Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Česká dálniční síť se v roce 2024 rozrostla o 111 kilometrů, což je dosud největší nárůst v historii. Dosavadní maximum činilo 64 kilometrů, které byly zprovozněny v roce 2006. Na začátku roku 2025 tak bude řidičům k dispozici více než 1500 kilometrů dálnic. Současně dojde ke změně ceny za dálniční známku – kvůli zpoplatnění nově otevřených úseků se cena ročního kupónu zvýší o 140 korun na 2440 korun.
„Rok 2024 je rozhodně tím nejvýznamnějším rokem pro českou dálniční síť v její historii. A to nejenom díky tomu, jak hodně je rozestavěná, ale i počtem kilometrů, které uvádíme do provozu a předáváme české veřejnosti. Myslím si, že si to česká dálniční síť i veřejnost zaslouží. Jsem moc rád, že se nám v tomto ohledu v posledních letech velmi daří,“ zhodnotil uplynulý rok generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radek Mátl.
Dálnice D4 je kompletně zprovozněná. V prosinci 2024 otevřelo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) úsek dálnice mezi Milínem a Miroticemi. Dálnice nově měří 84 kilometrů a částečně také poslouží jako alternativa k D3. Unikátní bude v rámci zabezpečení, nachází se na ní totiž 200 kamer, několik radarů a vysokorychlostních vah, které budou kontrolovat provoz.
V Česku jde přitom o vůbec první projekt financovaný pomocí PPP (Public – Private Partnership), tedy formy spolupráce mezi soukromým a veřejným sektorem. Celá stavba a její následný provoz jsou v režii soukromé firmy Via Salis, které bude stát 25 let platit „nájemné“. Po uplynutí této lhůty přejde komunikace do vlastnictví státu a musí být v dobrém technickém stavu.
Pokrok nastal také u dálnice D3. Tu označil ministr dopravy Martin Kupka (ODS) za „nejrozestavenější dálniční tah v jednom kraji“. V roce 2024 byl dokončen úsek Úsilné–Kaplice. Prozatím tak chybí dokončit úseky z Prahy do Nové Hospody, kde je předpoklad zprovoznění v roce 2029, a od Kaplic ke státní hranici, jejichž zprovoznění se předpokládá v letech 2026 až 2027.
Dálnice D55 se rozrostla o 21 kilometrů na třech úsecích, a to od Babic po Bzenec. Cestování se zpříjemnilo i lidem, kteří jezdí na dálnicích D48 a D49. Na D48 přibyl úsek mezi Bělotínem a Rybím o délce 8,2 kilometru, na D49 pak mezi Hulínem a Holešovem. Původně se však mělo na D49 otevřít více kilometrů, konkrétně úsek z Hulína do Fryštáku, stavbu však zpozdily připomínky ekologických spolků.
Práce pokračují
I rok 2025 bude pro českou dálnici významný. ŘSD má rozestavěno přibližně 250 kilometrů dálnic. V roce 2025 disponuje rozpočtem ve výši 80,7 miliardy korun a plánuje zprovoznit 73,3 kilometru nových úseků. Mezi ně patří úseky na D1, D6, D35 a D55.
„V tuhle chvíli to vypadá, že bychom mohli zprovoznit skoro 80 kilometrů nových dálničních úseků. To bude možná druhé největší číslo v historii, po tom letošním roce. A hlavně nás čeká dokončení dálnice D1. Po letech všech možných útrap bychom měli na konci prosince uvést do provozu obchvat Přerova,“ uvedl Mátl.
Ceny dálničních známek v roce 2025
Kč | 2024 | 2025 | 2025: CNG, LNG a biometan | 2025: Plug-in hybrid | 2025: Elektro a vodík |
---|---|---|---|---|---|
Roční | 2300 | 2440 | 1220 | 610 | 0 |
Měsíční | 430 | 460 | 230 | 110 | 0 |
Desetidenní | 270 | 290 | 140 | 70 | 0 |
Denní | 200 | 210 | 100 | 50 | 0 |
Nejvíce kilometrů zprovozní stát příští rok na dálnici D35, kde se otevřou hned čtyři nové úseky. Patří mezi ně 10kilometrová část mezi Hořicemi a Sadovou, 12kilometrový úsek mezi Janovem a Opatovcem, 6kilometrový úsek mezi Vysokým Mýtem a Džbánovem a tříkilometrový úsek mezi Křelovem a Slavonínem.
*Úsek Vysoké Mýto-Džbánov je jednou z částí úseku Ostrov-Litomyšl.
Dálnice D6, spojující Prahu, Karlovy Vary a Cheb, se příští rok prodlouží o 14 kilometrů mezi Hořesedly a Hořovičkami. Na D55 přibude téměř 8 kilometrů nové trasy, která propojí Olomouc a Kokory.
V roce 2025 pak ŘSD plánuje na dálnici D49 otevřít část dálnice Hulín-Fryšták, která se zpozdila. V příštím roce pak bude po 57 letech kompletní dálnice D1, a to se čtyřměsíčním předstihem. Jedná se o desetikilometrový úsek mezi Říkovicemi a Přerovem.