Hlavní obsah

Středočeský kraj čeká autobusová revoluce, dotkne se i zbytku Čech

Foto: PID

Ilustrační snímek.

Zástupci Prahy a Středočeského kraje vybrali nové dopravce pro MHD. Nejvíce asi lidé ocení větší autobusy, které také budou jezdit častěji. Zásadně by se mělo zlepšit spojení metropole a Středočeského kraje.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

V neděli 1.12 se dočkala Integrovaná doprava Středočeského kraje (IDSK) velkých změn. Dosavadní smlouvy o provozu totiž vypršely a podle nových jízdních řádů vyjelo 31 nových dopravců, kteří zvítězili ve výběrových řízeních. Nové smlouvy na 10 let mají přinést zejména kvalitnější vozový park či přísnější standardy na kvalitu služeb.

Foto: PID

Schéma oblastí nových dopravců

„Autobusové dopravce jsme vybírali v největší soutěži svého druhu v České republice. Zadávací řízení na nové smlouvy o veřejných službách jsme rozdělili do čtyř vln, přičemž v každé z nich jsme soutěžili o 8 až 10 oblastí. Předložené nabídky jsme hodnotili na základě nejnižší nabídkové ceny,“ uvádí Petr Borecký, radní Středočeského kraje pro oblast veřejné dopravy a mobility.

Větší autobusy, kratší intervaly

Nejzásadnější změna, kterou si vedení Hlavního města Prahy spolu se Středočeským krajem připravilo, se týká přepravních kapacit. Autobusy tak budou nově nejen jezdit v kratších intervalech, ale budou také větší.

U řady nejvytíženějších linek, zejména z Prahy do regionu, bude navýšena kapacita díky nasazení kloubových nebo patnáctimetrových autobusů namísto těch standardní délky. Týká se to spojů, které jezdí do Mělníka, Klecan, Velkých Přílep, Kladna, Berouna, Příbrami, Dolních Břežan, Zruče nad Sázavou nebo České Lípy.

Delší vozidla budou nasazena i na některých linkách na Nymbursku, Kolínsku a Kutnohorsku. Na řadě linek budou také zkráceny intervaly hlavně ve špičkách, například do Odoleny Vody, Nupak či Jesenice. Častější provoz bude o víkendech na linkách do oblasti Příbrami, Dobříše, Nového Knína, Sedlčan, Kostelce nad Labem, Nupak či Zruče nad Sázavou.

Navýšení kapacity vozidel na jednotlivých linkách:

316, 333, 337, 369, 371, 380, 398, 399, 498, 499, 705: Posílení kapacity nasazením kloubových vozidel na všechny či vybrané spoje.

349, 384, 393, 394, 395: Posílení kapacity plošným nasazením vozidel délky 15 m na všechny spoje celotýdenně.

388, 389, 406: Posílení kapacity nasazením vozidel délky 15 m na vybrané spoje.

„Naším cílem bylo zlepšit dopravní obslužnost v kraji, které zahrnuje i nová mezikrajská spojení, zkrácení intervalů na vybraných linkách nebo posílení kapacity. Věřím, že tyto změny přispějí ke komfortnějšímu a efektivnějšímu cestování pro všechny obyvatele našeho kraje,“ říká Zdeněk Šponar, ředitel IDSK.

Kvalitnější služby

S platností nových smluv se také zpřísňují pro dopravce podmínky na kvalitu. Požadavky jsou pro všechny dopravce jednotné. Jedním z nich je například bezbariérovost, pak požadavek na celovozovou klimatizaci, látkové polstrované sedačky, digitální informační displeje včetně vnitřních LCD obrazovek či jednotný červenošedý vnější design vozidel.

Dopravci budou muset poskytovat on-line informace o poloze svých vozidel do jednotného dispečerského systému. Vozy budou muset být čisté, řidiči nebudou smět odjíždět ze zastávek napřed oproti jízdnímu řádu, budou muset dodržovat předepsané návaznosti a budou muset být oblečeni do stejnokroje. Odbavovací systém bude muset akceptovat také platby kartou.

Kromě toho dopravci otestovali systém nástupu všemi dveřmi. „Na dvou linkách jsme si ověřili, že systém, kdy se cestující nemusí odbavit u řidiče, funguje. Tržby neklesly, zlepšilo se dodržení jízdních řádů a cestování se díky tomu stalo příjemnější záležitostí,“ uvedl Borecký.

Od 1. 12. 2024 bude zkušebně rozšířen nástup všemi dveřmi na linkách:

481: Soběšín – Uhlířské Janovice – Kutná Hora – Čáslav

785: Kácov – Malešov – Kutná Hora – Kolín

805: Zruč nad Sázavou – Zbraslavice – Kutná Hora – Kolín

823: Jirny – Úvaly – Škvorec – Doubravčice

858: Slaný – Koleč – Libčice nad Vltavou

Zkušební provoz bude pokračovat na linkách:

519: Sedlčany – Votice

705: Poděbrady – Kolín – Kutná Hora – Čáslav

„Pro Prahu je klíčové, aby co nejvíce lidí, kteří sem denně dojíždí, využívalo hromadnou dopravu, což uleví přetíženým pražským silnicím od mimopražských aut. Zásadní je tedy zvyšovat komfort MHD a průběžně modernizovat vozový park, aby byl pro cestující co nejvíce atraktivní,“ konstatuje první náměstek primátora hlavního města Prahy pro oblast dopravy Zdeněk Hřib.

Zásadní změny a nové linky

Největší proměnou projde autobusová doprava v severní části Středočeského kraje s přesahem do Ústeckého kraje. V zastávce Nová Ves, u dálnice vznikne nový přestupní uzel, kde na sebe budou vzájemně vyčkávat linky spojující hlavní sídla v této oblasti včetně páteřní linky 413 Praha – Litoměřice.

Díky tomu vzniknou nová rychlá spojení například mezi Kralupy nad Vltavou a Mělníkem, Kladnem a Roudnicí nad Labem nebo Velvary a Litoměřicemi. Přímé spojení Kladna s Litoměřicemi zajistí také prodloužená linka 650. Dál do Ústeckého kraje bude prodloužená také linka 389 z Prahy, která bude z Loun pokračovat až do Chomutova.

Rozšířena bude také spolupráce s Jihočeským a Plzeňským krajem. Linka 407 do Písku bude posílena a o víkendech bude prodloužena až do Vodňan a Prachatic. Nová linka 416 pojede z Prahy přes Horažďovice do Sušice, z Prahy do Strakonic vyjede nová linka 428, která pojede o víkendech až do Volyně a Vimperku.

Spolupráce s Královéhradeckým a Libereckým krajem vyústí v integraci linky 405 z Prahy přes Mladou Boleslav, Jičín a Vrchlabí do Špindlerova Mlýna. K ní se pravděpodobně od 15. 12. 2024 přidá také linka 425 Praha – Městec Králové – Trutnov – Pec pod Sněžkou. Mezi Středočeským a Jihočeským krajem pak dále vyjedou nové linky 456 a 457.

Doporučované