Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
V reakci na kroky Evropské unie, která si klade za cíl dosáhnout do roku 2050 klimatické neutrality, vyvíjejí výrobci aut ekologičtější varianty motorů. Možnost nových a ekologičtějších paliv je zatím na začátku a hlavní směr určují elektromobily. Řada automobilek ale nyní ohlašuje buď zpomalení, nebo přímo rušení plánu na přechod k autům s bateriemi.
Například německý výrobce Mercedes-Benz, který očekával, že do roku 2025 bude polovinu celkového prodeje firmy tvořit prodej elektromobilů a hybridních modelů, které kombinují spalovací motory s elektromotory, letos původní cíl odložil o pět let. Podíl prodejů elektromobilů značky bude podle agentury Reuters kvůli snížené poptávce odpovídat spíš úrovni mezi 19-21 procenty celkového prodeje.
Podobný cíl si stanovila i německá firma Porsche, která původně chtěla, aby prodej elektromobilů tvořil do roku 2030 více než 80 procent celkového prodeje. I ona se však nižší poptávce po elektromobilech musela přizpůsobit.
Od ambiciózních plánů nabízet do roku 2030 pouze vozidla bez spalovacích motorů ustupuje z podobných důvodů i švédské Volvo. Podle agentury Reuters nepřestane Volvo do konce desetiletí prodávat hybridní modely i když je chtěla nahrazovat právě elektromobily a výrobu aut poháněných výhradně baterií letos zbrzdil i americký výrobce Ford.
Zákazníci hledají elektromobily jinde
Tradiční automobilky totiž naráží na to, že vysokými investicemi do výroby elektromobilů předběhly růst poptávky, jak uvádí americká organizace PBS. A to logicky zvyšovalo koncovou cenu vozů.
Podle předsedy Asociace elektromobilového průmyslu (ASEP) Jana Marušince poptávka sice opravdu neroste tak strmě, jak výrobci očekávali, s problémem se ovšem potýkají právě tradiční automobilky, nikoliv celé odvětví. Poptávka totiž neklesá, ale přelévá se.
Lidé, kteří jsou u tradičních automobilek zvyklí na auta poháněné naftou nebo benzinem, totiž zůstávají věrní jejich nabídce vozů se spalovacím motorem. A elektromobily hledají jinde.
„Jsou zákazníci, kteří kupují auta značek jako Tesla nebo některých čínských značek, které prodávají pouze elektromobily, a k nim se přesouvá poptávka,“ vysvětlil Marušinec pro SZ Byznys.
„Je to tím, že inovace automobilů mají rychlejší, mnoho z nich má lepší infotainment, lepší software a aplikace a vyšší výkony,“ vysvětlil Marušinec. Roli hraje i to, že u těchto automobilek podle předsedy rychleji padají ceny.
Snahy tradičních automobilek válcují zejména čínské automobilky, jak uvedl předseda ASEP. A to navzdory prozatímním clům, které na ně letos uvalila Evropská unie. Cla mohou pomoci dočasně, jak míní předseda, poskytnou totiž tradičním automobilkám určitý čas.
„Čínské automobilky na to ale budou zcela logicky reagovat tak, že postaví továrny v Evropě nebo v jiných zemích, kde cla nejsou, a tím se jim vyhnou,“ dodal.
Vývoj poptávky po elektromobilech sleduje ASEP už od roku 2008. Několik let poté zaznamenala asociace trend, který podle předsedy drží dodnes.
„Každý rok se počet prodaných elektromobilů průměrně zvýší o 50 procent,“ vysvětlil. „Je zajímavé, že od počátku sledujeme dvouletý cyklus. Jeden rok jsou nárůsty menší, řekněme třeba 30 až 40 procent, druhý rok jsou větší o 60 až 70 procent,“ uvedl.
Dotace na elektromobily i v Česku
Trhem během cyklu hýbou například dotace, které státy zákazníkům nabízejí podle vývoje poptávky. „Například v roce 2023 byl v Německu dotační program na nákup automobilů, který na konci roku skončil. Tím pádem na začátku roku 2024 prodeje velmi klesly, protože kdo si chtěl elektrické auto koupit, si ho koupil už loni,“ vysvětlil.
Podobné dotace mohou podnikatelé čerpat i v Česku. Stát na podporu nákupu nových elektrických osobních, nákladních a vodíkových aut vyčlenil 1,65 miliardy korun. Zájemci o příspěvek mohou žádat už od 1. ledna 2024 do 30. září 2025.
Poptávka po elektromobilech v Česku i proto za první letošní pololetí vzrostla. Podle serveru Čistá doprava evidoval Centrální registr vozidel Ministerstva dopravy k 30. červnu roku 2024 více než 40 500 bateriových elektrických vozidel.
Ve sledovaném období přibylo přes čtyři tisíce nových registrací elektromobilů, což je meziročně o téměř 40 procent více. A i zde je vidět zmiňovaný trend zákazníků, kupovat u těch, „kteří tomu rozumějí“. Přes polovinu z registrací totiž tvořily vozy Tesla a ačkoliv česká Škoda obsadila druhou příčku, nedosáhla ani 500 nových registrací, podobně jako německá BMW.
O dalším růstu prodejů elektromobilů rozhodne například rozšíření nabíjecích stanic, tvrdí Marušinec. Těch je v Česku už více než pět tisíc.