Hlavní obsah

Ministr Kupka viní z kolapsu D1 i řidiče kamionů. Dopravci se brání

Foto: Policie ČR

Sobotní sněhová kalamita ochromila dopravu včetně nejfrekventovanější dálnice D1.

Sníh způsobil v sobotu kolaps na dálnici D1, kde řidiči stáli až ve dvacetikilometrové zácpě. Ministr dopravy vinu přičítá i řidičům kamionů. Ti ale nemají mnoho možností, jak se problémům vyhnout, namítá sdružení dopravců.

Článek

Sobotní sněhová kalamita ochromila dopravu včetně nejfrekventovanější dálnice D1. Řidiči, kteří v sobotu vyrazili na nejvytíženější tepnu mezi Brnem a Prahou, stáli přes den na Vysočině u Humpolce ve směru na Brno až ve dvacetikilometrové koloně.

Čekání se mnohdy protáhlo na několik hodin. Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) kritizoval neukázněné řidiče nákladních aut, kteří podle něj zablokovali levé pruhy i tam, kde je to zakázáno.

„Nedisciplinované kamiony vjely do levých pásů i v místech, která jsme nedávno osadili zákazem předjíždění pro těžká auta,“ vyjádřil se kriticky.

Mluvčí největšího tuzemského sdružení autodopravců Česmad Bohemia Martin Felix se však proti kritice ministra ohradil. Podle něj není jasné, co bylo příčinou zácpy a zda byla zaviněna špatně uklizenou silnicí nebo špatně jedoucími kamiony.

Kamion musí vyjet

„To je takové věčné dilema, co bylo dřív - jestli slepice, nebo vejce. Nejde jednoznačně říct, jestli to bylo kvůli špatně uklizené silnici nebo špatně jedoucím kamionům. Nikdy se nedozvíme přesně, co bylo první. Proto bych byl opatrnější v tomto vyjádření,“ říká pro SZ Byznys Felix s tím, že ve hře je více faktorů, které mohly kolaps způsobit.

„Kamiony se mohly objevit ve třetím pruhu například proto, že řidič chtěl uniknout nehodě nebo se vyhnout něčemu na silnici,“ říká mluvčí sdružení. Felix také upozornil na to, že řidiči kamionů nemají mnoho možností, jak se vyhnout problémům na silnici.

„Ty kamiony vyjet musí, mají nasmlouvaná časová okna. Není to jako když jedete na chalupu a řeknete si, že vyjedete za týden, protože není hezky,“ říká Felix. Podle něj je standardem používání zimních pneumatik, ale i tak se může stát, že kamion uvázne nebo se dostane do nehody.

„Když se setkáme s tak nepříznivým počasím, je pro řidiče kamionu nezbytné jednat co nejbezpečněji. Na benzinkách je přitom plno a chybí tam parkovací místa. Odbočovat po okolních okresech je často nemožné, a to zejména kvůli riziku uváznutí nebo nehodě, “ vysvětluje mluvčí Česmad.

„Řidiči kamionů jsou proto nuceni zůstat na dálnici a snažit se pohybovat co nejplynuleji. V takových situacích se často vyskytují problémy, protože někteří řidiči chtějí objet zácpu, což může způsobit ještě větší chaos,“ dodává Felix.

Situace se uklidnila

Přes 300 vozů, tedy veškerou techniku, nasadilo kvůli sněžení na dálnice a silnice prvních tříd státní Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD). Sypače během pátku najezdily přes 300 tisíc kilometrů.

„Tento nástup zimy je extrémní. Nepamatuji si za poslední tři čtyři roky takovou situaci,“ řekl generální ředitel ŘSD Radek Mátl.

Podotkl, že 300 vozů zimní údržby má na starosti sedm tisíc kilometrů silnic. Nelze tak podle něj zabránit tomu, aby na některých silnicích zůstával sníh. „Nemůžeme být v každý okamžik všude,“ dodal.

Dálnice D1 je po sobotních problémech s havarovanými či uváznutými kamiony průjezdná. Se sněžením se dnes ještě potýkaly třeba regiony na severovýchodě Moravy a ve Slezsku.

Výstraha meteorologů před sněžením, sněhovými jazyky a závějemi, platná původně do nedělního odpoledne, ale byla zrušena. Kvůli potížím se sněhovými kalamitami v sousedních zemích jsou zrušené některé vlakové spoje a lety na pražském ruzyňském letišti.

Doporučované