Hlavní obsah

Na cestování Češi peníze mají. Dražší letenky jim nevadí, říká šéf Kiwi

Rozhovor s generálním ředitelem společnosti Kiwi Oliverem Dlouhým.Video: Karolína Štuková, Seznam Zprávy

Cestování letadlem do evropských destinací zdražuje. Čechům to ale nevadí a letenky nakupují více než dříve.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Za deset minut tisícovka prodaných letenek. I když rozpočty domácností v posledních dvou letech poznamenávala vysoká inflace, cestování nepatří mezi oblasti, kde by Češi chtěli šetřit.

Podle dat českého vyhledávače letenek Kiwi poptávka po cestování do zahraničí letadlem v letošním roce roste, a to i navzdory zdražování.

„Vidíme nárůst poptávky přibližně o sedm procent. Věřím, že se v tomto ohledu dočkáme ještě lepší sezony, než byla ta loňská,“ uvedl generální ředitel a zakladatel služby Oliver Dlouhý v rozhovoru pro SZ Byznys.

Meziroční růst prodejů eviduje firma nejen doma. „Vidíme relativní nárůst na tuzemském trhu, ale i na našich dalších trzích, kde jsme v poslední době rozběhli několik kampaní. Jde také o Slovensko, Polsko, Rumunsko a Maďarsko,“ uvedl šéf vyhledávače letenek.

Společnost Kiwi.com

  • Kiwi.com je český internetový vyhledávač letenek.
  • Zaměřuje se na propojování letů leteckých společností, které spolu normálně nespolupracují.
  • Denně firma prodá v letadlech po celém světě přes 50 000 míst, pokrývá zhruba 95 procent celosvětové nabídky letů.
  • Zisk společnosti v roce 2023 činil zhruba 28 milionů korun. Předtím byla firma čtyři roky ve ztrátě.
  • V lednu oznámila propuštění 200 zaměstnanců z celkových 1200.

Na trhu se pohybují i další prodejní portály. Na českém trhu patří mezi nejznámější například Pelikán, Letuška nebo Student Agency.

Letenky zdražují

Zájmu o cestování letadlem podle Olivera Dlouhého dnes nebrání ani dražší letenky. Krátké cesty, odhadem zhruba na dvě až tři hodiny, za poslední rok stouply v průměru o sedm procent.

„Naopak v letech, které trvají pět a více hodin, vidíme dlouhodobý pokles. Je ale nutné podotknout, že ceny těchto letů byly ještě v loňském roce opravdu vysoko,“ uvedl šéf Kiwi.

Důvodem je podle jeho slov propad zájmu o obchodní cesty. „V rámci covidu se mnoho firem a mnoho lidí, kteří dříve cestovali za prací do zahraniční, naučili více komunikovat online. Kvůli mítinkům už se na takovou dálku jednoduše necestuje. Aby aerolinky vyrovnaly tento propad, musely zvýšit ceny těm, kteří cestují pro zábavu,“ uvedl Dlouhý.

Navzdory zdražování se ale i v dnešních podmínkách na trhu dají podle jeho slov koupit levné letenky. Zákazník může narazit na dva druhy nabídky.

„V nabídce se může objevit letenka pouze za zlomek původní ceny. Jde o marketingovou nabídku, kterou si dopravce tvoří relativně levnou reklamu. Těch letenek může být pro jedno letadlo jen velmi málo a většina cestujících stejně zaplatí plnou cenu,“ uvedl podnikatel s tím, že podobné nabídky se zákazníkům objevují primárně v okamžiku, kdy poptávka není příliš vysoká.

„Aerolinky nenaplňují letadla standardní cestou a organicky. Zpravidla je vhodné období na konci září a začátkem října, kdy hlavní sezona končí,“ poradil expert.

Velké slevy na letenky se podle jeho slov u dopravců také velmi často objevují v den výročí, kdy firma slaví své narozeniny. „Doporučuji sledovat, kdy byli někteří dopravci založeni. Okolo těchto dat se opravdu dají získat letenky za dobré ceny,“ dodal Dlouhý.

Plán: být nejlepší na světě

Pandemie koronaviru, která v důsledku cestovních restrikcí firmě Kiwi zásadně srazila prodeje a dostala ji na čtyři roky do milionových ztrát, se v jejím byznysu odráží i dnes, a to zejména z pohledu aktivit, na které se firma aktuálně soustředí.

„Před covidem jsme pracovali kromě prodeje letenek na mnoha dalších projektech. Věnovali jsme se pozemní dopravě, zajímaly nás hotely a podobně. Ale po těch problémech, co pandemie do oboru přinesla, jsme všechny aktivity navíc začali osekávat. Dnes už pracujeme pouze na tom, abychom rostli jako prodejce letenek. Máme ambici být nejlepší na světě,“ popsal aktuální priority společnosti její ředitel.

Právě změna organizační struktury byla i důvodem, proč firma v letošním lednu začala propouštět. Spolupráci Kiwi rozvázalo s 200 zaměstnanci z celkových 1200.

Doporučované