Hlavní obsah

Německé automobilky v ohrožení. Čína posiluje svůj vliv

Foto: Shutterstock.com

Ilustrační snímek.

Německý ekonomický institut IW varuje, že tamní automobilky ohrožuje obří výroba v Asii. Dovoz čínských automobilů a součástek do Německa vzrostl v prvním pololetí letošního roku o 75 %.

Článek

Ze zprávy IW dále vyplývá, že na německém trhu působí osm čínských značek, které představují podíl 1,5 procenta na prodej všech aut v zemi. To se ovšem do budoucna zřejmě změní. V současnosti je šest z deseti všech vyrobených vozů z Asie, před zhruba 20 lety to bylo 31 procent, uvádí studie.

Údaje podle ČTK ukazují, že největší evropské centrum výroby aut se dostává pod stále větší tlak.

Riziko konce evropské autoprůmyslu na úkor toho čínského si uvědomuje i šéfka Evropského parlamentu Ursula von der Leyenová. Ta ve středečním projevu řekla, že Evropská komise se chce problémem Čínou dotovaných elektromobilů, které křiví zdejší trh, zabývat. „Musíme se bránit neférovým praktikám,“ řekla. Později ji podpořili zástupci Německa i Francie.

„Je to největší hrozba, kterou v evropském automobilovém průmyslu máme. Čína se však ozvala, že se bude chtít bránit. Že je volný trh a Evropa by do toho neměla zasahovat,“ řekl k potenciálním clům v pořadu Inside Talk Petr Novák z koncernu JTEKT. Podle něj je proto nutné dobře stanovit výši takových cel, protože tu hrozí i čínská protiopatření.

„Čipy se nakupují v Asii, elektronika a vstupní materiál do baterií jsou v čínském vlastnictví, největší výrobci baterií jsou z Číny. Ta hrozba tady je. Bude to skutečně vysoká politika,“ říká s tím, že Evropa už ze své podstaty nemůže postupovat jako Turecko, které na čínské elektromobily uvalilo 40% clo.

Doporučované