Hlavní obsah

Největší lodní dopravce Maersk odřízl Rusko. Bude vozit jen to nejnutnější

Foto: Profimedia.cz

„Budou dočasně pozastaveny objednávky do Ruska a z Ruska, s výjimkou potravin či zdravotnických a humanitárních dodávek,“ uvedl Maersk.

Největší lodní dopravce Maersk přestává přepravovat kontejnery do Ruska. Ke stejnému kroku se v dalších dnech přidají i další, čeká expert.

Článek

Dánský dopravní gigant Maersk končí s dodávkami směrem do Ruska i z něj. V úterý o tom informoval dánský zpravodajský server The Copenhagen Post.

S odvoláním na dopad sankcí „budou dočasně pozastaveny objednávky do Ruska a z Ruska, s výjimkou potravin či zdravotnických a humanitárních dodávek,“ uvedl Maersk v prohlášení.

Dánská společnost, která patří k předním světovým kontejnerovým dopravcům, dodala, že se pokusí splnit rezervace, které byly objednané ještě před zavedením sankcí. Uvedla ale zároveň, že pozastavení se „až do odvolání vztahuje na všechny ruské vstupní přístavy“.

„Budeme nadále sledovat situaci a přezkoumávat dopady sankcí, abychom naši nabídku v Rusku vrátili do normálu, jakmile budeme schopni zajistit stabilitu a bezpečnost našich operací přes ruské námořní přístavy,“ dodala společnost.

Společnost provozuje kontejnerové lodní trasy do Petrohradu a Kaliningradu v Baltském moři, Novorossijsku v Černém moři a do Vladivostoku a Vostočného na východním pobřeží Ruska.

Maersk se tak svým rozhodnutím přidává například k německému dopravci Hapag-Lloyd, který už 24. února uvedl, že dočasně pozastaví přepravy pro Rusko. Stejné rozhodnutí učinila také společnosti Ocean Network Express se sídlem v Singapuru a švýcarská přepravní skupina MSC, píše agentura Reuters.

Maersk mimo jiné také vlastní 31 procent ruského provozovatele přístavů Global Ports, který provozuje šest terminálů v Rusku a dva ve Finsku. Mezi akcionáře Global Ports patří také ruská státní jaderná společnost Rosatom a ruský podnikatel Sergej Šiskarev.

„S Global Ports zkoumáme, jak vyhovět stále se vyvíjejícím sankcím a omezením, a připravujeme možné další kroky,“ uvedla společnost Maersk.

Společnost se sídlem v Kodani má v Rusku aktuálně přibližně 500 zaměstnanců. Minulý týden dočasně zastavila všechny přístavy na Ukrajině, kde má v Oděse asi 60 zaměstnanců.

Další přepravci se připojí

Podle Davida Knoblocha, prokuristy logistické společnosti Geis, se dá očekávat, že se v následujících dnech přidají i další dopravci.

Scénář, který počítá s odpojením Ruska od SWIFT, pak bude mít podle jeho slov v rámci kontejnerové přepravy pro zemi významný dopad. „V případě odpojení Ruska od SWIFT nebudou Rusové schopni platit za své závazky a žádný dopravce tam nebude zboží dovážet,“ okomentoval expert na logistiku.

Upozornil zároveň, že v případě dlouhodobějšího přetrvávání vyhrocené situace na Ukrajině bude postupně dopravců, kteří budou rušit přepravy i tam, přibývat.

Doporučované