská automobilka Nissan Motor zruší 9000 pracovních míst, což je zhruba šest procent její celkové pracovní síly. Asi o 20 procent pak sníží svou globální výrobní kapacitu. Automobilka současně zhoršila výhled zisku na tento finanční rok, uvedla dnes v tiskové zprávě.
Provozní zisk za druhé finanční čtvrtletí, které skončilo v září, firmě klesl o 85 procent na 32,9 miliardy jenů (asi pět miliard Kč) a zaostal za očekáváním analytiků. Automobilka se potýká s problémy na trzích v Číně i ve Spojených státech.
Nissan je třetím největším výrobcem aut v Japonsku. Analytici v anketě společnosti LSEG očekávali za červenec až září provozní zisk 66,8 miliardy jenů. Čistá ztráta činila 9,3 miliardy jenů po zisku 190,7 miliardy JPY loni. Tržby se snížily na 2,9 bilionu ze 3,1 bilionu jenů před rokem.
„Nissan bude restrukturalizovat své podnikání, aby se stal štíhlejším a odolnějším, a zároveň uskuteční reorganizaci managementu, aby mohl rychle a pružně reagovat na změny v podnikatelském prostředí,“ uvedl generální ředitel Makoto Učida. Přiznal, že Nissan dostatečně rychle a pružně nereagoval na globální změny, včetně změny poptávky spotřebitelů a prudkého růstu nákladů na suroviny. Dodal, že restrukturalizační opatření neznamenají, že se společnost zmenšuje.
Učida rovněž uvedl, že přijímá zodpovědnost za špatné výsledky a sníží si mzdu o 50 procent. Nissan má po celém světě více než 133 000 zaměstnanců. Učida odmítl sdělit, kterých regionů se škrty dotknou a nesdělil ani žádné další podrobnosti.
Globální prodej automobilky se za první pololetí finančního roku snížil o 3,8 procenta na 1,59 milionu vozů. Bylo to hlavně kvůli propadu o 14,3 procenta v Číně, kde Nissan čelí silné konkurenci místních výrobců. V USA se prodej snížil o tři procenta na 449 000 vozů. Oba trhy mají na celkovém prodeji Nissanu téměř poloviční podíl.
Propouštějí i v Německu
Časopis Manager Magazin ve stejnou dobu napsal, že německá automobilka Audi plánuje zrušit tisíce pracovních míst mimo výrobu. Firma se podle něj chystá ve střednědobém výhledu celkově snížit pracovní sílu, v ohrožení jsou například místa ve vývoji, kde by mohlo být zrušeno kolem 2000 míst. Audi je součástí koncernu Volkswagen, podobně jako například česká automobilka Škoda Auto.
Časopis napsal, že firma se zaměří na nepřímá pracovní místa, kam patří právě i vývoj. Cílem je snížit pracovní sílu přibližně o 15 procent, což by jen v Německu zasáhlo na 4500 nepřímých pracovních míst.
Firma agentuře Reuters potvrdila, že management jedná se zástupci zaměstnanců. Počet pracovních míst, která by mohla být chystanými plány ovlivněna, ale vedení nekomentovalo.
Automobilka Audi zaznamenala ve třetím čtvrtletí prudký pokles zisku, částečně kvůli vysokým nákladům spojeným s případným uzavřením závodu v Bruselu. Audi se snaží továrnu prodat, ale pokud nenajde zájemce, hrozí, že ji uzavře. Zaměstnanci kvůli tomu v minulých měsících několikrát protestovali.