Hlavní obsah

Končí stoletá tradice plná vzestupů i pádů. ČSA se spojily se Smartwings

Foto: Smartwings/ČSA

Ilustrační snímek.

Fúze ČSA a Smartwings, která začala již v roce 2017, se v sobotu dovršila. Od soboty přestanou ČSA provozovat veškeré lety. Tímto krokem se uzavírá více než stoletá tradice a česká letecká doprava se přehoupne do nové éry.

Článek

České aerolinie (ČSA) v sobotu přepraví poslední cestující a poté jako samostatná společnost po 101 letech zaniknou. Sloučí se totiž s další českou leteckou společností, se Smartwings, čímž vznikne úplně nový holding. ČSA tak přestanou provozovat vlastní samostatné lety, činnost kompletně převezme právě Smartwings.

Za touto „změnou obchodního modelu“, jak ČSA celou situaci prezentují, stojí zejména finanční problémy, ve kterých byla česká aerolinka poslední dvě dekády.

„Je potřeba neustále optimalizovat náklady na provoz společností v rámci skupiny a zjednodušovat procesy. Klientům zároveň budeme moci nabídnout konzistentní, přehlednou a srozumitelnou nabídku produktů a služeb na všech našich letech,“ říká předseda představenstva společnosti Smartwings Jiří Jurán.

Cestující však kromě toho, že z odletových tabulí zmizí ikonický odbavovací kód „OK“, který česká aerolinka sto let využívala, nepoznají žádný rozdíl. „Pro klienty ČSA se nic nemění. Značka ČSA a lety do všech aktuálních destinací zůstávají beze změny zachovány. Klienti si mohou i nadále kupovat letenky na webových stránkách ČSA a Smartwings a rovněž prostřednictvím všech stávajících distribučních kanálů,“ uvedla společnost v tiskové zprávě.

Dokonce se může stát, že cestující poletí původním červeno-bílým letadlem společnosti ČSA. Smartwings totiž tyto letouny včlení do své flotily. Konkrétně se jedná o dva letouny typu Airbus A320 a čtyři nedávno zakoupené stroje Airbus A220-300, z nichž první dva mají být dodány koncem letošního roku a další dva v první polovině roku 2025. Jen se přemaluje logo.

Finanční potíže ČSA

Začátek konce letecké společnosti nastal spolu s porevoluční privatizací podniku. Tehdy muselo kvůli nedostatku dotací ze státní kasy dojít k výrazné restrukturalizaci a propouštění zaměstnanců. Jmenování Jaroslava Tvrdíka do čela představenstva v roce 2003 pak přineslo zásadní a podle některých hlavně negativní změny v řízení firmy.

Tvrdíkova expanzivní strategie – masivní rozšíření flotily a významné zvýšení platů zaměstnanců – dovedla firmu k výraznému navýšení provozních nákladů. Společnost se navíc zavázala k velkým investicím, jejichž návratnost nebyla v tehdejší situaci realistická. Současně se začaly hromadit finanční ztráty, které postupně oslabovaly stabilitu ČSA, což vyústilo v roce 2009 k celkové ztrátě 3,76 miliardy korun – to je mnohem horší výsledek než v covidových letech.

ČSA položily neodborné zásahy managementu, který nakoupil podstatně větší počet letadel, než společnost potřebovala.
Jiří Pruša, bývalý viceprezident ČSA

Téměř bezvýchodnou situaci začalo vedení řešit rozprodejem majetků ČSA včetně hlavního sídla společnosti, nákladního terminálu v Ruzyni, ruzyňských hangárů nebo ubytovny pro zaměstnance. Zachránit krachující společnost se nepovedlo ani korejské firmě Korean Air. Ta tehdy koupila v ČSA 44 procent akcií. Součástí strategie bylo posílení pozice na asijském trhu.

V roce 2017 však podíl Korejců odkoupily Smartwings (tehdy Travel Service). Již v té době však ve společnosti vlastnily 34procentní podíl. Spolu s vyplacením Korean Air odkoupily Smartwings i státní podíl, který činil necelých 20 procent. Smartwings se tak s 98procentním podílem staly téměř úplným vlastníkem. Zbylá dvě procenta tehdy vlastnila Česká pojišťovna (dnes Generali).

Pandemie covidu-19 byla problematická nejen pro ČSA, ale i pro ostatní letecké společnosti. Počet přepravených cestujících tehdy klesl až o 70 procent.

„Nebýt pandemie onemocnění covid-19, měly ČSA od roku 2020 ve flotile nejmodernější letadla nové generace a strategie společnosti počítala s rozvojem destinací a sítě linek, včetně dálkových. Místo toho zisková společnost začala bojovat o své přežití. ČSA byly nuceny přistoupit k realizaci bolestných, ale nevyhnutelných úsporných opatření k zajištění dlouhodobé stability,“ vysvětlila tehdy mluvčí Smartwings.

Z původní velikosti letecké flotily, která se od počátku tisíciletí pohybovala mezi 20 až 40 letouny a v roce 1965 dokonce čítala 75 letounů, dnes zbyla pouze dvě letadla. Spolu s výše zmíněnými faktory zafungoval také vzestup nízkonákladových společností jako Wizz Air a Ryanair.

Historické milníky ČSA

  • První let se uskutečnil 6. října 1923, ČSA se tak po nizozemské KLM, kolumbijské Aviance, australském Qantasu a ruském Aeroflotu staly pátou nejstarší leteckou společností na světě.
  • Ikonický kód OK byl společnosti přidělen v roce 1929, kdy se ČSA staly členem Mezinárodního sdružení leteckých dopravců.
  • Za hranice se poprvé letoun ČSA proletěl v roce 1930, a to z Prahy do Záhřebu.
  • Cesta přes Atlantik v roce 1962 udělala z ČSA globálního dopravce, zavedena byla tehdy linka Praha–Havana.

Doporučované