Hlavní obsah

Menší čínské automobilky krachují. Zákazníkům zůstávají „zombie auta“

Foto: Freer, Shutterstock.com

Čínská značka elektrovozů Weltmeister už nefunguje. Její zákazníci jsou nešťastní.

Čínské elektromobily ztrácejí časem své chytré funkce. Desítky menších výrobců opustilo odvětví, zákazníci hledají řešení u neautorizovaných servisů a techniků - ty ale nespraví všechno.

Článek

Cenová válka v čínském automobilovém průmyslu donutila desítky menších výrobců opustit toto odvětví. Své zákazníky pak nechávají na holičkách, protože se v případě poruchy nemají na koho obrátit – z jejich auta se stává „zombie“.

Příkladem je společnost Weltmeister, kterou vlastnil WM Motor. Ta v roce 2023 vyhlásila bankrot, protože neustála dravější konkurenci, dopady pandemie covid-19 a požáry baterií, kvůli kterým musela své vozy stahovat z prodeje.

Po krachu společnosti si její zákazníci stěžovali na postupný rozklad všech chytrých funkcí. Bluetooth klíče neodemykaly dveře, vestavěné zábavní centrum se nespouštělo a přehrávání videa zamrzalo, mapy se neaktualizovaly… Pro vlastníky aut se tak „zábavné“ vozidlo stalo běžným, popisuje agentura Bloomberg.

O své zkušenosti se zombie vozem se s ní podělil obyvatel Šanghaje Mu, jenž si v roce 2022 od automobilky koupil model WM Motor EX5. I když je provoz auta levnější než jeho předchozí vůz od americké automobilky Buick, ztráta inteligentních funkcí snížila jeho požitek z jízdy. K tomu se přidaly problém se sjednáváním pojištění a nejistota ohledně výměny různých komponentů v budoucnu.

„V současnosti je extrémně nudné sedět v autě. Žádná hudba, žádné video nebo zprávy a dokonce i mapy někdy ztmavnou,“ popisuje Mu. „Auto samotné je v pořádku, je tiché a efektivní. Ale teď je to jen základní způsob dopravy.“

Roky štědrých dotací

Růst trhu s elektrickými vozidly štědře podporovala čínská vláda, která 13 let dotovala stovky startupů a jejich sofistikované technologicky pokročilé modely. V roce 2022 daňové úlevy ukončila a automobilky žijící jen díky podpůrným programům hodila přes palubu.

Které to jsou, se záhy ukázalo. V branži se totiž rozhořela cenová válka, na jejímž konci přežili ti nejsilnější a největší - například BYD nebo NIO.

Mezi poražené se kromě Weltmeister řadí třeba Jiyue Auto, jenž po roce a chvíli od uvedení svého prvního vozu na trh snižuje výrobu a hledá nové finanční prostředky. Má problémy s placením, i přes to, že ho podporují čínská automobilka Geely a technologický gigant Baidu.

Problém mají i zavedenější značky. Výpadek funkcí postihl například i automobilku Hozon Auto. „I když společnost stále funguje, aktualizace softwaru je zpomalená,“ řekl Bloombergu majitel modelu Hozon Neta S Bob Huang.

Hozon Auto přiznává, že v poslední době poskytování oprav nestíhá a chce vyřešit aktuální problémy do dubna. Čínská média však uvedla, že automobilka snížila výrobu a propustila zaměstnance. Zákazníci tak hledají alternativní pomoc v neautorizovaných servisech nebo kupují náhradní díly na internetovém tržišti Alibaba. S poptávkou roste i nabídka techniků, kteří nabízejí nabourání do systému a instalaci jiného „pirátského“ softwaru, jenž pomůže obnovit některé funkce.

„Udržování základních funkcí, jako je vzdálený přístup ke klíči a zajištění hladkého chodu základních systémů v autě, by nemělo být těžké. Naopak, měl by to být základ,“ řekl Jang Ťi-feng, technický ředitel společnosti Caresoft, která poskytuje automobilové technologie.

Vzhledem k možnému výpadku funkcí auta a následné nespokojenosti zákazníků některé pojišťovny požadují výrazně vyšší pojistné. Jiné zase takové auto odmítají pojistit. „Kupující utrácejí tisíce dolarů za vozidlo, které ani nestojí za opravu,“ popisuje situaci Bloomberg.

Předpokládá se, že i kvůli tomu budou řidiči volit bezpečnou cestu známějšího výrobce. „Příště bych se rozhodně rozhodl pro dobře zavedenou značku. Přinejmenším jejich úspěch na trhu mluví sám za sebe,“ uzavřel Mu z Šanghaje.

Doporučované