Článek
Škoda Auto ve Vietnamu začala tento týden prodávat vozy dvou svých modelů - Karoq a Kodiaq. Jde o jeden z prvních kroků, které firma realizovala v rámci svého cíle – prosadit se v jihovýchodní Asii. V následujících letech se pak chystá rozšířit portfolio dovážených modelů a zahájit i samotnou výrobu v chystané továrně v průmyslovém parku Viet Hung.
V souvislosti se vstupem značky na nový trh redakce Seznam Zpráv před oficiálním otevřením navštívila jedno z prvních dealerství v Hanoji. Navzdory tomu, že se prodejna nachází v rušném centru hlavního města, působí velmi evropsky. V nově zařízených prostorách provozovatel vystavuje kromě modelů vozů také drobnější reklamní zboží s logem automobilky a při pohledu dovnitř připomíná Vietnam pouze menší obětní oltář.
Ačkoliv trh s novými vozy posledních dvacet let ovládají spíš korejské a japonské značky a prodejům se v posledním roce s ohledem na složitou ekonomickou situaci v zemi příliš nedaří, podle Chi Van Tuyen, manažera dealerské sítě Škoda Auto ve Vietnamu, má evropská automobilka šanci prosadit se.
Důležitou součástí strategie, jak v zemi prodávat novou značku, budou podle jeho slov hlavně tradičně dobré vztahy mezi Českem a Vietnamem a stejně tak i zákazníci, kteří už mají s českou automobilkou zkušenosti.
„Komunikujeme v souvislosti se vstupem na vietnamský trh s patnácti speciálními hosty, kteří dříve žili v Československu, studovali tam, pracovali a nakonec se vrátili zpět do Vietnamu. Tady dnes podnikají nebo pracují na velmi vysokých postech ve velkých společnostech, nebo na státních úřadech. Když se dozvěděli, že máme plán představit Škoda Auto na trhu, nabídli nám, že se stanou ambasadory a budou šířit povědomí o vozech mezi potenciální zákazníky,“ popisuje strategii Chi Van Tuyen, manažer dealerské sítě Škoda Auto.
Důležité podle jeho slov je, že všem ambasadorům je v současnosti mezi 60 a 70 lety a mají velmi dobrou pověst a vysoké postavení ve společnosti.
„Obecně v asijských zemích a zejména ve Vietnamu tradičně nasloucháme starším a zkušeným lidem. Myslím, že tento plán by mohl velmi dobře fungovat a přilákat nové zákazníky,“ uvedl manažer.
Tamní obyvatele může pro výběr právě modelu vozu Škoda Auto přesvědčit také závazek, který značka v zemi má, a to je budovaná továrna. „Potenciální zákazníci tedy vědí, že značka se tu chystá dlouhodobě zůstat,“ vysvětlil Chi Van Tuyen.
Cena vozů ve Vietnamu
Evropský vůz však nebude pro každého. Cenou totiž automobilka míří spíše na vyšší střední třídu. Model Karoq značka nabídne v přepočtu za 940 tisíc korun. Kodiaq potom od 1,1 milionu korun. Cena modelů je vyšší než v Česku, zvyšují ji totiž cla i náklady za dopravu.
Pro srovnání – například nejprodávanější vůz na vietnamském trhu, Toyota Vios, se prodává v přepočtu zhruba za půl milionu korun.
„Ve Vietnamu průměrně zákazník, který kupuje nový vůz, utratí přibližně 25 až 35 tisíc eur,“ potvrzuje odborník během návštěvy v dealerství.
Cena modelů by ale podle jeho slov mohla časem klesat, konkrétně od okamžiku, kdy bude ve Vietnamu zahájena montáž automobilů. „K tomuto cenovému rozmezí bychom se pak mohli přiblížit,“ dodává.
Vietnamští kupující navíc auta stále velmi často financují v hotovosti, ačkoliv poměr těch, kteří k platbě využívají banku, postupně roste.
„Dříve tuzemští obyvatelé platili, a částečně to tak stále je, hlavně hotově. Proto také můžete vidět u všech showroomů značek bankomaty. Řekl bych, že ale stále přibližně třetina kupujících využívá hotovost,“ doplnil manažer.
Zákazníci na vietnamském trhu mají ale i svá další specifika, zejména z pohledu výbavy vozu.
„Doprava je tu velmi rušná. Kromě povinného vybavení proto zákazníci velmi často vyžadují jako součást vozu navigaci. Například Hanoj je obrovská a je třeba se v ní během řízení rychle orientovat. Silnice jsou tu navíc dost úzké, a proto velká část kupujících vyžaduje také parkovací systém, jako jsou přední a zadní senzory a také kamera,“ říká Chi Van Tuyen, manažer dealerské sítě Škoda Auto ve Vietnamu.
Trh s auty ve Vietnamu roste
Navzdory aktuální nepříznivé situaci na automobilovém trhu, kdy prodej aut za prvních pět měsíců letošního roku zaznamenal pokles o 43 % oproti stejnému období loni, trh ve Vietnamu v posledních letech roste.
Podle dat Vietnamské automobilové asociace (VAMA) jde o čtvrté největší odbytiště v jihovýchodní Asii. Na 1000 obyvatel zde připadá pouze 38 vozidel, přitom celková populace činí přibližně 100 milionů lidí.
„To spolu s dalším předpokládaným ekonomickým rozvojem dělá z Vietnamu zemi s nejvyšším potenciálem k růstu v celé oblasti,“ odhaduje Škoda Auto.
Cestu do Vietnamu k oficiálnímu vstupu na trh financovala Škoda Auto.