Článek
„Letadlo dělalo to, co mu přikázal někdo v kokpitu,“ uvádí předběžná zpráva vyšetřovatelů leteckých nehod. Informuje o tom deník The Wall Street Journal s odkazem na zdroj blízký americkému týmu vyšetřovatelů.
„Čínské úřady, které vedou vyšetřování, zatím nezaznamenaly žádné mechanické problémy ani problémy s řízením letu, které by se týkaly havarovaného letadla,“ uvedl dále zdroj WSJ. Vyplývá to ze záznamů černých skříněk, které byly nezávisle na sobě analyzovány americkými i čínskými vyšetřovateli.
To je na jednu stranu dobrá zpráva pro letecké společnosti i cestující. Model Boeing 737-800 patří mezi nejpoužívanější dopravní letadla na světě. Technická závada, která by vedla k nečekané ztrátě kontroly nad řízením, by tak mohla mít významné důsledky pro celý průmysl.
Tak tomu bylo v případě modelů 737 MAX, které musely být po dvou nehodách v roce 2019 uzemněny. Po letošní nehodě v Číně ale ani Boeing, ani regulátoři letecké dopravy žádné opatření nebo bezpečnostní upozornění nevyhlásili.
Zároveň je to ale zpráva šokující. Vyplývá z ní totiž, že smrtelná nehoda byla dost možná výsledkem úmyslného činu.
Pád z nebe
Let MU-5735 společnosti China Eastern Airlines se 132 lidmi na palubě havaroval 21. března 2022. K nehodě došlo v horách na jihu Číny. Nehodu nikdo nepřežil. Od samého začátku byla havárie nepochopitelná. Došlo k ní během nejbezpečnější fáze letu, za bezproblémového počasí a bez jakýchkoli indikací nějaké nestandardní situace.
Stroj, který odstartoval ve 13:11 místního času (6:11 SEČ), po 14:20 místního času (7:20 SEČ) začal prudce klesat. Nad městem Wu-čou se odmlčel. Ještě ve 14:20 bylo letadlo ve výšce 8869 metrů. Dvě minuty poté už hlásil automatický odpovídač 2766 metrů a o dalších 15 sekund později bylo letadlo pouze ve výšce necelého kilometru. To je zároveň poslední veřejně dostupný záznam.
Data na serveru FlightRadar24 ukazují, že letoun i během strmého klesání udržoval konstantní rychlost. Odborníci na leteckou dopravu po nehodě spekulovali, že by se mohlo jednat o velmi neobvyklou mechanickou závadu, například odpojení podélného řízení: „Takový případ jsem u Boeingu ještě nikdy nezaznamenal,“ uvedl pro Seznam Zprávy dlouholetý pilot Ladislav Keller z Ústavu letecké dopravy ČVUT.
Alternativním vysvětlením bylo pak úmyslné zavinění: „Další, ještě bizarnější možností je, že na palubě letadla došlo v kabině k nějakému zápasu. Mohlo tedy také jít o pokus o únos, kdy to letadlo nikdo neřídil. Zrovna tak to mohl být sebevražedný pokus jednoho z pilotů,“ vyjmenovával tehdy Keller.
Právě možnost „sebevraždy za pomocí letadla“ se nyní ve světle uniklých informací jeví jako nejpravděpodobnější. Byl by to scénář podobný tragickému konci letu Germanwings 9525. Ten v roce 2015 skončil nárazem do hor na jihovýchodě Francie. V letadle zahynulo všech 150 lidí na palubě.
První důstojník, 27letý Andreas Lubitz, tehdy před zaměstnavatelem zatajil svou léčbu depresivní poruchy. Během letu Lubitz využil situace, kdy kapitán opustil kokpit, zabránil mu ve vstupu a letoun navedl k prudkému klesání. Vyšetřovatelé to tehdy vyvodili mimo jiné z toho, že pilot několikrát přenastavil autopilota, pokaždé s cílem vyššího zrychlení směrem k zemi.
Takto konkrétní informace zatím v případě čínského letu nejsou. Stále se tedy nejedná o závěrečné slovo: „Vyšetřování nehod může odhalit dosud neznámé důkazy, které mohou podpořit nebo zpochybnit předběžné hodnocení,“ dodávají reportéři Wall Street Journal. Jejich zdroj, osoba obeznámená s předběžnými závěry amerických vyšetřovatelů, uvádí, že Američané nemají k dispozici všechny informace, kterými disponují jejich čínští kolegové.
Američtí vyšetřovatelé podle informací WSJ dokončili svou předběžnou zprávu. Čínští vyšetřovatelé zatím 20. dubna 2022 zveřejnili jen předběžné shrnutí: „Komunikace mezi posádkou a řídícími letového provozu nenaznačovala před klesáním letadla nic neobvyklého. Letoví dispečeři se snažili letadlo kontaktovat poté, co ho viděli klesat, ale nedostali žádnou odpověď.“
Vyšetřování nyní může pokračovat ještě mnoho měsíců nebo let. Pro Čínu je to obzvláště důležitý případ, protože se jedná o historický unikát. Od roku 1994 nemusely čínské úřady takto závažnou leteckou nehodu řešit.
Oprava: Opravili jsme informace o rychlosti letadla a vyměnili ilustrační fotografii za fotografii havarovaného stroje.