Hlavní obsah

Válka komplikuje nákladní dopravu. Dlouhé čekání na zboží se ještě protáhne

Foto: Titan Containers

Kvůli válce Ruska s Ukrajinou čekají opět kontejnery v přístavech. Ilustrační foto.

Ukrajinské přístavy jsou mimo provoz a rejdaři tak nemohou doručovat objednávky. Komplikuje se ale už i letecká nákladní přeprava.

Článek

Ukrajinská armáda pozastavila komerční lodní dopravu ve svých přístavech poté, co ruské síly ve čtvrtek vtrhly do země. Vyhrocením situace na Ukrajině tak dochází k rušení objednávek nákladních přeprav do zasažených zón a oblastí obchodujících s Ukrajinou. V případě Ruska se pak částečně omezuje přeprava. Tato situace může způsobit nedostatek prázdných kontejnerů a další růst cen dopravy i zboží. Stejně jako se to dělo na vrcholu pandemické krize.

„Přístav Oděsa pozastavil činnost stejně tak jako ostatní ukrajinské přístavy a zaměstnanci jsou doma. Všem obchodním lodím je doporučováno vyhnout se ruským a ukrajinským teritoriálním vodám v Černém moři,“ popisuje vyhrocenou situaci David Knobloch, prokurista ze společnosti Geis, která se zabývá komerční dopravou zboží.

Právě v ukrajinském městě Oděsa na jihu země, kde se ročně odbaví několik stovek tisíc kontejnerů, aktuálně stojí tři obchodní kontejnerové lodě, u nichž kvůli válce není jasné, kdy budou moci znovu vyplout. Pokud lodě v nejbližší době neodplují, nebudou schopny ani splnit nasmlouvané doručení zboží.

Všechny další kontejnerové lodě, které na moře vypluly ještě před vypuknutím rusko-ukrajinského konfliktu směrem do přístavu v Oděse, budou muset být z bezpečnostních důvodů vyloděny jinde. Podle podmínek doručení zboží, kterými se řídí rejdaři, je nutné kontejnery dopravit do jakékoliv geograficky podobné, blízké oblasti. Nabízí se tak přístavy v Rumunsku nebo Bulharsku.

Rusko ještě předtím nařídilo uzavřít také Azovské moře pro pohyb obchodních lodí, a to až do odvolání, informovala o tom agentura Reuters.

Letadla i vlaky

Kromě omezení námořní dopravy výrazně kolísá i letecká přeprava nákladu. „Už pocitujeme omezení a rušení leteckých spojů na trase Evropa–Rusko a Ukrajina,“ popsal David Knobloch ze společnosti Geis.

V importním směru se podle jeho slov dá očekávat úbytek kapacit nákladní přepravy. Podobně tomu bude také v případě pravidelných exportních obchodů směrem na Ukrajinu, které se od čtvrtka zastavily a hraniční kontroly posílají řidiče nákladních aut zpět z hranic. To v konečném důsledku vytváří problém s doručením jednotlivých zásilek zákazníkům.

„Zatím nejsme schopni standardně zásilky do těchto míst doručovat a otázka bude, co přinese vývoj v nadcházejících dnech. Určitý problém nastává také u obchodníků, kteří jsou přímo na tyto trhy navázáni. Kvůli sankcím jsou velice zasaženi,“ dodal expert na logistiku.

Detailní informace k již uvaleným sankcím vůči Rusku naleznete ZDE.

V případě železniční přepravy z Asie se v současnosti přesouvají nákladní kapacity na trasu přes Rusko a Bělorusko, aby se vyhnuly Ukrajině. Problém tak může nastat v omezené kapacitě právě na této náhradní trase kvůli přehlcení, což v konečném důsledku bude znamenat další zpožďování.

Foto: Seznam Zprávy

Změna trasy železniční přepravy, která převáží náklad mimo Ukrajinu.

„I když nemáme v současnosti zprávy od čínských partnerů ohledně jakéhokoliv omezení, očekáváme, že Rusko může zavést odvetné kroky a může se to i přímo dotknout této pozemní cesty,“ uvedl David Knobloch, prokurista společnosti Geis.

To ale Čína z velkou pravděpodobností nedovolí. Její prioritou je totiž zajistit hladký průběh přepravy dodávek zboží do Evropské unie, a tím také zajištění vlastních obchodních zájmů.

Jakou měrou se rusko-ukrajinský konflikt odrazí v celkových dopadech na už tak komplikované nákladní dopravě ve světě, je podle odborníka ještě brzy hádat. Hlavním problémem je ale podle jeho slov právě nejistota z dalšího vývoje.

Další zpoždění

Obvyklá doba zpoždění kontejnerové námořní dopravy se dosud na trase Čína–Evropa pohybovala v řádech týdnů. V některých případech zpoždění rostlo ale i na dva měsíce. A dlouhodobě komplikovaná situace v námořní dopravě také přímo ovlivňuje cenu za dopravu, která je už dnes na historických rekordech. Mimo jiné právě v reakci na útok Ruska na Ukrajinu rostla také cena severomořské ropy Brent, která od roku 2014 poprvé překročila hranici 100 dolarů za barel. Dá se očekávat, že také její růst bude mít přímý vliv na další zdražování nákladní přepravy.

Aktuální cena za přepravu 40stopého kontejneru se na konci letošního ledna vyšplhala na 15 tisíc dolarů. Přesně o rok dříve, když ceny pozvolna mířily vzhůru, se průměrná cena velkého kontejneru na trase Čína–Evropa pohybovala kolem 7 800 dolarů.

Návrat do normálu se nechystá

Ještě před rozpoutáním konfliktu mezi Ruskem a Ukrajinou vyšla analýza kodaňské námořní datové a poradenské společnosti Sea-Intelligence, která uváděla, že námořní dopravní řetězec by se měl z důsledků koronavirové pandemie vzpamatovat v příštích osmnácti měsících.

„Pokud bychom aplikovali pokles o 0,9 procenta zaznamenaný během globální finanční krize v letech 2008 až 2009, trvalo by 18 měsíců, než bychom se vrátili do normálu,“ uvedl generální ředitel námořního think-tanku Alan Murphy. Zpožděné dodávky za vysoké ceny ale v důsledku dění na Ukrajině, zdá se, přetrvají.

„Opět není jasné, kdy dojde k ustálení situace v námořních dopravách. Po všech faktorech, které dosud zpoždění ovlivnily jako byla pandemie koronaviru, nedostatek kapacit, pracovníků, řidičů nebo přírodní živly, jako v nedávné době silný vítr v Evropě, se nyní přidává i tato neočekávaná situace, která ještě umocní tyto problémy,“ uzavřel David Knobloch.

Válka na Ukrajině

Foto: Seznam Zprávy, Shutterstock.com

.

Podívejte se, jak pomoci Ukrajině. Reportéři Seznam Zpráv se už pošesté vydali na Ukrajinu, podívejte se na jejich očitá svědectví z válkou zmítané Ukrajiny. Seznam Zprávy v ukrajinštině (praktické informace, zprávy, příběhy) – Українські новини.

To nejdůležitější k dění na Ukrajině shrnujeme každý všední den v newsletteru Tečka. Přihlaste se k odběru.

Doporučované