Článek
Ministři Evropské unie zodpovědní za konkurenceschopnost schválili novou emisní normu Euro 7. Na sociální síti X to oznámil český ministr dopravy Martin Kupka, který vyjednaný kompromis označil za velký úspěch.
Emisní limity pro osobní i nákladní auta už nejsou tolik přísné jako v původním návrhu, a rovněž se podařilo dojednat delší časový rámec zavedení normy. Česko, které velmi usilovalo o zmírnění limitů, na jednání v Bruselu spolu s Kupkou zastupoval i ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela.
Evropská komise chtěla pomocí normy Euro 7 dále omezit emise automobilů. Nakonec se však na stole objevil kompromisní dokument, který byl pro Českou republiku, původně velkého kritika návrhu, přijatelný. Nařízení schválily i další země, které se proti němu zpočátku vymezily. Automobilky by tak měly snižovat emise nových vozů méně a zároveň by měly mít na přípravu změn delší dobu.
Proti dřívější a podle zástupců autoprůmyslu nerealistické variantě Euro 7 se postavilo osm zemí. Česko vedlo koalici stejně smýšlejících států, ve které byla ještě Francie, Itálie, Bulharsko, Rumunsko, Maďarsko, Polsko a Slovensko. S posledním návrhem normy, se kterým minulý týden v pátek přišlo španělské předsednictví, byly ale tyto země nakonec spokojené.
Velký úspěch 🇨🇿 vyjednávání v 🇪🇺. Emisní norma EURO 7 bude výrazně přijatelnější, než původně navrhovala @EU_Commission. Odhlasovali jsme to s ministry na Radě pro konkurenceschopnost. Maximální emise z aut zůstanou na úrovni EURO 6, prodlouží se i lhůty vstupu v účinnost. pic.twitter.com/9pkDCesW26
— Martin Kupka (@makupka) September 25, 2023
„Současná podoba kompromisu, který přineslo Španělsko, znamená opravdu výrazný posun k tomu, aby byla tato norma efektivní a aby dokázala nadále zajistit konkurenceschopnost evropského automobilového průmyslu a dostupnost mobility pro celou veřejnost v EU,“ uvedl před jednáním Kupka.
„Klíčové změny se dotýkají jednak návratu k normě Euro 6 v případě emisí z výfuků, zároveň se ale významně změnily a zjednodušily podmínky pro testování i u nákladních vozidel,“ dodal.
Původní podoba normy Euro 7 by podle něj znamenala „vážné ohrožení pro automobilový průmysl i vážné ohrožení pro dostupnost zejména těch nejmenších osobních vozidel“.