Hlavní obsah

Loni padl dálniční rekord. Kde se bude mohutně stavět také letos

Foto: Michal Šula, Seznam Zprávy

Ilustrační snímek.

Uplynulý rok byl z hlediska nově zprovozněných kilometrů dálnic nejlepší v historii. Řidiči se mohou těšit i na rok 2025, přibude totiž dalších téměř 80 kilometrů dálnic. Po 57 letech by navíc měla být dokončena dálnice D1.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Česká dálniční síť se v roce 2024 rozrostla o 111 kilometrů, což je dosud největší nárůst v historii. Dosavadní maximum činilo 64 kilometrů, které byly zprovozněny v roce 2006. Na začátku roku 2025 tak bude řidičům k dispozici více než 1500 kilometrů dálnic. Současně dojde ke změně ceny za dálniční známku – kvůli zpoplatnění nově otevřených úseků se cena ročního kupónu zvýší o 140 korun na 2440 korun.

Foto: Seznam Zprávy

Mapa otevřených úseků.

„Rok 2024 je rozhodně tím nejvýznamnějším rokem pro českou dálniční síť v její historii. A to nejenom díky tomu, jak hodně je rozestavěná, ale i počtem kilometrů, které uvádíme do provozu a předáváme české veřejnosti. Myslím si, že si to česká dálniční síť i veřejnost zaslouží. Jsem moc rád, že se nám v tomto ohledu v posledních letech velmi daří,“ zhodnotil uplynulý rok generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radek Mátl.

Dálnice D4 je kompletně zprovozněná. V prosinci 2024 otevřelo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) úsek dálnice mezi Milínem a Miroticemi. Dálnice nově měří 84 kilometrů a částečně také poslouží jako alternativa k D3. Unikátní bude v rámci zabezpečení, nachází se na ní totiž 200 kamer, několik radarů a vysokorychlostních vah, které budou kontrolovat provoz.

V Česku jde přitom o vůbec první projekt financovaný pomocí PPP (Public – Private Partnership), tedy formy spolupráce mezi soukromým a veřejným sektorem. Celá stavba a její následný provoz jsou v režii soukromé firmy Via Salis, které bude stát 25 let platit „nájemné“. Po uplynutí této lhůty přejde komunikace do vlastnictví státu a musí být v dobrém technickém stavu.

Foto: Seznam Zprávy

Kompletní dálnice D4.

Pokrok nastal také u dálnice D3. Tu označil ministr dopravy Martin Kupka (ODS) za „nejrozestavenější dálniční tah v jednom kraji“. V roce 2024 byl dokončen úsek Úsilné–Kaplice. Prozatím tak chybí dokončit úseky z Prahy do Nové Hospody, kde je předpoklad zprovoznění v roce 2029, a od Kaplic ke státní hranici, jejichž zprovoznění se předpokládá v letech 2026 až 2027.

Foto: Seznam Zprávy

Dálnice D3.

Dálnice D55 se rozrostla o 21 kilometrů na třech úsecích, a to od Babic po Bzenec. Cestování se zpříjemnilo i lidem, kteří jezdí na dálnicích D48 a D49. Na D48 přibyl úsek mezi Bělotínem a Rybím o délce 8,2 kilometru, na D49 pak mezi Hulínem a Holešovem. Původně se však mělo na D49 otevřít více kilometrů, konkrétně úsek z Hulína do Fryštáku, stavbu však zpozdily připomínky ekologických spolků.

Foto: Seznam Zprávy

Dálnice D55.

Práce pokračují

I rok 2025 bude pro českou dálnici významný. ŘSD má rozestavěno přibližně 250 kilometrů dálnic. V roce 2025 disponuje rozpočtem ve výši 80,7 miliardy korun a plánuje zprovoznit 73,3 kilometru nových úseků. Mezi ně patří úseky na D1, D6, D35 a D55.

„V tuhle chvíli to vypadá, že bychom mohli zprovoznit skoro 80 kilometrů nových dálničních úseků. To bude možná druhé největší číslo v historii, po tom letošním roce. A hlavně nás čeká dokončení dálnice D1. Po letech všech možných útrap bychom měli na konci prosince uvést do provozu obchvat Přerova,“ uvedl Mátl.

Ceny dálničních známek v roce 2025

202420252025: CNG, LNG a biometan2025: Plug-in hybrid2025: Elektro a vodík
Roční2300244012206100
Měsíční4304602301100
Desetidenní270290140700
Denní200210100500

Nejvíce kilometrů zprovozní stát příští rok na dálnici D35, kde se otevřou hned čtyři nové úseky. Patří mezi ně 10kilometrová část mezi Hořicemi a Sadovou, 12kilometrový úsek mezi Janovem a Opatovcem, 6kilometrový úsek mezi Vysokým Mýtem a Džbánovem a tříkilometrový úsek mezi Křelovem a Slavonínem.

Foto: Seznam Zprávy

Dálnice D35.

*Úsek Vysoké Mýto-Džbánov je jednou z částí úseku Ostrov-Litomyšl.

Dálnice D6, spojující Prahu, Karlovy Vary a Cheb, se příští rok prodlouží o 14 kilometrů mezi Hořesedly a Hořovičkami. Na D55 přibude téměř 8 kilometrů nové trasy, která propojí Olomouc a Kokory.

Foto: Ředitelství silnic a dálnic, Seznam Zprávy

Dálnice D6.

V roce 2025 pak ŘSD plánuje na dálnici D49 otevřít část dálnice Hulín-Fryšták, která se zpozdila. V příštím roce pak bude po 57 letech kompletní dálnice D1, a to se čtyřměsíčním předstihem. Jedná se o desetikilometrový úsek mezi Říkovicemi a Přerovem.

Doporučované