Hlavní obsah

Moc turistů, málo personálu, vysvětluje letiště kolaps s kufry

Foto: David Neff, Seznam Zprávy

Ilustrační foto.

Pražské letiště se potýká s problémy při odbavování zavazadel. Některá zůstávají v Praze na letišti bez svých majitelů, kteří již odletěli, a ta, která přiletí, se zas nedostávají včas na výdejní pás a lidé na ně hodiny čekají.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Cestující odlétající z pražského letiště si stěžují na komplikace se zavazadly. Mnoho odbavených kufrů totiž vůbec nedorazí do cílové destinace nebo zpátky do Prahy.

Problémy hlásí například cestující u letů z Prahy do Burgasu. U nedělního letu společnosti Smartwings podle jednoho z cestujících zavazadla sice byla naložena na vozíku vedle letadla, stála ovšem na dešti a do Bulharska nakonec vůbec nedoletěla. Let měl navíc pět hodin zpoždění, zavazadla byla venku celou dobu, co se čekalo na odlet. A to i přesto, že cestující na problém upozornili posádku letadla. Turisté tak jen z oken letadla hodiny sledovali, jak jim prší na jejich kufry a tašky.

„Dnes stále nemáme svoje zavazadla. Při jednání s delegátem, společností Smartwings, letištěm v Burgasu a hlavně s Letištěm Václava Havla se nám dostává stále stejné odpovědi. Že s tím nikdo nic neudělá, že nemají pravomoce a ať zavoláme jinam. Situace zamrzla na mrtvém bodě,“ komentuje situaci jeden ze čtenářů Seznam Zpráv, který byl na palubě letu.

Podle Vladimíry Dufkové ze společnosti Smartwings je odbavení cestujících vždy v kompetenci pozemní odbavovací společnosti na příslušném letišti. To v Praze zajišťuje Czech Airlines Handling, dceřiná společnost Letiště Praha.

Odlet i přílet

Problémy jsou i během výdeje kufrů, v neděli se zavazadel nedočkali například cestující z Burgasu do Prahy. U výdejního pásu na svá zavazadla čekali více než dvě hodiny, většina z nich se ale kufru nedočkala.

„Na reklamacích nám nikdo nepodal vysvětlení, pouze že zaregistrovali ztrátu. Dnes se mi podařilo zkontaktovat reklamační oddělení přes interní linku, veřejnou nikdo nezvedá. Prý mají stovky zavazadel, které nebyly předány cestujícím, v následujících dnech je budou rozvážet,“ uvedla pro redakci SZ Byznys další ze čtenářek. Poté, co po několika hodinách odjela domů, dostala SMS, že kufry již vydali.

Také cestující Veronika, která se do Prahy vracela z Tenerife, na své kufry čekala několik hodin. „Po půlnoci s malými dětmi je to fakt super. Bez kočárku a bez možnosti koupit si občerstvení,“ komentovala situaci, kterou podle ní po nějaké době musela začít korigovat ochranka. Informaci, že se zavazadla zpozdí, se cestující dozvěděli až po hodině a půl.

Na dotazy redakce Letiště Praha zatím nereagovalo, vydalo však prohlášení, ve kterém se omlouvá a doporučuje cestujícím, aby si v nejbližších dnech na palubu raději přibalili nejnutnější léky a hygienické potřeby. Tím vlastně říká, že problémy se zavazadly mohou pokračovat a to životně důležité mají mít lidé raději u sebe.

Letiště odbavuje 450 letů denně, problémy se zavazadly se týkají devíti z nich, a to v období od neděle do úterního rána, píše ČTK. Podle tiskové mluvčí letiště Kláry Divíškové se jedná o zlomek cestujících, kteří letí na dovolenou.

„Prioritou je nyní nakládka zavazadel na odletech. Tím se může zpozdit vykládka zavazadel cestujících, kteří přiletí zpět do Prahy. Pokud tedy cestující nechtějí čekat na svá zavazadla, doporučujeme jim, aby vyplnili formulář na reklamační přepážce, případně na webu letecké společnosti, na který je odkáže QR kód v celním prostoru a zavazadlo jim handlingová společnost (firma zajišťující manipulaci se zavazadly) doveze domů zdarma,“ uvádí v prohlášení Divíšková.

Situaci podle ní způsobila kombinace externích vlivů, jako je přetíženost letového provozu, velká zpoždění a také nárazový nedostatek lidí v handlingové společnosti v provozních špičkách, který vznikl tím, že reálný provoz je vyšší než původní očekávání. Handling zavazadel se nadále snaží zajistit další personál. A to buď napřímo, nebo prostřednictvím personálních agentur. V třídírně a na reklamacích nyní pomáhají letištní administrativní pracovníci. Na cestě za svými majiteli je podle Divíškové aktuálně asi 30 procent zatoulaných zavazadel.

Jak postupovat, když nepřiletí zavazadlo

Ihned po příletu by měl cestující kontaktovat přepážku handlingového agenta, kde vyplní Property Irregularity Report (PIR), také by si měl uchovat palubní vstupenku a zavazadlový lístek.

V případě zpoždění zavazadla v destinaci po dobu delší než 24 hodin má cestující nárok na proplacení nezbytných výloh. Kompenzace je vyplácena na základě účtů.

Pozor na to, jaké zavazadlo s sebou můžete vzít na palubu

Velikost kabinových zavazadel není u všech aerolinek stejná. Je proto třeba si dát pozor na to, jaké rozměry společnost se kterou letíte akceptuje. Podle Josefa Trejbala z portálu Letuška.cz jsou rozměry vždy uváděny včetně koleček a držadel. Dodržováním pravidel se podle něj cestující mohou vyhnout nepříjemné situaci.

Podívejte se, jaké rozměry nabízí k základní letence nejčastější dopravní společnosti:

DopravceKabinové zavazadlo zdarma k letence v základní cenové kategorii
British Airways40 × 30 × 15 cm a 56 × 45 × 25 cm (do 23 kg)
Delta Air Lines56 x 35 x 23 cm (bez udání kg) a jedno zavazadlo typu kabelky, tašky nebo notebooku
EasyJet45 x 36 x 20 cm (do 15 kg)
Emirates55 x 38 x 22 cm (do 7 kg)
Eurowings40 × 30 × 25 cm a 55 × 40 × 23 cm (do 8 kg)
Smartwings55 x 45 x 25 (do 8 kg)
KLM40 x 30 x 15 cm a 55 x 35 x 25 cm (do 12 kg)
LOT55 x 40 x 23 cm (do 8 kg)
LufthansaMaximální velikost jednoho kusu zavazadla je 158 cm (šířka X + výška Y + hloubka Z, do 8 kg)
Ryanair40 × 20 × 25 cm (kabelka nebo laptop)
Wizz Air40 × 30 × 20 cm (do 10 kg)

Zdroj: Letuška.cz

Doporučované