Hlavní obsah

Nastala zlatá éra vlaků, ukazují strmé zisky dopravců

Foto: České dráhy, Seznam Zprávy

Ilustrační snímek.

Češi se ve velkém vracejí do vlaků a dopravcům rychle rostou zisky. Ačkoliv se počty cestujících ještě nedostaly na předcovidovou úroveň, firmy mají do budoucna velké plány.

Článek

České dráhy, RegioJetLeo Express jsou tři největší firmy, které v Česku zajišťují železniční dopravu. Všechny tyto společnosti se za minulý rok chlubí výbornými zisky a předpoklady pro letošní rok jsou také optimistické. Ukazují to jejich výroční zprávy.

Například RegioJet v roce 2023 své zisky zdvojnásobil a i České dráhy a Leo Express v loňském roce hlásí dobrá čísla.

Za těmito výdělky stojí samozřejmě vyšší zájem lidí jezdit vlakem. Meziroční nárůst počtu cestujících v letech 2022 a 2023 činil v průměru deset procent a po covidovém propadu je osobní železniční doprava nejrychleji rostoucím druhem osobní dopravy v České republice. Stále se však čísla nedostala na úroveň z roku 2019.

Podle Svazu osobních železničních dopravců (SVOD Bohemia) rostou nejrychleji počty přepravených cestujících v regionální dopravě. Za poslední tři roky se jedná o třicetiprocentní nárůst.

„Nejvíce lidé využívají příměstské linky kolem velkých aglomerací. Lidé totiž zjistili, že i přes občasná zpoždění je spolehlivost včasné dopravy do zaměstnání po železnici oproti autu spolehlivější,“ říká výkonný ředitel SVOD Bohemia Petr Moravec.

Dálková a meziregionální doprava roste také, ale o něco pomaleji. „Lidé vlaky cestují i na delší vzdálenost a stále raději i využívají první třídu. Automobily v české dopravě sice stále suverénně vládnou, ale jsou místa, kde je to už naopak. Například v úseku Pardubice–Praha, Ostrava–Brno nebo Praha–Ostrava,“ dodává Moravec.

Železničním dopravcům se daří, mají spoustu plánů

Po velmi slabých letech během pandemie covidu-19 se v roce 2023 podařilo všem dopravcům dosáhnout pozitivních čistých zisků. Například České dráhy, které v roce 2022 vykázaly ztrátu 139 milionů korun, se v loňském roce vrátily do zisku s částkou 3,2 miliardy korun. Zároveň se jim zvýšil počet cestujících. V roce 2023 přepravily 164 milionů cestujících, tedy o sedm milionů více než rok předtím.

České dráhy zaměřují svou činnost na tři hlavní oblasti – osobní dopravu, nákladní dopravu a servis. „V oblasti obnovy železničních vozidel jsme již investovali desítky miliard korun a v příští dekádě jsme připraveni investovat dalších až 160 miliard korun do nákupu nových vlaků podle požadavku našich zákazníků,“ uvedl pro SZ Byznys mluvčí Českých drah Filip Medelský.

„Pokud jde o rozvoj služeb, jedná se například o rozvoj nabídky „poslední míle“, tedy zajištění servisu při cestě na nádraží a z něj, nebo zajištění přenosu signálu mobilních operátorů do interiéru vozidel pomocí speciálních propustných oken,“ pokračuje.

V oblasti servisu usilují České dráhy především o modernizaci a výstavbu nových hal pro údržbu vlaků a technologického vybavení, do kterého plánují investovat až deset milionů korun. „Výstavba nových hal pro servisování vlaků probíhá například v Chebu a Havlíčkově Brodě, další projekty připravujeme v Olomouci, České Třebové nebo v Českých Budějovicích,“ dodal.

Loňský zisk firmy RegioJet se ve srovnání s rokem 2022 zdvojnásobil na 337 milionů korun. Stejně jako České dráhy i RegioJet přepravil více cestujících, a to o milion více než v předchozím roce, kdy byl počet cestujících 11 milionů.

Rok 2023 byl přitom pro firmu s ikonickými žlutými vlaky klíčový, firma totiž získala řadu významných zakázek. Jednou z nich je převzetí dopravy od Českých drah na trase R9. Jedná se o úsek z Prahy přes Havlíčkův Brod do Brna nebo Jihlavy. Tam v prosinci roku 2026 plánuje nasadit nové moderní rychlovlaky, které pojedou i rychlostí 200 kilometrů v hodině.

RegioJet se dále od prosince připravuje na provoz pražských městských železničních linek S49 a S61. „Na 15 let převezmeme stávající linku S49 z Hostivaře do Roztok a také novou linku S61 z Hlavního nádraží nebo Vršovic do Úval. Pro tyto linky pořizujeme sedm nových nízkopodlažních elektrických jednotek,“ uvedla mluvčí RegioJetu Alexandra Janoušek Kostřicová.

Seznam Zprávám dále potvrdila, že se RegioJet plánuje do budoucna účastnit všech vypsaných tendrů na dopravní spojení jako v případě trasy R9 z Prahy do Brna. Jednotlivé dopravní společnosti si totiž nemohou jezdit, kde se jim zachce. Toho, kdo bude smět na trase svými vlaky jezdit, vybírá prostřednictvím soutěží Ministerstvo dopravy.

I Leo Express upevňuje svými kroky pozici na dopravním trhu. Dokazují to zisky ve výši čtyř milionů korun, v roce 2022 přitom byla společnost v záporných číslech. Meziročně přepravil Leo Express o 200 tisíc cestujících více. Dopravce spoléhá zejména na kvalitu služeb a jejich efektivitu.

„Cílem Leo Expressu je nadále zkvalitňovat služby, v letošním roce dopravce spustil například 5G síť, díky čemuž se pokrytí na vlacích zvýšilo téměř na 100 %. Zároveň chystá zavedení online systému objednávek občerstvení,“ popsal budoucí cíle mluvčí firmy Emil Sedlařík a dodal: „Leo Express má v budoucnu zájem provozovat další tratě nejen v Česku, ale i v zahraničí.“

Doporučované