Hlavní obsah

„Lidé musejí vědět, proč to děláme.“ Stát začal propagovat rychlotratě

Foto: Správa železnic

Ředitel Stavební správy vysokorychlostních tratí Správy železnic Jakub Bazgier.

V Česku poběží až do konce května infokampaň Správy železnic týkající se výstavby vysokorychlostních tratí. Právě na Moravě začne výstavba vůbec první rychlotrati.

Článek

Přípravy na stavby vysokorychlostních tratí vrcholí. Konkrétně v úseku mezi Ostravou a Přerovem se v roce 2028 začne budovat trasa VRT Moravská brána. Předcházet tomu bude téměř dva a půl roku dlouhý proces výkupu pozemků, který začne v následujících dnech. Správa železnic už kvůli tomu rozjela první informační kampaň.

„Lidé musí především vědět, proč ty tratě vůbec stavíme,“ říká v rozhovoru pro SZ Byznys šéf projektu vysokorychlostních tratí Jakub Bazgier s tím, že je klíčové, aby veřejnost rozuměla přínosům vysokorychlostních tratí a jejich vlivu na regionální propojení a ekonomiku.

Vysokorychlostní tratě

Rychlá spojení (RS) jsou definována jako provozně-infrastrukturní systém rychlé železnice na území ČR. Vedle nových vysokorychlostních tratí zahrnují také tratě upravené pro rychlost 200 km/h i další modernizované konvenční tratě s rychlostmi do 160 km/h.  Vysokorychlostní tratě (VRT) jsou tedy zřejmou součástí Rychlých spojení. Nyní se na nich počítá s maximální provozní rychlostí 320 km/h.

Koncepce s navrženým linkovým vedením vysokorychlostním vlakům umožní využívat nejen VRT, ale díky propojením a sjezdům také modernizovanou konvenční infrastrukturu.

Foto: Seznam Zprávy

Síť Rychlých spojení.

V rámci projektu výstavby rychlotratí spustíte informační kampaň. Jak bude vypadat?

Hlavním cílem kampaně bude lidem přiblížit základní benefity vysokorychlostních tratí. Tedy spolehlivé propojení jednotlivých regionů a výraznou úsporu času při cestování. VRT přinášejí také řadu ekonomických benefitů, které podpoří rozvoj celé země.

Samotná kampaň poběží od 1. dubna do konce května a bude zahrnovat 160 digitálních informačních tabulí a billboardů na venkovních plochách, především v okolí nádražních budov ve větších krajských městech.

Foto: Správa železnic

Informační kampaň.

Kromě billboardů chceme více zapojit naše informační centra, respektive zefektivnit jejich provoz. Půjde o infocentrum ve Studénce u Ostravy, postupně i v dalších oblastech, a jejich úkolem bude lidem přibližovat aktuální fázi přípravy VRT. Až například začneme s výkupem pozemků, doufám, že brzy, tak právě v infocentru by se mohli lidé dozvědět, jak výkupy probíhají.

Kolik ta kampaň stála a kdo ji financoval?

Celkové náklady na kampaň činily tři miliony korun, z toho stál 2,3 milionu pronájem reklamních nosičů. Hrazena bude ze Státního fondu dopravní infrastruktury.

Jsou billboardy ideální cestou, jak propagovat projekt VRT? Ty vizuály jsou heslovité, opravdu dokážou lidi přesvědčit o tom, že Česko VRT potřebuje?

Takto obrovský projekt se bude pomocí hesel jen těžko vysvětlovat, nicméně proto budou součástí billboardů i QR kódy, které když lidé naskenují, otevře se jim v mobilních telefonech stránka, kde budou ty přínosy jasně a srozumitelně rozepsané.

Do budoucna samozřejmě nelze vyloučit, že se ta podoba kampaně nějak vyvine, teď jde o pomyslnou zkoušku a uvidíme, jakou dostaneme od lidí a municipalit zpětnou vazbu. Vždy se budeme snažit v rámci kampaní navazovat na aktuální témata, tato úvodní kampaň se nese ve smyslu „nové éry cestování“.

Načasování informační kampaně úzce souvisí s povolením EIA, tedy posouzením vlivu stavby na životní prostředí. Správa železnic s vysokou pravděpodobností očekává, že Ministerstvo životního prostředí projekt VRT Moravská brána schválí. Poté bude možné zahájit výkup pozemků.

Foto: Seznam Zprávy

VRT Moravská brána.

– Výstavba úseku vyjde na 120 miliard korun.

Jak náročný bude proces výkupu pozemků?

Věřím, že půjde vše podle plánu a že tedy za dva a půl roku budeme mít vykoupené potřebné pozemky. Co se týče rozlohy, půjde o 1400 hektarů o celkové ceně tři miliardy korun. Budeme muset komunikovat s více než 1400 jednotlivými vlastníky.

A majitele pozemků, kteří na vaši nabídku nekývnou, bude čekat vyvlastnění?

Určitě budeme preferovat dohodu a v každém případě uděláme maximum možného, abychom nemuseli k vyvlastnění sáhnout. To by byla nejzazší varianta.

Kolik lidí novou trasu využije?

Máme čísla, která hovoří až o 80 nebo 90 tisících lidí za den, to ale bude až v případě, kdy bude síť rychlých spojení kompletní. Proto očekáváme, že začneme na jednotkách tisíc a postupně bude cestujících přibývat.

Samozřejmě děláme kroky, abychom tu trať Moravské brány někam připojili, jinak by byla k ničemu. Proto plánujeme začátkem příštího roku vypsat tendr na modernizaci uzlu Ostrava-Svinov a Brodku u Přerova, abychom propojili nové úsek s nádražími.

Záležet ale bude také na samotných dopravcích, protože i oni se musejí připravovat na začátek provozu. Tady jde o nákup vlakových souprav, což není v kompetenci naší Správy železnic, ale Ministerstva dopravy, potažmo kraje.

Doporučované